Lifestyle Design este un termen a cărui proveniența îi este atribuită lui Tim Ferriss, autorul mai multor bestsellere sub brandul the “4 Hour”, însă vom vorbi despre cărțile lui un pic mai încolo.
Lifestyle Design, apare ca un trend al societății actuale, în care Internetul îți oferă posibilitatea de a lucra de oriunde și de a face bani din prestarea de servicii sau vânzarea de produse către orice persoană care are o conexiune la Internet.
Așadar, Lifestyle Design este asociat în principal cu puterea Internetului, din acest motiv, dacă este să dați un search pe Google după Lifestyle Design, o să găsiți o mulțime de bloguri americane care ridică în slăvi conceptul.
Despre Lifestyle Design – Introducere
Tim Ferriss definește termenul de lifestyle design ca fiind o artă a reutilizării a 2 concepte cheie în viață și în afaceri: timp și mobilitate. Cei care fac lifestyle design sunt în general persoanele care s-au săturat de viața corporatistă sau de presiunea socială actuală, care impune ca tu să urmezi ciclul: te naști, crești, generală, liceu, ajungi la facultate, te angajezi (ca să strângi bani de pensie), te căsătorești, ai copii, ieși la pensie, ai nepoți (probabil), mori.
În niciun caz nu zic că cei care au această traiectorie în viață sunt ignoranți sau incompetenți, însă doar spun că există persoane care nu vor să urmeze neapărat succesiunea asta de evenimente în viață, pentru că s-au simțit controlați sau închiși într-o cutie.
Sentimentul ăsta de închidere pe unii i-a eliberat, începând să devină freelanceri online sau PFA-uri (persoane fizice autorizate ca și statut juridic la noi în țară) ca să împace ideea că trebuie să facă bani cu ideea că dacă vor să fie fericiți, trebuie să își acorde timp pentru pasiuni.
Multe dintre ideile și principiile pe care se bazează mișcarea de Lifestyle Design sunt componente ale American Dream:
- o mulțime de posibilități și de oportunități
- mulți bani
- celebritate sau notorietate în domeniul în care activezi
- mai mulți bani, pe măsură ce devii mai competent și mai cunoscut
Per total, sună fascinant și deopotrivă hiperbolic, însă eu cred foarte tare în mișcarea aceasta, din simplul motiv că am tot văzut persoane care se eliberează pe zi ce trece de stresul unui loc de muncă(în general, nu doar izolat în coporații), încep să facă bani din propria pasiune și se distrează încredibil de mult făcând ceea ce le place și cel mai important, de obicei contribuie într-un mod pozitiv la societate.
Cred că cele 4 motive pe care le-am înșirat mai înainte, sunt îndeajuns de bune de a scoate la lumină conceptul și mișcarea și la nivel de România, pentru că avem nevoie de eliberare mai mult ca oricând (deși suntem o națiune capitalistă tânără).
Carti despre Lifestyle Design (LD)
The 4 Hour Work Week și The 4 Hour Body
De “Săptămâna de lucru de 4 ore” a lui Tim Ferris ai tot auzit și există 2 atitudini față de această carte:
- ori îți pasă de ea și vrei să o aplici
- ori ți se pare o chestie hiperbolică și vrei să o înjuri în public de câte ori ai ocazia :))
Ambele variante le accept, pentru că nu este o carte care să i se potrivească oricui. Partea bună este că nu te lasă indiferent de conceptul de LD și măcar te determină să iei o parte, ori îți place, ori nu îți place.
Cartea prezintă felul cum Tim Ferriss s-a refăcut după mai multe dileme și probleme pe plan personal și profesional, restructurându-și afacerea și viața, astfel încât să o ducă mai bine pe ambele planuri.
Mie unul mi-a plăcut și este o carte pe care o recomand mai tot timpul.
The 4 Hour Body în schimb, este o carte mai atipică, pentru că face apel la body hacking, căutând să extrapoleze mentalitatea din prima carte la nivelul în care te folosești de corp ca să slăbești, să te îngrași, să alergi mai repede, să înoți mai bine etc.
Deci este o carte mai mult de Body Design. Totuși o văd ca o carte tot de LD, pentru că sănătatea în general este un element vital în crearea unui stil de viață ideal.
