Am avut ocazia de-a lungul ultimilor ani să stau de vorbă cu o mulțime de antreprenori și am întâlnit un element comun la toți dintre aceștia: dorința de a învăța.
Mediul de afaceri este un mediu dinamic, în care trebuie să te adaptezi repede. Nu îți poți permite să pierzi timp, mai ales dacă concurența ta este acerbă.
Dacă alegi să te educi, o să ai numai de câștigat.
Dacă crezi ca educația este scumpă, atunci să vezi cât te va costa ignoranța ta.
Vreau să te ajut și să îți ofer o listă de cărți pe care ai putea să le citești și care te-ar ajuta să depășești majoritatea obstacolelor din drumul tău către succesul în afaceri.
Carti de afaceri care merita citite:
- Blue Ocean Strategy de W. Chan Kim – este o carte despre strategie de afaceri și cum să creeze și să deservești noi piețe, fără a fi preocupat de concurență.
- Business Model Generation de Alexander Osterwalder – este o carte despre modelele de business ale viitorului, reprezintă o sinteză a sute de răspunsuri din partea consultanților pe planuri de afaceri din toată lumea
- Crush It! de Gary Vaynerchuk – este o carte adresată celor care au pasiuni pe care ar vrea să le vadă transformate în afaceri, Gary te învață cum s-a folosit de social media și o cameră video ca să vândă vin în valoare de milioane de dolari.
- Cum să livrezi fericire de Tony Hsieh – reprezintă povestea succesului companiei Zappos, cumpărată în 2009 cu ~1 miliard de dolari.
- Drive de Daniel H. Pink – este una dintre cărțile mele preferate despre resursele umane și care prezintă o nouă paradigmă de a influența oamenii ca să lucreze cu plăcere și cu dedicare.
- Founders at Work de Jessica Livingston – reprezintă un set de interviuri cu antreprenori și oameni de afaceri din domeniul tehnologiei precum: Steve Wozniak (Apple), Caterina Fake (Flickr), Mitch Kapor (Lotus), Max Levchin (PayPal), Sabeer Bhatia (Hotmail) și mulți alții.
- Getting Things Done de David Allen – este cea mai populară carte de Time Management și reprezintă una dintre cele mai utile filosofii de productivitate, pe mine m-a ajutat foarte mult.
- Excelența în afaceri de Jim Collins – este una dintre cele mai populare cărți de afaceri din toate timpurile și reprezintă concluzia unui studiu de 5 ani de zile asupra a 1400 de companii fantastice.
- Guerrilla Marketing de Jay Conrad Levinson – reprezintă biblia de marketing a afacerilor mici și mijlocii, reprezentând un manual care a ajutat multe IMM-uri să supraviețuiască și să crească.
- Cum să vă faceți prieteni și să deveniți influenți de Dale Carnegie – este un ghid de relații interpersonale și de bun simț care te poate ajuta sa construiești relații valoroase și să te faci plăcut.
- Totul despre psihologia persuasiunii de Robert B. Cialdini – este una dintre cărțile mele preferate care prezintă mecanisme psihologice care pot influența persoane sau mulțimi de oameni.
- Innovation and Entrepreneurship de Peter F. Drucker – scrisă de cel mai citat autor de business al tuturor timpurilor și omul care a influențat gândirea a milioane de oameni de afaceri din toată lumea.
- Pierderea virginității de Richard Branson – reprezintă biografia carismaticului lider al grupului Virgin, o lectură extrem de interesantă.
- Idei cu impact garantat de Chip & Dan Heath – este o carte despre idei simple, dar care au devenit virale pentru că aveau o structură unică.
- Making Ideas Happen de Scott Belsky – este o carte recomandata celor care au multe idei, dar găsesc dificultăți în a le implementa, această carte are scopul de a scurta drumul de la generarea unei idei – la implementarea ei.
- Maverick: The Success Story Behind the World’s Most Unusual Workplace de Ricardo Semler – reprezintă o carte despre cum să creezi un loc de muncă potrivit pentru angajații tăi, astfel încât ei să fie mai implicați activitatea companiei și să se dedice ei.
- Never Eat Alone de Keith Ferrazzi & Tahl Raz – este o carte despre networking și construirea de relații care te pot ajuta în afaceri, este extrem de apreciată în SUA.
- Marketingul bazat pe permisiune de Seth Godin – a fost o carte care a revoluționat gândirea de afaceri când a apărut pentru că mutat paradigma de la push marketing la pull marketing și relațiile bazate pe permisiune.
- Vaca mov de Seth Godin – reprezintă o colecție de anecdote și povestiri despre afaceri care au ceva remarcabil, care le diferențiază și care determină publicitate din gură în gură.
- Ready, Fire, Aim de Michael Masterson – este o carte care vorbește despre strategii de creștere a afacerilor sau de impulsionare a afacerilor care se află deja într-o pantă de creștere.
- Rework de Jason Fried & David Heinemeier Hansson – probabil cartea mea preferată despre afaceri, pune accentul pe lucrurile care contează și dă o la o parte toate lucrurile care sunt făcute doar de dragul de a fi făcute sau care doar încurcă.
- Steve Jobs de Walter Isaacson – reprezintă biografia autorizată a lui Steve Jobs, o carte care te poate învăța foarte multe despre leadership și despre focus în afaceri. Merită cumpărată.
