Pe lângă sfaturile de mai jos, îți recomand să citești și listele noastre dedicate celor care vor să devină mai deștepți: 25 de Cărți Care Te Vor Face Mai Deștept și 10 Cărți despre psihologie pe care ar trebui să le citești.

Reguli extrase din cartea Brain Rules de John Medina.

Pentru părinții care vor să-și ajute copiii, John Medina a scris “Secretele inteligenței copilului“.

  1. Exercițiile fizice te fac mai deștept. Prin exercițiile fizice, în special aerobic, creierul primește mai mult oxigen, iar asta îmbunătățește activitatea neuronilor făcându-i mai rezistenți la stres și la deteriorare. Beneficii: memorie mai bună, logică și funcții de decizii îmbunătățite, reacții mai rapide.
  2. Petrece cât mai puțin timp în medii care-ți inhibă creierul. Creierul este un organ menit să ne asigure supraviețuirea, acesta are nevoie de un mediu in care el se simte liber să funcționeze și să exploreze. Din păcate, sălile de curs și sălile de conferință au ajuns locuri unde te simți inhibat să explorezi și să gândești, ele anulând capacitatea creierului de a explora și de a răspunde la întrebări.
  3. Fiecare creier este diferit, așadar adaptează-ți metoda de învățare. Dacă înveți folosindu-te de strategiile altora, acestea te vor duce foarte probabil pe un drum greșit. Din acest motiv sistemul educațional este la pământ. Nu poți evalua milioane de creiere la fel, când fiecare creier este diferit, fiind modelat în funcție de mediul din care provine. Dacă vrei să înveți repede și bine, încearcă întotdeauna să adaptezi metoda de învățare la creierul tău, nu mai împrumuta sistemele altora, ci doar preia ideile generale.
  4. Evită sau învață să ții cont de activitățile plictisitoare. Cu cât este mai plictisitor ceea ce faci/vezi/auzi, cu atât mai mult se opune creierul tău acestei activități. De asemenea, din același motiv nu putem face 2 lucruri deodată, din cauză că mintea noastră va acorda întotdeauna mai multă atenție lucrurilor mai interesante, care ne stimulează pe termen scurt. De-asta e mai fun să stai pe FB decât să faci raportul ăla. Din același motiv e mai bine să începi un lucru și să îl duci la capăt, fără să te apuci de o altă activitate între timp, multi-tasking-ul îți dăunează. Când vine vorba de învățat, un mediu care te implică mai mult, este mai bun.
  5. Ceea ce repeți (la intervale spațiate), reții. Creierul tău poate reține doar câteva informații în același timp, iar stocarea lor durează doar câteva zeci de secunde. Așadar, de-aia uiți dacă ai încuiat ușa, pentru că în același timp te gândeai la cum să nu întârzii la muncă, ce ai de făcut azi și ce faci după ce scapi de la muncă. Dacă vrei să transferi o informație în memoria de lungă durată, ce ai învățat acum, repetă într-o oră, mâine, într-o săptămână și apoi într-o lună. Repetiția spațiată rezolvă problema această de uitare. Studii după studii arată că repetiția la intervale neregulate (spațiate) prelungește memoria acelei informații și ajută la transferul acesteia în memoria de lungă durată. TOATE cărțile despre creier recomandă repetiția spațiată.
  6. Somn bun = creier bun. Dacă strategia ta de a deveni mai productiv implică să renunți la câteva ore de somn, ai luat cea mai proastă decizie. Studii după studii arată rolul somnului în formarea memoriei de lungă durată, în luarea deciziilor, în productivitatea de a doua zi. NASA recomandă piloților săi să tragă un pui de somn după amiază pentru că acest lucru le îmbunătățește capacitățile de pilotare cu 34%.
  7. Redu/Elimină stresul din viața ta: un creier care este stresat prea mult timp, nu mai dă randament. Stresul prelungit, indiferent de sursa lui (acasă sau locul de muncă), afectează capacitatea creierului si a corpului de a performa. Un sportiv cu mintea limpede are reflexe mai bune. Un angajat cu mintea limpede este mai creativ, mai productiv și la sfârșitul zilei, mai util pentru business. În rândul elevilor si studenților, aceștia care proveneau dintr-un mediu mai puțin stresant, au înregistrat rezultate mai bune.
  8. Cu cât implici mai multe simțuri, cu atât experiența de învățare este mai puternică, cu atât creierul reține mai mult și mai bine. Nimic nu stimulează creierul mai bine decât un mediu care îl stimulează prin mai multe simțuri deodată. Văzul în general este “șeful” simțurilor, dar mirosul este extrem de eficient la reactivarea memoriilor. Auzul este probabil cel mai ineficient. Adaugă la ceea ce citești și la ceea ce auzi o imagine și un miros și crești la peste 65% probabilitatea ca tu să îți aduci aminte despre ce e vorba, chiar și după 20 de ani.
  9. Creierul unei femei este diferit de creierul unui bărbat, iar asta schimbă felul cum este procesată o experiență. Femeile au de 2 ori mai multe șanse să fie depresive. Cei mai mulți dependenți de droguri și de alcool sunt bărbați. Bărbații suferă mai des de schizofrenie, femeile sunt mai anxioase, bărbații mai anti-sociali, iar majoritatea persoanelor anorexice sunt femei. Toate aceste diferențe în afectiuni și în chimia creierului, arată că gândim și procesăm informația diferit în funcție de sex. Acesta este încă un motiv pentru care procesul de învățare trebuie 100% individualizat și personalizat, astfel încât să țină cont și de sex. Avem nevoi diferite, pentru că avem creiere care funcționează diferit.
  10. Suntem născuți să explorăm, să învățăm și să creștem prin dobândirea de noi experiențe. Profită de asta. Vrei să fii mai fericit? Fă ceva care îți stimulează creierul și care îți permite să explorezi lucruri noi (un hobby creativ ar fi recomandat). Suntem stimulați de învățare și de experiențe noi. Vrei o dovadă? Uită-te în istoricul tău de căutări pe Google și vezi câte chestii diferite și interesante ai căutat.