The Art of Non-Conformity și The 100$ Startup
Ambele cărți sunt scrise de Chris Guillebeau, un autor care și-a pus în cap să călătorească ieftin prin lume și să viziteze toate țările de pe glob, în tot timpul acesta coordonând afaceri online prin intermediul unui laptop și al unei conexiuni stabile la Internet.
La fel ca orice alt lifestyle designer, acesta a fost nemulțumit de o anumită situație, care îl îngrădea. Chris Guillebeau era extrem de supărat pe faptul că dădea peste 30.000 de dolari să învețe tot felul de chestii politice despre Africa și nu vedea beneficiile.
Deci frustrarea lui l-a determinat să se gândească dacă nu cumva ar putea să facă lucrurile diferit și să fie fericit făcând ceea ce îi place.
The Art of Non-conformity este o carte de life planning și dezvoltare personală, care merge pe ideea, că dacă vrei să faci bani din pasiunea ta și să nu simți că muncești, e cazul să îți stabilești niște obiective și să începi să acționezi ACUM.
The 100$ Startup este o carte cu tot felul de studii de caz ale unor oameni care au luat-o de la 0 sau care au trecut prin diverse dificultăți și au hotărât să își dea un “restart” la viață și să înceapă să o ducă mai bine.
Astfel cartea cuprinde tot felul de povești de succes ale unor oameni care au început afaceri cu bani puțini.
Principiul 80/20
Toată filosofia de lifestyle design se bazează ca și fundament pe principiul 80/20 descoperit de economistul italian Vilfredo Pareto și teoretizat îndelung de Robert Koch în cartea sa “The 80/20 Principle: The Secret to Achieving More with Less”.
Teoria este simplă și evidentă, dar mulți o ignoră: poți atinge 80% din rezultate cu 20% din efort sau poți atinge 20% din rezultate cu 80% din efort.
Procentele nu sunt neapărat relevante, ci relațile următoare:
- eforturi mici dar concentrate => rezultate mari
- eforturi mari neconcentrate => rezultate mici
Cartea lui Robert Koch sedimentează un fundament important, o mentalite pe care tu ar trebui să ți-o însușești vizavi de felul cum faci lucrurile în viață și în afaceri, probabil de aceea o consider așa de importantă.
La nivel de publicații, mișcarea Lifestyle Design nu este extraordinar de bine reprezentată, din simplul motiv că nu e neapărat o chestie foarte “mainstream”, ci sunt câțiva rebeli care caută să contrazică regulile și aceștia, și-au dezvoltat audiențele lor online, care le cumpără produsele.
Cartea lui Gary Vaynerchuck, deși este mai mult o carte despre social media, cred că este extrem de importantă în contextul în care, în general, tu ca rebel și doritor să faci lifestyle design, ai nevoie de oameni care să creadă în cauza ta și care să te sprijine financiar, logistic sau moral.
Gary Vaynerchuck este un tip care a crescut vânzările de vin ale tatălui său folosindu-se de un podcast video zilnic pe tema degustării de vinuri ieftine și/sau scumpe, în care era el, o cameră video și o cască a celor de la Chicago Cubs, în care scuipă vinul după ce îl degustă.
El și o cameră + social media au dus vânzările până la vreo 40 de milioane de dolari în 4-5 ani de când a început emisiunea.
INCREDIBIL.
***
Un alt motiv pentru care cred eu în tot conceptul ăsta de lifestyle design este faptul că oamenii încep să se sature de tot ceea ce se întâmplă la nivel de dinamica muncii, stabilitatea financiară a societății (stabilitate care nu există sau se clatină) și vor să își ia viața în propriile mâini.
Evident, cei care profită cel mai mult de acest curent sunt cei cu profesii liberale sau vocaționale și cei dispuși să își facă timp să acumuleze o audiență, astfel încât să capete notorietate și vânzări.
Motivul principal pentru care tu ar trebui să devii interesant de lifestyle design, este ca să vezi că se pot face lucrurile diferit. Ar fi practic atitudinea de a accepta că varianta de viață pe care tu o trăiești acum, nu e cea mai bună, dar poate fi îmbunătățită dacă dorești să faci asta și ești dispus să depui efortul și curajul necesar ca să schimbi situația.
Mișcarea LD este mai degrabă o mișcare de conștientizare a faptului că un om poate să facă mult mai multe, dacă merge dincolo de ceea ce îl hrănește societatea.