- The Knack de Norm Brodsky – este un ghid dedicat antreprenorilor isteți care sunt mereu în căutare de oportunități de afaceri și de creștere.
- Cele 22 de legi imuabile ale marketingului de Al Ries & Jack Trout – reprezintă un ghid de legi ale marketingului care te vor ajuta să înțelegi mai bine de ce unele lucruri merg cum merg, este unul dintre cărțile clasice despre marketing scrisă de 2 gurus ai strategiei de marketing.
- Săptămâna de lucru de 4 ore de Timothy Ferriss – este o carte care acoperă printre altele și afacerile și care transpune legea lui Pareto (regula de 80/20) în viață, afaceri și timpul liber, reprezintă un ghid al rebelilor.
- Cele 7 deprinderi ale oamenilor eficace de Stephen R. Covey – este o carte care a impulsionat și influențat stilurile managerilor și team leaderilor din întreaga lume, reprezintă o biblie de schimbare a paradigmei din om reactiv în om proactiv.
- Realitatea în afaceri de Guy Kawasaki – este o carte extrem de interesantă despre felul în care afacerilor pornesc și cresc. Este un ghid pragmatic despre lucrurile care contează de obicei în afaceri.
- The Dip de Seth Godin – o carte care mi-ar fi plăcut să fie tradusă în română, pentru că este o lectură extrem de utilă celor care sunt băgați în 50 de chestii, dar nu excelează în niciuna.
- Mitul întreprinzătorului de Michael E. Gerber – este o carte ce poate ajuta antreprenorii care sunt prinși în afacerea lor, care nu poate funcționa fără ca ei să fie acolo.
- Inovația ca soluție în afaceri de Clayton M. Christensen – reprezintă una dintre cele mai populare cărți scrise pe tema inovației și cum ajunge aceasta să fie creată în interiorul unei companii.
- The Lean Startup de Eric Ries – este o carte foarte bună despre afaceri care se pot adapta și mișca foarte repede, în care inovația și rezultatul primează. În această carte am prins una dintre cele mai importante lecții în marketing: este necesar să ai o audiență înainte să lansezi produsul.
- Manager la minut de Ken Blanchard – este o carte foarte simpatică, care te poate ajuta să îți rezolvi probleme punctuale de management al resurselor.
- The Paradox of Choice de Barry Schwartz – este o carte foarte utilă celor care fac marketing sau dezvoltare de produse, pentru că poate oferi claritate în selecția lucrurilor ce ar trebui să fie oferite și cele care ar trebui sa fie ignorate.
- The Personal MBA de Josh Kaufman – este o carte menită să înlocuiască un MBA care după cum știm cu toții, este extrem de scump, practic reprezintă o sinteză a celor mai importante lucruri ce trebuie să le cunoască un viitor manager sau om de afaceri.
- The Ultimate Sales Machine de Chet Holmes, Jay Conrad Levinson & Michael Gerber – este o carte scrisă de 3 maeștri ai marketingului, vânzărilor și afacerilor și are scopul de a-ți maximiza veniturile prin diverse strategii de marketing și vânzări.
- Triburile de Seth Godin – o carte despre leadership și despre cum să îți construiești un trib de oameni care militează pentru aceeași cauză ca tine.
- Anti-Strategic Management de Bogdan Băcanu – dl. Băcanu, fostul meu profesor de management strategic este o prezență excentrică, dar plină de informații despre management culese din cercetări proprii, colaborări sau studierea celor mai buni. Anti-Strategic Management are scopul anula gândirea de tip șablon preluată din cărțile de management americane și de a oferi idei și soluții ancorate la realitatea de afaceri românească.
- Avuția și sărăcia națiunilor de David Landes – o lectură fascinantă despre influența istoriei, geografiei și diverși factori economici care conduc o țară pe drumul bogăției sau pe drumul către sărăcie. O lectură ideală pentru toți cei interesați de macroeconomie și economie globală.
Dacă crezi că ar trebui să includ și alte cărți de afaceri pe această listă, propune cărți noi și eu le voi include în listă pe cele mai potrivite.
Bogdan Babalau-Maghiar says
Am citit 3 de pe lista si a;te cateva se regasescpe lista mea ersonala a cartilor ce rebuie citite. Super articolul! Asa am mai adaugat cateva carti pe wishlist.
Mihai Mateescu says
Ai uitat sa adaugi cartile lui Robert Kiyosaki 🙂
Camelia Ghiulai says
Un alt "must have" al colectiei este "The Art of the Start" – Guy Kawasaki. Prezinta logic, coerent, intr-un limbaj pe intelesul tuturor toti pasii pe care trebuie sa-i parcurga un produs care urmeaza sa fie lansat pe piata sau o firma nou-infiintata! … Punctul forte al acestei carti este umorul cu care autorul reuseste sa scoata in evidenta esentialul! M-am prapadit de ras la propriu! Excelenta carte! …. aaaaa…. si sa nu uitam: "Antreprenoriat"-Marius Ghenea! 🙂
Baciu Costel says
le vreau si eu,sunt tari cred
te scoate din probleme,si te face mai creator
Condur Bucuresti says
Funky Business- Talentul face capitalul să danseze – Jonas Ridderstråle, Kjell Nordström
Gabriel Nechita says
nu sunt un mare fan Kiyosaki. 🙂