Steve Jobs.
Deja știi foarte multe despre el, chiar dacă nu deții un produs Apple.
Ca și putere a brandului personal mai știu doar câțiva CEO care au avut/încă au o influență extraordinară:
- Jack Welch
- Bill Gates
- Andy Grove
- Richard Branson
Evident, mai sunt și alții, dar i-am ales pe primii care mi-au venit în minte.
Steve Jobs a fost însă un om mai aparte. Ca și om, nu pot să zic că mi-a plăcut.
Ca și CEO mi s-a părut extrem de deosebit, unic și inimitabil. De aceea am vrut să pun mâna și pe biografia autorizată a lui Steve Jobs. Vroiam să îl înțeleg din toate unghiurile.
E greu să recenzezi o carte de 650 de pagini, așa că mai degrabă împart cu tine 6 lecții învățate din biografia autorizată a lui Steve Jobs.
1. Cu cat un produs e mai simplu si mai usor de utilizat (intuitiv), cu atat mai bine.
Este o regulă universală de fapt. Am întâlnit-o de mai multe ori.
În carte, Jobs povestește despre când a fost martor la nașterea unui vițel. Steve era fascinat de faptul că vițelul știa instinctiv cum să meargă. Nu îl învățase nimeni, dar acesta era capabil să stea în picioare și să facă primii pași.
Lecția aceasta i-a servit în crearea de produse extrem de simple, ușor și plăcut de folosit.
Visul lui Steve Jobs era să creeze produse atât de simple, încât nu aveai nevoie de manual de utilizare pentru ele.
Le scoți din cutie și deja știi ce să faci cu ele.
2. Designul poate deveni un avantaj competitiv.
O carte foarte bine jucată de cei de la Apple a fost accentul pus pe design.
Estetica a fost o regulă impusă de Jobs, asigurându-se că până și componentele interne ale produselor Apple arată uimitor.
Calitatea prezentărilor lui Jobs dpdv estetic a fost un alt element intens dezbătut.
A găsit un as foarte important.
3. Nu cauta sa concurezi cu ceilalti creeaza-ti propria categorie.
Tabletele existau deja. Microsoft crease niște softuri pentru ele. Însă nu prea multe lume le dădea atenție, pentru că scopul pentru care erau create era unul de nișă. Erau niște accesorii pentru oamenii bogați.
Deși iPad-ul nu este un produs ieftin, Jobs a reușit cu Apple să democratizeze piața și să genereze o nevoie de consum a conținutului.
Încă din prezentare Jobs a creat o categorie specială situată între telefon și laptop. Ceva care să fie abil, să nu fie prea greu și util (cu aplicații) ca un telefon și are capabilități tehnice asemănătoare unui laptop, consum de conținut, email, browsing, completare de spreadsheet-uri etc.
Jobs a creat o categorie direct din prezentarea produsului. Până s-au prins și ceilalți ce a făcut Apple a fost prea târziu.
4. Nu-ti sacrifica timpul cu familia, o sa regreti mai tarziu.
O lecție de “nașpa” să zic eu așa oferită de Jobs.
Şi-a sacrificat timpul cu familia în favoarea timpului ocupat cu munca.
Chiar și în vacanțe.
A tot regretat acest lucru, dar știi cum e, nu prea mai contează când e deja prea târziu să îți ceri scuze.
5. Foloseste-te de postura ta de CEO pentru a creat mituri in scop de marketing.
Sunt o mulțime de lucruri care s-au spus despre Steve Jobs. Multe mituri se învârtesc în jurul personalității lui. Sunt convins că multe dintre ele sunt false.
Deși oarecum toată lumea știe că sunt false, aceste mituri fac din produsele Apple, produse mai interesante și mai dezirabile.
Tocmai din cauza aceste umbre de mister ce le învăluie.
6. Fura de la cei mai buni.
Să fie clar, Apple nu a generat extraordinar de multă inovație. Ceea ce a știu foarte bine Apple, în persoana lui Steve Jobs, era să fure cele mai interesante invenții și inovație.
Victima favorită a fost PARC (Palo Alto Research Center) care era administrat de Xerox.
Mouse-ul, iconițele de pe desktop, interfața grafică bazată pe ferestre. Toate sunt invenții ale inginerilor de la PARC.
Când Jobs nu a putut să fure invenții a furat (a adus) oameni talentați. Cum a fost și Jonathan Ive, VP-ul de Design.
Acestea ar fi câteva dintre lecții desprinse din biografia autorizată a lui Steve Jobs.
Cartea este un pic prea lungă, dar e foarte ușor de citit. Mi-a plăcut mult și cred că o să o mai citesc o dată, că sigur o să prind și alte lecții interesante.
Această carte face parte din provocarea “Citește 1 carte pe săptămână” și mi-a fost oferită de partenerii provocării, oamenii buni de la Editura Publica.
Cristian Ciuberea says
Wow! Cartea e foarte lunga, groasa si grea:)) La o astfel de carte tare bine iti prinde o tehnica de citire rapida 😀
Gabriel Nechita says
a fost o carte pe care am citit-o aşa… pasiv… m-am lungit la ea, am primit acum vreo 3 săptămâni cred. Am citit pe tren mai mult şi când nu aveam chef de chestii mai tehnice.
m-am folosit şi de fotocitire ca să trec prin ea, de fapt articolul se bazează pe informaţiile extrase din fotocitire 🙂