Fiecare carte aduce un anumit tip de insight sau de valoare și nu pot fi comparate între ele, pentru că nu rezolvă aceleași probleme.
1. Rework de Jason Fried și David Heinemeier Hansson
Teoretic este o carte despre antreprenoriat. Practic este o carte despre un business neconvențional, cu legi (reguli) de obicei contraintuitive. Rework ia tot ceea ce știi deja și te sfătuiește să nu crezi în ce știi. De ce? Pentru că ceea ce știi deja face parte din inteligența convențională și ceea ce este convențional sau intuitiv nu mai are prea multe șanse de reușită. Să zicem că are maxim 10% șansă de reușită (procentul este speculativ :P).
Această carte face uz de ilustrații pentru a transmite diverse metafore privind eseurile care alcătuiesc Rework. Fiecare eseu are ilustrația proprie și fiecare eseu are maxim 2 pagini.
Conținutul este minimalist și cartea per total poate fi tratată ca o biblie, având alt înțeles pe măsură ce te dezvolți și o recitești.
2. Whatever you think, Think the opposite de Paul Arden
Este o carte plină de insight și merge pe principii asemănătoare ca Rework, inteligența contraintuitivă. În această carte subțirică, plină de imagini și ilustrații, este foarte puțin conținut de tip text.
Paul Arden a ales în mod intenționat să nu scrie prea multe, astfel încât să nu obțină o carte groasă. Astfel a ales să scrie doar ce este nevoie ca să îți furnizeze idei pentru dezvoltare și pentru schimba status quo-ul.
O consider o carte cu fler, o carte cu stil, o carte care te contrazice și îți ia scaunul de sub fund.
Grafica este impresionantă, se face deseori uz de typography și conținutul îți merge deoseori direct la inimă.
3. It’s not how good you are it’s how good you want to be de Paul Arden
Se pare că fostul director de la Saatchi & Saatchi este starul acestui articol prin cele 2 cărți ale sale. Paul Arden a fost un om foarte influent, mai ales în industria de advertising din Regatul Unit și cărțile lui au fost de un real succes.
Aceasta a fost prima carte scrisă de Paul Arden și prima oară când am pus mâna pe ea, am fost puțin confuz pentru că avea subtitlul de “The World’s Best Selling Book“. După ce am citit cartea toată, mi-am dat seama de aluzia pe care Paul Arden o făcuse, dorind ca această carte să devină cea mai vândută carte din lume.
Cele 2 cărți ale lui Arden seamănă foarte bine ca și abordare, diferă ca și conținut însă, una fiind către muncă ( Arden vorbind mai mult de advertising și filosofia muncii), cealaltă despre gândire contraintuitivă și cum anume aceasta i-a ajutat pe oamenii de succes.
4. Pe spatele șervețelului de David Roam
Este construită ca o carte care te învață să desenezi.
Inițial plecasem cu așteptarea că o să mă învețe direct să clarific anumite probleme de business prin gândire vizuală. Nu a fost așa, dându-mi seama că mai întâi ai nevoie să înțelegi anumite concepte de bază ale gândirii vizuale.
Această carte reprezintă o bază pentru aceste concepte, eventual după ce treci prin această carte și ai basic-ul acoperit, poți intra în problematici mai avansate care pot fi clarificate sau explicate doar prin gândire vizuală.
Gândirea vizuală funcționează, am avut ocazia să o implementez în training și rezultatele au fost pozitive: retenția informațiilor a crescut, interactivitate crescută în timpul training-ului, facilitatarea înțelegerii unor concepte mai avansate și complicate prin simple scheme și grafice.
5. Design Your Self de Karim Rashid
Este cea mai colorată carte din portofoliul celor de la Editura Publica. Este o carte care se citește repede, dar ai nevoie de o perioadă după ce ai citit-o doar să contemplezi asupra conținutului. Karim Rashid este probabil cel mai de succes designer contemporan cu peste 2500 de proiecte realizate.
Design Your Self este o carte de Cvasi-self help, Karim Rashid oferind sfaturi de dezvoltare în arii ale vieții precum: munca, educație, sex, modă, joacă și viața de zi cu zi. Este practic o carte sinteză a bunelor practici pe care Karim le-a aplicat și le aplică în viața proprie.
Această carte are un design deosebit datorită culorilor pe care le folosește și a “typography”-ului de care se face “abuz” în sensul bun, pentru a transmite mesaje puternice celui care o citește. Pe alocuri, cartea te atrage atât de mult, încât îți vine să o mănânci, datorită felului în care culorile se îmbină cu mesajul.
Mi-a făcut o reală plăcere să o citesc și i-o recomand oricui are nevoie de niște idei simple, dar de efect, reușind să-ți design-uiești viața și personalitatea.
Concluzie
Toate cărțile prezentate în acest articol au particularitățile proprii și fiecare are puncte tari și puncte slabe. Conținutul prezentat în aceste cărți nu este extrem de tehnic, ba chiar se focusează pe simplitate și eliminarea conceptelor fluff.
Toate merită făcute cadou, însă depinde foarte mult de ce are nevoie și prietenul/prietena ta.
Pentru că îmi dau seama că acestea ar fi recomandările pe care eu le-aș face, am nevoie de ajutorul tău și să-mi spui: Ce cărți ai primit sau ai făcut cadou până acum?
Roberto Kuzmanovic says
O idee excepțională de cadouri sunt cărțile! De ce? Uite aici http://bibliocarti.com/carti-cadou-special-frumoase/