Nota editorului: Recenzia aceasta face parte din provocarea Citește o carte pe săptămână și a fost scrisă de către Lăzărescu Alina.
”Una din cele mai bune 30 de carti de afaceri ale anului 2004” (Soundview Executive Books)
O idee apare atunci cand cineva devine constient de existenta unei probleme sau a unei oportunitati, oricat de mica. In fiecare zi, salariati obisnuiti – cei care fac munca de birou, realizeaza produsele si servesc clientii – vad o multime de probleme si oportunitati si vin cu idei bune despre cum pot fi abordate acestea.
Ideile reprezinta motorul progresului. Ele imbunatatesc vietile oamenilor deoarece creeaza modalitati mai bune de actiune.
Ele construiesc si dezvolta organizatii de succes si le mentin sanatoase si prospere. Fara capacitatea de a obtine idei noi, o organizatie stagneaza, intra in declin si pana la urma este eliminata de competitori care au idei noi.
Oamenii au idei pentru ca descopera moduri mai bune de a face lucrurile sau pentru ca vad o ocazie de exploatat. A avea o idee buna implica o combinatie de viziune, cunostinte si dinamism.
Cele mai multe dintre problemele si sau oportunitatile pe care angajatii le identifica vor fi relativ minore, asa ca si cele mai multe dintre ideile lor vor fi de asemenea minore.
Managerii care le subestimeaza se indeparteaza de toate avantajele potentiale ale ideilor angajatilor.
Ideile minore sunt mai valoroase decat ideile mari.
Un sistem de idei care poate incuraja si pune in aplicare ideile minore este un instrument gigantic de invatare si dezvoltare.
Fiecare idee, chiar si una proasta, contine o forma de descoperire.
De ce ofera angajatii idei?
De ce ar oferi angajatii idei, fara a avea perspectiva recompenselor? Ce au ei de castigat din asta? Raspunsurile la aceste intrebari, ating motivul esential pentru care aceste companii au gasit recompensele atat nefolositoare, cat si contraproductive.
Cei mai multi salariati au deja o multime de idei. Doresc sa le vorbeasca managerilor despre ele si ar fi incantati sa le vada folosite. O idee incepe atunci cand cineva devine constient de existenta unei probleme sau a unei oportunitati.
Multi oameni ofera idei pentru ca doresc sa o faca. Ei sunt mandri de munca lor, doresc sa schimbe lucrurile si apreciaza cand li se recunosc meritele.
Daca sistemul de recompense este creat astfel incat toata lumea are de castigat din progresele rezultate, atunci nu mai conteaza (decat pentru recunoastere) cine a initiat ideea sau cine contribuie la implementarea ei – toti vor fi motivati sa o dezvolte.
Pentru a fi cu adevarat eficient, un sistem de recompense ar trebui integrat in rutina zilnica a organizatiei. In loc sa reprezinte ceva suplimentar, ar trebui incorporat in modul de lucru al angajatilor si in modalitatea de conducere a companiei.
Un aspect de care se plang adesea managerii in legatura cu programele de bonusuri si de impartire a castigurilor este ca nu reusesc sa motiveze anagajatii prea mult.
Cu alte cuvinte, bonusurile nu schimba prea mult comportamentul angajatilor.
O procesare eficienta a ideilor are opt caracteristici importante:
1. Ideile sunt incurajate si bine primite
Cel mai bun mod de a incuraja ideile este sa fii receptiv la ele. Angajatii trebuie convinsi ca managerii chiar isi doresc ideile lor.
2. Procedura de propunere a unei idei este simpla
Multe sisteme de procesare a ideilor sunt orientate catre cele mai mari si mai complexe idei. Un procedeu eficient identifica ideile minore si trateaza propunerile de anvergura drept exceptii.
3. Evaluarea ideilor este rapida si eficienta
Deciziile luate la cel mai de jos nivel al organziatiei pentru cat mai multe idei sunt mai bune, se implementeaza rapid si la costuri mai mici, economisind astfel timpul managerilor.
4. Feedbackul se face in timp util, este constructiv si informativ
Acest lucru mentine angajatii implicati in proces, demonstreaza ca ideile lor sunt luate in serios si promoveaza invatarea. Daca ideea a fost respinsa sau inteleasa gresit, feedbackul da oamenilor posibilitatea sa gaseasca modalitati de a o imbunatati sau de a o comunica mai bine.
5. Implementarea este rapida si nu intampina piedici
Implementarea rapida are ca rezultat mai multe idei si obtinerea mai rapida a avantajelor ce deriva de aici. Pentru a gestiona eficient un numar mare de idei minore, o organizatie trebuie sa ofere resurse la care muncitorii sa aiba usor acces.
6. Ideile sunt revizuite in cautarea unui potential suplimentar
Puterea unui sistem de idei creste proportional cu abilitatea de a identifica aspectele mai generale din spatele ideilor minore. In loc de a rezolva problemele partial, organizatia poate acum sa le abordeze pornind de la cauze.
7. Oamenilor li se recunosc meritele, iar succesul este sarbatorit
Cea mai eficienta forma de apreciere pentru cei care ofera idei este ca acestea sa fie implementate rapid, iar angajatilor implicati sa le fie recunoscute meritele.
8. Performanta sistemului de idei este evaluata, revizuita si imbunatatita
Sfatul autorilor este de a avea intotdeauna la indemana un carnetel sau un jurnal, pentru a nota idei, impresii si observatii.
Mihai Cornel says
cartea merita citita : http://www.okazii.ro/carti-economie/management/ideile-nu-costa-a161111941