Am de făcut o mărturisire: sunt leneș.
Prietenii mei spun că nu sunt așa de leneș pe cum mă consider, dar eu nu cred. Simt că pot să fac mai mult și mai mult în fiecare zi.
Însă nu fac asta, pentru că mi se întâmplă să mă mișc greu, să procrastinez sau să nu fac deloc unele lucruri pe care mi le propun.
Am totuși, câțiva ași în mânecă de care mă folosesc atunci când vreau să îmi vină cheful de treabă. Nu întotdeauna îi aplic, dar când îi aplic, sunt mai eficient și mai productiv ca nimeni altcineva:
1. Intră în competiție.
Una dintre metodele mele preferate. Dacă îți plac și mizele chiar te sfătuiești și să pariezi. Competiția scoate ce e mai bun din oameni atunci când mizele sunt gândite cum trebuie.
Eu mă folosesc de ideea de competiție pentru a face mai mult efort atunci când merg la sala de fitness.
În alte împrejurări competiția îți poate dăuna pentru că te poate descuraja sau chiar mai rău, te poate inhiba.
Alege o miză interesantă îndeajuns de mare ca să te motiveze, dar îndeajuns de mică, ca să nu te afecteze negativ dacă este să pierzi.
2. Promite.
Mie nu prea îmi place să promit, promit destul de rar și recunosc că mi s-a întâmplat să și îmi încalc promisiunile.
Promisiunile funcționează când sunt făcute cu cap și tu ai posibilitatea de a-ți respecta promisiunea. Dacă tu lucrezi la un material care îți ia în mod obișnuit 5 zile să îl faci, cam greu să promiți că vei rezolva treaba în 3 zile.
Promite lucruri pe care le poți livra și frica de a dezamăgi va scădea și chiar va crește dorința de succes, pentru că știi că poți să faci o treabă la timp.
Vei fi mai motivat să faci ceva, dacă vei promite ceva cuiva apropiat, deci promisiunile le-aș păstra pentru persoanele apropiate.
3. Fă acel lucru să fie mai distractiv.
Una dintre metodele mele preferate de a combate lenea. Mie nu îmi plac hârțogăriile în general, însă atunci când știu că depind de ele, încerc să fac un joc din a completa contracte, facturi și chitanțe.
Așadar îmi pun o melodie care îmi creează o stare de spirit bună, îmi iau pixul preferat, ștampila lângă mine și încerc să rezolv din documentele pe care le pot rezolva foarte repede și care nu necesită o citire în amănunt. Melodia mă face să mă simt mai dinamic și parcă completatul hârțogăriilor este o activitate mai plăcută acum.
Desigur pentru tine poate funcționa altcumva această idee, dar orice ar fi, introdu un element care te binedispune, ca să te simți mai dinamic și să faci să treacă timpul mai ușor/repede.
4. Schimbă felul în care te uiți la acel lucru.
Optica (felul în care vedem anumite lucruri) ne poate modifica percepția.
Am un exemplu banal pe care vreau să ți-l ofer. Eu până de curând am urât efortul fizic. Am încercat de foarte multe ori să mă obișnuiesc să alerg, dar de fiecare dată după vreo 4-5 încercări luam o pauză lungă și nu mai reveneam.
Acum alerg practic pe banda de alergat. Nu e mare diferență, dar faptul că pot să văd distanța parcursă, timpul pe care îl petrec pe bandă, o estimare a caloriilor pierdute și viteza cu care alerg, pe mine mă încântă. Văd lucrurile altcumva. Simt că dacă nu pot să duc, dau viteza mai mică, dar alerg aceeași distanță.
Văd cu ochi noi, aceeași activitate.
Mai vreau să îți dau un exemplu simpatic. Am avut ocazia anul trecut să testez un Kindle timp 1 săptămână. Pe vremea aceea luasem o pauză de la citit și nu mai citisem o carte de vreo 2-3 săptămâni, ceea ce pentru mine este extrem de mult.
După ce am pus mâna pe Kindle, în aceea săptămână am citit 3 cărți și am mai început alte pe care le-am dus până la jumătate, pentru că a trebuit să returnez device-ul. Diferența nu era marcantă, dar m-a determinat să văd un lucru cu ochi noi.
Poate trebuie să implementezi un pic de tehnologie în ceea ce faci sau pur și simplu să faci acel lucru diferit, dar optica pe care o ai, îți determină de cele mai multe ori percepția asupra acelui lucru.
5. Declară public ceea ce ai de gând să faci.
Sunt unele lucruri pe care le împărtășesc cu toată lumea și altele pe care nu vreau să le știe decât persoanele cele mai apropiate mie. Bine, recunosc, unele lucruri nu le-am spus încă nimănui.
Anumite obiective pot fi împărtășite cu toată lumea, pentru că te ajută să le conștientizezi mai bine importanța.
Însă te avertizez, dacă declari în public că faci un lucru, e ca șî cum ai face o promisiune, deci apare frica de a dezamăgi, care poate lucra în avantajul tău.
La fel cum am zis mai sus, ai grijă ce promisiuni faci, chiar dacă sunt pentru tine, oamenii sunt cu ochii pe tine :).
6. Organizează-te mai bine.
Unul dintre trucurile cele mai eficiente, mai ales atunci când vreau să încep ziua de muncă este să îmi fac curat pe birou. Dezordinea te face să te deconcentrezi și te întrerupe, pentru că simți nevoia să faci curat.
