Investim timp și resurse în apartament ca să îl facem mai frumos și mai locuibil. Investim timp și resurse în corpul nostru ca să arate bine, ca să slăbim sau ca să îl menținem tânăr.

Investim bani în mașini, telefoane, haine ca să ne simțim mai bine și ca lumea din jurul nostru să vadă că suntem OK.

Creierul rareori se află printre “obiectele” la care ținem cel mai mult. Uităm de el, deși oarecum toate cele de mai sus se datorează faptului că ne duce capul.

Creierul deși este un organ care coordonează tot ceea ce se întâmplă în corpul tău, trebuie să îl tratăm ca pe un mușchi care necesită exercițiu pentru a deveni mai puternic și mai folositor.

Brain Fitness: 11 Metode de a-ți menține creierul sănătos și de a-l face mai eficient

creier

1. Citeste

Ştii că îți prinde bine să citești.

Îți dezvolți vocabularul, creezi noi conexiuni neuronale, vei fi mai inventiv, îți vei îmbunătăți abilitățile de raționare.

De asemenea îți dezvolți imaginația și ai posibilitatea de a învăța lucruri noi sau de ce nu, să exersezi diverse abilități folosindu-te de cunoștințele din cărți.

2. Fa ceva nou pentru prima oara

De fiecare dată când faci ceva nou pentru prima oară, înveți cum să înveți.

Mintea ta procesează o mulțime de informații și se gândește care e cea mai rapidă metodă de a învăța și de a performa la acel lucru.

Fiind curios și în stadiul de învățare, deseori atunci au loc cele mai mari satisfacții, creierul tău recepționând toată informația nouă și tu ai senzația că ai descoperit o mulțime de lucruri noi și interesante.

Făcând în mod constant lucruri noi, vei fi mai motivat să te schimbi în bine.

3. Fa un puzzle

Vai, cât mai iubeam puzzle-urile când eram mic. Îmi amintesc și acum cum părinții mei îmi cumpărau mai mult mașinuțe, pe care oricum le uitam pe afară și nu mi-au luat mai multe puzzle-uri.

Puzzle-urile reprezintă o modalitate bună de a-ți menține creierul fresh.

Ești întotdeauna nevoit să vezi imaginea de ansamblu, ca să intuiești unde vin piesele și mai dobândești și un pic de orientare în spațiu, când tot învârți piesele ca să se potrivească.

Abilitatea de a rezolva puzzle-uri ne folosește în viață, de ce nu am exersa-o în mod constant?

4. Participa la dezbateri

Ai citit. Vocabularul îți este înmagazinat în creier. E timpul ca să te folosești de el ca să demonstrezi ceva.

Dezbaterile reprezintă o modalitate foarte bună de a învăța să folosești cunoștințele pe care le ai în cap.

Nu oricine poate fi bun la dezbateri, ai nevoie să deții multe cunoștințe generale, trebuie să știi să contraargumentezi și să duci discuția din direcția potrivită.

Automat, creierul îți este extrem de solicitat.

Satisfacția care vine dintr-o dezbatere este foarte mare, unii specialiști în dezbateri vorbesc despre cum endorfinele le inundă creierul datorită intensității discuțiilor la care au participat.

5. Canta si compune muzica

Cântatul sub duș are un efect terapeutic. De asemenea, te și inspiră, starea de flux fiind foarte ușor de atins.

Dacă mai și compui muzică la un instrument, atunci creierul tău îți mulțumește că îi dai șansa să împace ambele emisfere, care și așa sunt dezbătute separat de atâta lume. Fă-i un serviciu creierului tău și încântă-l cu muzică.

Desigur, cu cât repeți actul de a cânta și de a compune, cu atât mai bun o să devii cu ajutorul mielinei.

6. Fa constant exercitii fizice

Cu cât ești mai sănătos din punct de vedere fizic, cu atât mai multă energie o să ai și o să îți fie mai ușor să rămâi concentrat de-a lungul unei zile.

Alergatul deja se știe că produce endorfine, iar cardio elimină foarte mult din riscul unui atac de cord sau boli ale vaselor de sânge.

Mergând însă dincolo de aceste motive științifice, exercițiile fizice îți pot schimba viața.

Îți crește nivelul stimei de sine, creierul se simte extraordinar pentru că este mai bine oxigenat, iar energia ta este din ce în ce mai multă.

7. Scrie

Îmi place la nebunie să scriu.

Dacă nu mi-ar plăcea acest blog nu ar exista.

Foarte multe lucruri din viața mea au avut loc pentru că am scris.

