
Mereu am considerat că este foarte bine să învăț și din greșelile altora, nu numai din ale mele, sau măcar să evit problemele care pot fi evitate. Și unul dintre cele mai accesibile moduri de a face asta este prin intermediul cărților, bineînțeles.
Cărțile care mi s-au părut cele mai interesante nu sunt neapărat și cele mai cunoscute, cel puțin la noi. Acestea sunt propunerile mele de carti de afaceri pe care le-aş recomanda oricărei persoane care vrea să se iniţieze în antreprenoriat.
Ce e dificil la lucrurile dificile, de Ben Horowitz
Multe persoane vorbesc despre cât de minunat este să începi o afacere, însă Ben Horowitz este brutal de onest despre cât de greu este să conduci una.
În această carte, Ben Horowitz, co-fondator al Andreessen Horowitz și unul dintre cei mai respectați și experimentați antreprenori din Silicon Valley, se inspiră din propria poveste a înființării, conducerii, vânzării, cumpărării, managerierii și investirii în companii de tehnologie, pentru a oferi sfaturi esențiale și considerații practice în vederea abordării celor mai dificile probleme pe care școlile de afaceri le omit.
Ce faci când ceea ce încerci nu funcționează? Ce faci când toată lumea e demotivată și, chiar dacă ai găsit cea mai bună strategie, nimeni nu mișcă un deget să o pună în aplicare? Ce opțiuni mai ai atunci când toate strategiile de succes despre care au citit în diferite cărți nu funcționează?
Horowitz analizează probleme fără soluții la îndemână, de care s-a lovit el însuși, inclusiv: retrogradarea (sau concedierea) unui prieten loial; dacă ar trebui să introduci în compania ta sistemul de titluri și promovări și cum să le gestionezi; dacă este în regulă să angajezi oameni din compania prietenului tău; cum să-ți gestionezi propria psihologie, în timp ce întreaga companie se bazează pe tine; situațiile când oamenii inteligenți fac angajați slabi; și multe alte situații practice cu care ai șanse foarte mari sa te întâlnești dacă dorești să îți înființezi propria afacere.
The Lean Startup, de Eric Ries
Aceasta este o carte pentru antreprenori și viitori antreprenori.
LEAN este un concept împrumutat de la japonezi și se referă la o abordare agilă, iterativă a tot ce ține de o afacere. În loc să investești mult timp, bani, energie și alte resurse în anumite idei, doar pentru ca, mai apoi, piața să nu fie deloc încântată de ceea ce ai de oferit, mai bine dezvolți idei și strategii care să aibă șanse de reușite mult mai mari.
Cele cinci principii ale Lean Startup, care stau la baza celor trei părți ale acestei cărți, sunt urmatoarele:
- Antreprenori se gasesc pretutindeni.
- Antreprenoriatul înseamnă management.
- Învățare validată.
- Construiește-Evaluează-Învață.
- Contabilitate pentru inovare.
Consider ca aplicarea acestor principii in antreprenoriat va debloca un depozit urias de potential uman.
Începe cu DE CE, de Simon Sinek
În anul 2009, Simon Sinek a inițiat o mișcare prin care încerca să ajute oamenii să devină mai inspirați la locul muncă, aceștia inspirându-și la rândul lor colegii și clientii. De atunci, milioane de persoane au fost motivate de puterea ideilor sale, inclusiv cele peste 28 de milioane de oameni care i-au urmărit discursul TED bazat pe această carte, a treia cea mai populară înregistrare a seriei TED Talks a tuturor timpurilor. Sinek începe cu o întrebare fundamentală: de ce unii oameni sau unele companii sunt mai inovatoare, mai influente și mai profitabile decat altele? De ce unele se bucură de o loialitate mai mare din partea clienților și angajaților? De ce atât de puține companii de top sunt capabile să-și mențină succesul?
”ÎNCEPE CU DE CE” oferă o perspectivă interesantă asupra noțiunii de leadership, despre motivațiile și psihologia din spatele deciziilor pe care le luăm. Pentru că oamenii nu cumpără ce faci tu, oamenii cumpără de ce faci tu ceea ce faci.
În carte vei găsi exemple relevante despre Apple, Microsoft, Samsung, Starbucks, Motorola și multe altele, toate relevante pentru a înțelege de ce este important acest început.
Orice persoana sau organizatie poate explica ce face. Unii pot explica de ce sunt diferiți sau mai buni, dar foarte puțini pot articula clar DE CE. Numai când îți este clar DE CE-ul, abia atunci poți trece ușor mai departe la ”CUM?” și ”CE?”.
Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace, de Stephen R. Covey
Cu peste 15 milioane de exemplare vândute în întreaga lume, „Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace” este una dintre cele mai importante cărți ale secolului XXI în domeniul afacerilor.
Covey a studiat principiile după care se ghidează oamenii de succes și le-a integrat într-un program cuprinzător, dar ușor de parcurs. A creat astfel un instrument practic, care poate fi folosit cu rezultate excelente în viața de familie, în afaceri și în societate, în general. Cele 7 deprinderi formulate în urma a zeci de ani de experiență și cercetare îi deosebesc pe cei fericiți, împliniți și sănătoși de cei care sunt supuși eșecului. Albert Einstein observă: „Problemele însemnate cu care ne confruntăm nu pot fi rezolvate la același nivel de gândire cu cel în care ne aflam când le-am creat“. Din acest punct de vedere, Covey consideră că noi și numai noi putem să ne declanșăm procesul de autoperfecționare.
Un lucru pe care antreprenorii trebuie să-l facă e să fie eficace. Trebuie să împingă lucrurile să se întâmple, să fie mai productivi decât concurența. Cartea aceasta m-a făcut să-mi dau seama că o mare parte din ceea ce citisem până atunci sunt doar lucruri de suprafață..
De ce eșuează companiile, de Iancu Guda
Această carte documentează cele mai comune 10 greșeli ale companiilor active din România, care au intrat în insolvență în ultimii 10 ani. într-un limbaj simplu și pe înțelesul tuturor, autorul oferă 10 răspunsuri practice la întrebarea de ce eșuează companiile? Și 100 de soluții pragmatice pentru rezolvarea acestora. Recomandările de la finalul fiecărui capitol devin un ghid de bune practici pentru dezvoltarea sănătoasă a propriei companii sau pentru monitorizarea consultativă a partenerilor de afaceri.
Cartea este structurată pe cele trei etape de învățare: citești (înțelegând cele 10 greșeli cu ajutorul glosarului tehnic, precum și modul în care acestea pot fi corectate sau evitate, folosind cele 100 de soluții), vezi (prin exemplele practice de companii de succes versus firme care au intrat în incapacitate de plată din cauza greșelilor respective) și faci (prin studiile de caz propuse și rezolvate la finalul fiecărui capitol).
În cei peste 10 ani de experiență în managementul riscului de credit, Iancu Guda a întâlnit peste 1 000 de antreprenori din toate domeniile de activitate, a analizat declarațiile financiare pentru aproape 100 000 de companii care au intrat în insolvență și a susținut cursuri de finanțe corporative pentru aproximativ 1 000 de profesioniști din toate industriile.
Și un motiv în plus: Autorul a decis ca 10% din prețul cărții să fie donat pentru construirea primului spital de oncologie și radioterapie pediatrică din România, un proiect inițiat și dezvoltat de Asociația Dăruiește Viața. Astfel că, achiziționând cartea, dăruiești viață nu doar companiei tale, ci la propriu, unor copii extraordinari.
Strategia oceanului albastru, de Renee Mauborgne și W. Chan Kim
Strategia oceanului albastru argumentează că o concurență pe viață și pe moarte nu duce decât la un ocean roșu însângerat, în care rivalii se luptă pentru un profit în scădere. Bazat pe o analiză a 150 de miscări strategice (acoperind peste 100 de ani și 30 de ramuri industriale), autorii demonstrează că succesul durabil vine nu din înfruntarea concurenților, ci din crearea de „oceane albastre” – noi spații de piață nevalorificate, pregătite pentru creștere.
Strategia oceanului albastru prezintă o abordare sistematică prin care concurența devine irelevantă și schițează principiile și instrumentele pe care orice organizașie le poate utiliza pentru a crea și a capta propriile oceane albastre.
Dacă ești în domeniul teatrului ori al asigurărilor, tentația este să te definești în funcție de ceea ce faci. Dar dacă realizezi că ceea ce au nevoie oamenii e, de fapt, divertisment sau siguranță, te vei putea uita la alte industrii complementare și le vei putea combina cu a ta, oferind un produs sau serviciu care va lăsa concurența cu întrebarea „Ce ne-a lovit?”.
E mai bine să mergi cu vaporul pe un ocean albastru și liber, unde poți „pescui” cât vrei, decât să te aglomerezi într-unul roșu.
