Această carte face parte din provocarea “Citește 1 carte pe săptămână” și mi-a fost oferită de partenerii provocării, oamenii buni de la Editura Publica.
Eu unul sunt fascinat de puterea poveștilor.
Am văzut cum pot motiva o persoană și cum o poate determina să culeagă niște lecții pentru propria dezvoltare personală.
Recent mi-am făcut timp ca să finalizez cartea lui Stephen Denning – Arta povestirii în afaceri: un ghid pentru lideri.
Cartea este destul de stufoasă, având peste 400 de pagini.
Sincer, m-am așteptat să dau peste un manual despre business storytelling și cam asta s-a întâmplat.
Pentru că îți dai și tu seama că e greu să rezumi tot conținutul într-o recenzie, prefer totuși să extrag câteva idei, care ar cam cele mai importante învățăminte din această carte.
8 Motive pentru care ar trebui sa te folosesti de povesti in afaceri:
- Pentru a incita la acțiune
- Pentru a comunica cine ești
- Pentru a comunica cine este compania – branduire
- Pentru a transmite valori
- Pentru stimularea colaborării
- Pentru a tempera zvonurile
- Pentru a transmite cunoștințe
- Pentru a-i conduce pe oameni în viitor
Motivele sunt destul de evidente, însă mi se părea important să le enumăr ca să avem un pic de context.
De ce funcționează poveștile?
Eu am obiceiul ca atunci când prezint în fața mai multor oameni să spun povești.
Am observat că atenția lor este mai ușor de obținut dacă reușesc să încadrez narativ ceea ce am eu de spus.
Am observat că deznodământul pentru ei, este mai eficient și mai incitant.
Acel call to action (incitare la acțiune, îndemn la acțiune) funcționează de 2-3 ori mai bine dacă reușesc să creez o atmosferă de poveste cu 2-3 personaje cu care audiența se poate asocia.
De fapt, de aici magia poveștilor, acestea având câteva componente care rezonează cu orice persoană:
- personaje cu care te poți asocia/cu care poți rezona
- un fir narativ relevant
- învățăminte/morala
- conflictul/intriga
- punctul culminant/momentul de maximă încordare
În mare acestea ar fi elementele unei povești structurate și relevante.
Stephen Denning te învață cum să folosești aceste elemente în scop de business, pentru a inspira oamenii și de a aduce rezultate.
În cazul unui lider într-o afacere cu oameni care au nevoie de zvâc ca să își facă treaba, cred o poveste își poate îndeplini rolul de motivator suplimentar.
Ţii minte motivele de mai sus?
Ei bine, domnul Denning ia fiecare motiv și îl explică detaliat. Datorită acestui fapt, cartea poate părea ușor repetitivă și mult prea stufoasă.
Dacă te-ai prins din prima, nu prea îți mai vine să citești restul explicațiilor.
Un mod greșit de a citi această carte, este să o citești din scoarță în scoarță. Eu o văd mult mai eficientă dacă o citești în funcție de motivul pentru care vrei să folosești o poveste.
De ce? Pentru că atunci o să folosești cartea ca un manual, nu ca pe o lectură distractivă și atunci o să devină mai valoroasă pentru tine, pentru că te poate scoate din belele.
În carte sunt multe exemple și modalități de a construi povești, cu siguranță o să găsești ceva ce o să îți fie util, ai 400 de pagini de cunoștințe pe care le poți utiliza în favoarea ta.
Mie mi-a plăcut cartea și o să o recomand mai departe liderilor, liderilor de echipă sau managerilor care vor să meargă dincolo de a motiva prin bani și bonusuri.