Mi-am creat oportunități, am cunoscut oameni, am primit acces la diverse resurse pentru că am avut curajul de a-mi așeza gândurile pe foaie.

Scrisul te educă foarte mult. Te determină să fii interesant și structurat. Te determină să te gândești la ce anume e important pentru cel ce citește și cum anume ai putea să îi dai un șut în fund și să îl și accepte.

Scrisul te ordonează.

Dacă vrei să scrii din ce în ce mai bune, uite aici o carte foarte bună despre scris.

8. Schimba felul in care faci lucrurile banale

Noi conexiuni între neuroni sunt realizate atunci când facem lucrurile diferit.

Alegând să facem uneori lucrurile diferit, chiar dacă sunt acțiuni banale, ne menținem creierul sănătos și mereu fresh.

Alege să mergi pe un alt traseu când mergi la muncă.

Alege să mergi cu bicicleta în loc de mașină.

Alege să suni în loc să dai un sms.

Alege să mănânci cu mâna stângă în loc de mâna dreaptă.

Stimulează-ți creierul făcând lucrurile diferit de cum le faci acum.

9. Joaca-te sah sau alte jocuri care solicita concentrare intensa

Şahul este probabil jocul preferat al pasionaților de strategie. Te forțează să gândești mereu cu mai multe mișcări în avans.

Te determină să anticipezi. Te forțează să intri în mintea adversarului tău.

Gândindu-te la posibile mutări ale adversarului, stimularea creierului este intensă pentru că îți imaginezi o mulțime de scenarii.

Practic ai o experiență în timp ce ai o altă experiență.

Creierul nu distinge diferența dintre realitate și imaginația bogată. Joacă-te cu creierul tău și joacă jocul de șah în mintea ta, înainte ca tu să îl joci cu adevărat și pe tabla cu piese.

10. Mediteaza

Creierul tău are uneori nevoie de pauză.

Are nevoie să se relaxeze.

Are nevoie să exploreze ceea ce a explorat deja.

Are nevoie să conștientizeze ce anume a făcut în ultima vreme.

Are nevoie să plutească prin intermediul gândurilor către alte gânduri.

Ia pauză din când în când și pur și simplu concentrează-te asupra experiențelor pe care le-ai avut, pe care le ai sau pe care vrei să le ai.

Folosește-te de puterea imaginației pentru a-ți reaminti detalii, de a desena lumi noi în mintea ta și de ai oferi creierului tău o joacă mentală.

11. Zambeste

Zâmbetul este un calmant extrem de eficient.

De fiecare dată când zâmbești eliberezi serotonină, endorfine, adică “analgezice naturale”. Începe-ți dimineața zâmbind.

Oferă-ți o zi frumoasă alegând să zâmbești pe tot parcursul zilei.

Cărți recomandate

Dacă vrei să afli mai multe despre cum funcționează creierul tău, îți recomand următoarele cărți despre neuroștiințe și psihologie:

  1. The Brain that changes itself – neuroplasticitate, adică abilitatea creierului de a-și schimba forma și structura.
  2. You are not so smart – conexiuni între psihologie și acțiunile pe care le facem, precum și influența unor anumiți neurotransmițători asupra deciziilor pe care le luăm
  3. Gândire rapidă, gândire lentă – cum luăm decizii, cum anume ne sunt afectate deciziile
  4. Codul talentului – cum se dezvoltă abilitățile și ce se întâmplă în creierul nostru în timp ce exersăm
  5. The Spark – Efectul efortului fizic asupra creierului și cum acesta devine mai eficient
  6. Cum să îți păstrezi sănătatea creierului – o carte foarte bună despre creier și îmbunătățirea activității acestuia prin suplimente și alimentație
  7. The power of Habit – cum se formează obiceiurile, psihologie + legături din neuroștiințe
  8. Superficialii – despre cum internetul a schimbat structura fizică a creierului
  9. Brain Rules – cum să îți îmbunătățești memoria și sănătatea per total a creierului, cu legături din neuroștiințe
  10. This will make you smarter – Antologie cu metode de cum să devii mai deștept, cei care scriu eseurile sunt oameni extrem de deștepți, lideri, laureați Nobel sau oameni de știință

***

În mare, acestea sunt sfaturile mele. Sunt lucruri pe care și eu le fac și văd cât de mult mă ajută.

Sunt lucruri pe care le recomand prietenilor mei, iar pe tine te consider un amic și automat vreau tot ce e mai bun pentru tine.

Dacă ai alte sfaturi pe care le putem aplica astfel încât să ne menținem creierul tânăr, aștept un semn din partea ta.