Ştiai că mirosul de mașină nouă poate fi cumpărat la recipient de spray?
Ştiai că în laboratoare de cercetare-dezvoltare ale brandurilor mari de mașini, se lucrează la inventarea sunetului perfect de portieră când se închide?
Sau că sunetul produs de unul dintre cele mai mari branduri de cereale când sunt mestecate, Kellog Crunch, este și el inventat în laborator?
Am descoperit răspunsurile la toate aceste întrebări într-o carte extrem de interesantă numită Branduri Senzoriale: Construiți branduri puternice folosind toate cele 5 simțuri de Martin Lindstrom.
Probabil îți mai amintești de Martin Lindstrom, l-am lăudat și pentru Buyology.
Cred că ți se întâmplă des să recunoști anumite produse sau mărci după miros sau pipăit sau după auz.
Simțurile produc niște atașamente extrem de serioase față de brandurile care ne determină să scoatem bani din buzunarul propriu ca să le cumpărăm produsele.
Branduri Senzoriale ne explică în detaliu despre rolul simțurilor în construcția brandurilor puternice și memorabile și acesta ar fi primul motiv pentru care ai putea să cumperi cartea.
Un alt motiv ar fi faptul că oferă extrem de multe idei și informații despre branding în general și faptul că se bazează pe un studiu amplu în care a cercetat felul cum brandurile au exploatat puterea simțurilor, reprezintă un temei grozav de a da banii pe o carte care îți oferă insight.
Revenim însă la conținut.
Am înțeles clar, 1 dată pentru totdeauna, că dacă vrei să reziști în timp, ești nevoit să contruiești un brand. Brandul creează valoare și fidelitate în timp, pentru că se fixează în conștiința consumatorului.
Majoritatea când aud de conceptul brand înțeleg logo, tagline, o campanie de promovare a valorilor brandului și eventual un jingle pe ici pe acolo dat pe la radio.
Cine se oprește doar aici cu brandingul, a ratat 90% sau mai multe dintre lucrurile care pot intra în componența unui brand.
Simțurile pot amplifica orice experiență avută cu un brand sau produs al brandului și ca să nu zici că inventez chestii o să dau câteva exemple:
- când te gândești la reclama cu copilul cu salam săsesc, foarte probabil îți amintești și de Cris Tim și de faptul că ei vând tipul ăsta de salam
- îți este foarte ușor să distingi probabil dintre gustul pastei de dinți Colgate față de celălalte paste de dinți
- dacă guști legat la ochi o bucățică de ciocolată și ea se topește ușor în gură, foarte probabil o să recunoști că vorbim despre Milka
Exemple pot continua desigur și să ne gândim la mirosul specific al gumei Turbo, miros care ne trezește pofta de gumă, chiar dacă intrăm într-un magazin Nike și descoperim același miros.
Aripioarele picante de la KFC, mirosul de fast food etc…
Simțurile ne fixează brandul în cap și uneori e atât de greu de scăpat de aceste fixații, încât ne dăm bătuți și devenim fideli brandurilor care și-au făcut loc în mintea noastră.
Branduri senzoriale de Martin Lindstrom îți potolește această sete de curiozitate și îți oferă idei și metode prin care se pot îmbunătăți experiență oricărui brand.
Singurul lucru care nu prea mi-a plăcut, e că uneori autorul se pierdea în detalii, dar acest lucru nu a produs neapărat o pagubă, cartea nefiind așa de lungă.
De aceea ți-o recomand cu drag și te invit după ce o citești să îmi spui dacă ți-a plăcut sau nu.
Această carte face parte din provocarea “Citește 1 carte pe săptămână” și mi-a fost oferită de partenerii provocării, oamenii buni de la Editura Publica.