Am citit până acum 5 cărți despre networking, 2 erau cărți publicate la edituri și 3 erau ebook-uri oferite gratis la înregistrare de către autorii unor blog-uri.
Networking-ul a devenit imediat după ce am intrat într-o organizație de studenți, una dintre modalitățile prin care eu îmi găseam oportunități, obțineam informații de calitate și îmi stabileam legături cu oameni interesanți.
De curând am citit cartea lui Filipe Carrera, Networking – Ghid de supraviețuire pentru profesioniști. Ei bine, această carte chiar este un ghid de supraviețuire sau mai bine zis un crash course într-ale networking-ului.
Cartea prezintă o grămadă de reguli de bun simț, lucruri care trebuie făcute obligatoriu, pentru a putea câștiga contacte valoroase care să te ajute:
- să îți crești afaceri
- să ai acces la cunoștințe
- să îți creezi mai multe oportunități de dezvoltare
- să îți mărești rețeaua de oameni cu care dezvolți relații de calitate
Networking-ul funcționează de obicei ca o pârghie, iar rețelele de oameni la care ești conectat sunt puncte în care tu te poți sprijini.
Filipe Carrera te pune să te gândești ca tu fiind o firmă de tipul S.C. Numele tău S.R.L și te sfătuiește să te porți ca șî cum ai avea 3 departamente:
- Marketing
- Financiar
- HR
Obiectivele cu care oamenii fac networking, diferă de la om la om:
- poți să îți cauți un loc de muncă
- cauți să stabilești relații de prietenie sau chiar de dragoste
- cauți oportunități noi de afaceri
- dorești să aderi la o rețea de oameni care au acces la informații de calitate
Sunt o mulțime de sfaturi utile, majoritatea de bun simț în această carte, însă vreau să le enumăr pe cele mai elementare, cele pe care eu le văd, prin prisma apropriaților mei, ca fiind cele mai de bază.
Sfaturi in caz de iti gasesti un loc de munca:
- nu-ți vorbi de rău actualul sau fostul patron
- concentrează-te pe câteva domenii sau mai bine targetează ceea ce dorești să lucrezi
- contactează-ți telefonic contactele cu care te înțelegi cel mai bine și cere-le un sfat, nu le cere direct un loc de muncă
- educă-te înainte de orice interviu: citește cărți, mergi la training-uri și conferințe
- mergi în locuri unde potențiali angajatori își petrec timpul și ieși în evidență într-un mod pozitiv
Cum sa-ti creezi o baza de date de 5 stele?
Ai nevoie de următoarele date pe care tu trebuie să le introduci într-un excel sau într-un program specializat (CRM):
- date de contact: aadresă, telefon, email, website, facebook, linkedin
- date personale: data de naștere, numele soțului sau soției, numele copiilor, orice informație legată despre situația familială
- date comerciale: ce cumpără, ce branduri preferă
- date profesionale: locul de muncă trecut, care este locul de muncă actual
Crearea de oportunitati de networking la conferinte:
- să ajungi cu 15 minute înainte de startul conferinței
- fă cunoștință și ajută-i pe cei din echipa de organizare
- targetează persoanele cu care trebuie să vorbești
- să ai cărți de vizitiă în plus la tine
- caută să interacționezi în momentele când lumea nu se aglomerează
- este recomandat să ai ecusonul cu numele tău la vedere, pentru a facilita intrarea în discuție
- pune întrebări deschise, clar formulate, pentru a obține exact răspunsul de care ai nevoie
- ia notițe când cineva îți dă un sfat foarte bun
- zâmbește, încearcă să te relaxezi, îmbracă-te în cele mai bune haine alte tale, interacționează cu oricine crezi că te poate ajuta
- dacă este un eveniment cu bufet, mănâncă ceva de acasă, ca să nu îți pierzi jumătate din timp stând la bufet
Cam în acest stil este scrisă mai toată cartea lui Filipe Carrera. Este o carte ușor de digerat, am terminat-o în 2 ore,
Autorul mai include și o mulțime de sfaturi despre cum poți folosi rețelele sociale pentru a intra în contact cu oameni noi, pentru a extinde calitatea unor relații și de a descoperi noi oportunități de îmbunătățire a serviciilor tale și chiar oportunități profesionale.
Recomand această carte, oricărei persoane care nu știe prea multe despre networking și vrea să facă acele lucruri de bun simț, care lipsesc uneori din interacțiunile între profesioniști și începători.
Te poți diferenția de cei care par începători aplicând exact sfaturile pe care le dă Felipe Carrera, un om de afaceri trecut prin zeci de evenimente internaționale, negocieri cu popoare diferite, experiențe de public speaking și training. Experiența lui Felipe Carrera îl certifică să scrie o astfel de carte, fapt pentru care o recomand și eu tuturor celor începători într-ale networking-ului.
Succes.