După 3 ani în care am lucrat cu foarte mulți studenți, profesioniști și oameni de afaceri, consider că motivația este ceva esențial activității pe care o faci.
Partea proastă, este că e un subiect din acela mai abstract, asupra căruia toată lumea are o părere și foarte rar cineva ajunge la o concluzie.
S-au scris o mulțime de cărți pe tema asta, dar eu o să îți recomand 10 cărți care mi s-au părut mai interesante și mai utile.
Majoritatea cărților pe care o să le listez, au fost cărți pe care eu le-am citit sau mi-au fost recomandate de către prieteni pasionați de dezvoltarea resurselor umane.
10 Carti despre motivare
Este o carte pe care am tot recomandat-o, este foarte ușor de citit și foarte utilă.
Conceptul de drive (motivație intrinsecă) se bazează pe 3 piloni: autonomie, măiestrie și scop.
Practic toate acestea 3 duc la un drive puternic pentru angajați.
PACHET: Inteligență emoțională și Inteligență emoțională la locul de muncă
Eu aș recomanda mai întâi Inteligență emoțională, cartea scrisă de Daniel Goleman, cu scopul de a deveni familiar și să începi să practici conceptul pe propria piele ca să vezi cum funcționează.
Apoi, urmează cartea Inteligență emoțională la locul de muncă, care doar încadrează cunoștințele în contextul muncii și cum anume îți pot fi utile.
Indiferent că folosești inteligență emoțională asupra ta sau asupra altora, aceasta este esențială, pentru că emoțiile îți influențează felul în care percepi anumite îndatoriri sau anumite persoane, automat joacă un rol esențial în motivarea ta.
Am citit-o de curând și mi-a plăcut pentru că include multe idei cu care rezonez.
Cartea lui Guy Kawasaki are dedicate câteva capitole resurselor umane, care includ tot felul de tips & tricks pe care le poți aplica în relația cu șeful tău, colegii tăi de muncă sau cu angajații tăi, depinde de ce partea a ierarhiei te afli.
Carrots and Sticks don’t Work de Paul Marciano
Foarte populară în SUA această carte, iar review-urile pentru această carte sunt uimitoare.
Scrisă de un doctorand Yale și antreprenor cu o firmă de consultanță în resurse umane, cartea este recomandată de toți ca fiind una dintre cele mai bune pe motivarea omului la locul de muncă.
Este descrisă ca fiind extrem de pragmatică și că o poți deschide la orice pagină și să găsești ceva util :).
Why Work Sucks and How to Fix It de Cali Ressler și Jody Thompson
UPDATE: să pare că această carte este tradusă și în română, însă din cauza titlului am evitat-o prin librării și prin magazine online.
Foarte puține persoane au auzit de ROWE (Results only work environment) care reprezintă o nouă paradigmă în felul cum conduci și administrezi resursele umane într-o firmă.
Ideea este simplă: nu ar trebui să îți pese decât de rezultatele pe care un angajat le aduce. Faptul că lucrează mai bine de acasă, iar tu nu îl poți supraveghea, nu înseamnă că pierzi controlul.
Cele două autoare, creatoarele conceptului ROWE, încearca să spulbere diverse paradigmele pe care corporațiile le-au creat: ședințe lungi, angajați care stau peste program, raportări complexe și alte lucruri care în general nu contribuie la dezvoltarea angajatilor.
Cum să vă faceți prieteni și să deveniți influenți de Dale Carnegie
Nu e neapărat o carte despre motivare, dar poate fi integrată în lista de recomandări pentru că are o aplicabilitate atât de largă.
Nu poți lucra prea bine cu un om pe care nu îl placi sau invers, nu poate lucra bine cineva cu tine dacă nu te place.
Astfel, este esențial să îți faci prieteni la locul de muncă și să încânți persoanele din jurul tău, pentru a putea beneficia de favoruri, ajutor și influență în rândul colegilor și al superiorilor.
În general cartea lui Dale Carnegie reprezintă temelia în orice fel de context unde relațiile interpersonale sunt esențiale.
Starea de flux de Mihaly Csikszentmihalyi
Deși numele îți pune dificultăți atât la citire, cât și la pronunție, Starea de Flux a lui Mihaly Csikszentmihalyi, este una dintre cele mai bune cărți scrise despre cum fluxul (starea pe care o experimentezi când faci un lucru care îti palce) poate fi un motivator și un factor de fericire la locul de muncă.
Cartea reprezintă practic concluziile a multor studii despre starea de flux, desfășurate pe tot globul și pe mii și mii de indivizi diferiți.
Nu este neapărat o carte care este dedicată motivării resurselor umane, însă cuprinde idei valoroase pe care le poți folosi ca să îți faci angajații mai fericiți.
Peak: How Great Companies Get Their Mojo from Maslow de Chip Conley
Reprezintă povestea unui antreprenor, Chip Conley, care a avut probleme de business foarte grave după ce a picat dot-com-ul în anii 2000 și economia americană avea probleme din cauza 11 septembrie.
Ca să își revină din șocul pe care l-a resimțit și compania sa, Joie de Vivre Hospitality, acesta s-a folosit de ierarhia nevoilor a lui Maslow ca să restabilească legături puternice cu angajații, partenerii și clienții săi.
Tot ceea ce a făcut Chip Conley, a fost cu scopul de a întări cultura companiei pe care acesta o conducea și să o readucă pe drumul cel bun.
Şi a reușit asta :).
Maverick: The Success Story Behind the World’s Most Unusual Workplace de Ricardo Semler
Reprezintă o carte despre cum să creezi un loc de muncă potrivit pentru angajații tăi, astfel încât ei să fie mai implicați activitatea companiei și să se dedice ei.
Cartea aceasta a luat oarecum pe nepregătite piața americană, inovatia venind de data aceasta din Brazilia și nu din companiile americane.
***
După cum poți observa și din lista mea de recomandări, motivația are mai multe fețe și o poți aborda în funcție de situația în care te afli sau felul cum ești dispus să o percepi.
Fie că vrei să te concentrezi pe inteligența emoțională ca și armă în motivație sau un set de principii filosofice cum este Drive-ul lui Pink, trebuie să înțelegi că un om motivat îți face un lucru cu drag și cu eficiență, pentru că simte că munca face partea din personalitatea și identitatea lui.
Dacă mai știi alte cărți bune despre motivare, care crezi tu că ar trebui incluse în această listă, nu uita să lași un comentariu.
Victorita Popescu says
Din cariera mea de 20 de ani de munca in tara noastră pot sa spun ca pe copleșitoarea majoritate a angajatorilor nu ii interesează sa motiveze in sens pozitiv angajații, adică sa ii facă sa le placa ceea ce fac si sa aibă satisfacții la locul de munca. Desigur, interesul trebuie sa fie reciproc la serviciu, dar cel care face legile dintr-un astfel de loc in Romania, angajatorul sau seful, in general, nu are grija decat ca angajatul sa nu se accidenteze la locul de munca, sa nu cumva sa primească amenda. Despre starea emoțională a subordonaților nici un interes pozitiv, eventual unul negativ, de disponibilizare, tot ca sa nu se accidenteze in timpul serviciului cu gândul in alta parte decât la munca.
Așa ca, poate doar lucrătorilor independenți sa le folosească aceste cărți, spre automotivare, nu șefilor 🙂
Eu sunt lucrător independent 😉