Întotdeauna ar trebui să începi cu lucrurile de pe birou sau lucrurile din cameră dacă simți că și ele te deranjează.
Un alt truc este să nu îmi pun mai mult de 5 lucruri de făcut într-o zi. Pentru că munca pe care eu o fac nu implică câteva clickuri și puff… task-ul e făcut, e bine să nu îmi pun prea multe lucruri în to do list, pentru că mă mint când zic că o să le fac pe toate.
Regula de aur în planificarea timpului: ceea ce ai de gând să faci va dura mai mult decât ai planificat. (Excepțiile vor confirma regula de mai multe ori)
Pe scurt, ca să te organizezi trebuie sa faci doar 2 lucruri:
- creează-ți atmosfera de muncă, înainte să te apuci de muncă
- și alege cele mai importante 5 lucruri pe care le ai de făcut în ziua respectivă
7. Recompensează-te.
După o zi mai grea de muncă sau după reprize susținute de rezolvare a task-urilor obișnuiesc să îmi ofer o recompensă. Pentru că sunt mai eficient când lucrez 3 ore în continuu și nu în reprize de câte o oră, îmi ofer 30-40 de minute de pauză în care mă uit la un serial, scriu ceva, postez pe Facebook sau dau niște telefoane.
Desigur, recompensele nu sunt o scuză de a-ți ieși din ritmul de lucru, ele reprezintă un mod de a te premia pentru că ai fost productiv, eficient și conștiincios.
Recompensele pot fi diferite evident, tu știi cel mai bine ce te motivează.
Pe mine mă motivează un serial și o pauză de socializare :).
8. Deleagă ceea ce nu-ți place/îți ia prea mult timp.
Arma secretă a oamenilor extrem de productivi.
Atunci când ceva nu îmi place să fac, caut o persoană căruia i-ar plăcea să facă acel lucru sau care măcar îmi poate lua din workload.
Un exemplu din viața mea. Uneori mă aflu în criză de timp și știu că am de scris câteva articole, unele probabil mai lungi.
Ca să scap de un pic de muncă, rog amici sau prieteni să mă ajute să scriu sau să cerceteze un subiect despre care să scriu. De obicei reușesc să înjumătățesc timpul pe care l-aș petrece în mod obișnuit cu acel articol, iar pentru mine asta înseamnă o diferența de 1-2 ore :).
Deleagă lucrurile care știi că îți e greu să le faci și ocupă-te de lucrurile pe care știi că le faci cu maxim de plăcere/pasiune.
9. Odihnește-te bine.
Odihna generează energie, iar fără energie nu prea poți să faci mare lucru.
Nu dormi prea mult, nu dormi prea puțin, adormi la orele potrivite.
Nu te epuiza făcând toate lucrurile, încearcă să mai delegi sau apelează la niște favoruri.
Odihna este esențială, nu cred că are rost să îți pierzi prea multe nopți pentru că nu ai reușit să faci tot ce ți-ai propus.
Nu trebuie să muncești mai mult, trebuie să muncești mai deștept.
10. Împarte lucrurile pe care le ai de făcut în pași mici, ușor de abordat.
Se întâmplă uneori să înțepenim pentru că un task ni se pare foarte complex și atunci ne simțim foarte leneși, iar acest lucru ne poate afecta întreaga zi.
Împarte task-ul mare pe care îl ai, în “tăsk-ulețe” care pot fi foarte ușor de abordat.
Un exemplu: Să zicem că ai de făcut un afiș pentru un eveniment. Împarte realizarea afișului în mai multe etape cum ar fi: mesajul pe care trebuie să îl comunici, elementele grafice care vor fi în afiș, brainstorming/browsing după inspirație, realizarea afișului propriu-zis în prima variantă, dat la feedback, aplicat feedback pe afiș, finalizarea afișului.
Pare parcă mai ușor de abordat problema acum nu? 😀
BONUS: elimină distragerile de atenție – acest sfat nu e din zona ideilor care combat lenea în mod direct, dar o întrerupere poate însemna sfârșitul zilei tale de lucru. Închide telefonul, verifică emailul de dimineața și apoi seara, nu asculta muzică, nu sta pe social networks în timp ce îți faci treaba și nu, sub absolut nicio formă să nu faci “multitasking”.
Surprins de sfaturile mele extrem de simple? Nu cred, sunt lucruri de care ai mai auzit deja, însă nu prea cred că le-ai încercat pe toate ca și medicament împotriva lenei.
Combină 3-4 din sfaturile mele, folosește-te de aceste idei de cum să devii mai productiv, eventual poți să citești și câteva dintre aceste cărți de time management și sunt convins că în curând vei deveni cel mai puțin leneș om pe care îl știi 😀 .
Desigur, dacă ai idei pe care le poți împărtăși cu noi, le așteptăm cu mare plăcere. Nu uita să dai un tweet și un share cu acest articol :P.
PS: îmi cer scuze pentru englezismul “task”, dar sarcină și lucru de făcut nu îmi plac cum sună :P.
Ioana Marin says
E un mod de a privi lucrurile. Cam greu de pus in practica, dar cand n-ai incotro…
http://www.stampcollectingblog.com/best-free-stamp-catalogs.php
Alexandru Bordea says
frumos articol. pertinent. as mai adauga – Fii prezent. Iubeste -te si tot ceea ce faci. Din inima – cu dedicatie 🙂