Totul despre Psihologia persuasiunii de Robert B. Cialdini
Despre carte Psihologia Persuasiunii și-a capatat locul de cea mai importantă carte publicata vreodată despre acest subiect datorită valorii practice a informațiilor oferite. În cuprinsul ei, distinsul psiholog Robert B. Cialdini, doctor în filosofie, explică de ce unii oameni sunt remarcabili de convingători și cum putem să-i convingem cu propriile noastre arme. Veti afla cele șase secrete psihologice care se află în spatele impulsului nostru puternic de a ne supune, cum pot fi ele folosite de persoane iscusite fără a fi detectate, cum să ne apărăm împotriva lor și cum sa punem la lucru acele secrete în folosul propriu. Această carte indispensabilă îți garantează două lucruri: niciodată nu te vei mai simți obligat să spui “”da””, când de fapt gândesti că ar fi în interesul tâu să spui “”nu”” și cu siguranță vei avea mai multă influență decât ai avut vreodată.
Vânzările şi menţinerea unei relaţii sunt cele mai importante la un start-up. Dacă nu provi dintr-un mediu în care să fi avut contact cu vânzările îţi este greu fără cineva cu experienţă.
Cred că această carte reprezintă experienţa de care are nevoie orice om la început de drum pe partea de vânzări.
Este o carte practică, cu zeci de exemple, în care modul în care te prezinţi şi în care promovezi afacerea face diferenţa la începutul unei afaceri.
The start up way, de Eric Ries
Eric Ries este antreprenor și autor al bestseller-ului New York Times The Lean Startup, care a fost vândut în peste un milion de exemplare și tradus în mai mult de treizeci de limbi. Este creatorul metodologiei Lean Startup, care a devenit o mișcare globală în afaceri, practicată de persoane fizice și companii din întreaga lume. Această metodologie a fost inspirația din spatele fondării LTSE și a cărților sale Leader’s Guide and The Startup Way.
LTSE – Long term Stock Exchangea fost fondată pentru a fi o opțiune atractivă pentru noile companii de a strânge capital, păstrându-și accentul pe rezultate pe termen lung în loc de rezultate pe termen scurt.
În ”The Startup Way”, Eric Ries se inspiră din poveștile despre transformările unor multinaționale precum General Electric și Toyota, a unor titani precum Amazon și Facebook și a unor nou-veniți ca Airbnb și Twilio.
El construiește un cadru nou de management antreprenorial: o abordare completă, care duce la inovație și produce creștere susținută, chiar și în mediile cu incertitudine crescută.
De ce să citești această carte? The Startup Way este o lectură esențială pentru liderii, managerii și antreprenorii de orice nivel. Este o abordare revoluționară a modului în care apar ideile bune, a transformării tuturor echipelor în startup-uri și a încurajării tuturor angajaților să aibă o gândire antreprenorială.
”Dacă vrei să știi cum pot companiile să devină mai agile, mai inovatoare și mai rezistente la ritmul susținut al schimbării, citește această carte captivantă.” Arianna Huffington
Seria Tată bogat – Tată Sărac, de Robert Kiyosaki
Această carte:
- Aruncă în aer mitul care spune că trebuie să câștigi mult ca să te îmbogațești.
- Combate ideea potrivit căreia, dacă ai o casă, ești înstărit.
- Le arată părinților de ce nu se pot baza pe sistemul de învățământ, dacă vor să-și vadă copiii învățând câte ceva despre bani.
- Definește odată pentru totdeauna activele și pasivele.
- Te învațâ ce și cum să le spui copiilor despre bani, astfel încât să aibă succes financiar în viitor.
Plină de idei şi metode financiare care te vor ajuta să înţelegi ce înseamnă contabilitatea personală şi a unei firme, care sunt diferenţele între datoriile bune şi cele proaste, între activele care produc bani şi pasivele care îţi mănâncă bani şi între bilanţul şi contul de profit şi pierdere (imaginea financiară a unei firme).
Cred că sunt cele mai bune cărţi care te vor ajuta să mergi pe drumul cel bun cu afacerea ta din punct de vedere financiar.
Întotdeauna să ai un carneţel lângă tine atunci când citeşti. Ia-ţi notiţe şi reciteşte-le în fiecare săptămână. Ceea ce este scris se uită mai greu.
Spor la studiat!
Articol scris de ELY BRADAVSCHI.
Deși lucrez cu științele exacte, iubesc lumile fantastice care mă fac să visez cu ochii deschiși.
Mai multe poți descoperi pe contul meu de instagram: @ely_lacramioara.
Loc în care putem vorbi mai multe despre pasiunea noastră comună: cititul