Nota editorului: Recenzia aceasta face parte din provocarea Citește o carte pe săptămână și a fost scrisă de către Lăzărescu Alina.

Marketingul  a fost unul din cele mai incitante subiecte ale lumii afacerilor din ultimele sase decenii.

Foarte pe scurt spus, marketingul s-a invartit in jurul a trei mari discipline: managementul produselor, managementul clientilor si managementul marcilor.

marketing

Practic, conceptiile de marketing au evoluat dinspre o concentrare pe managementul produselor in anii 1950 si 1960, catre o concentrare pe managementul clientilor in anii 1970 si 1980, dupa care a evoluat si mai departe, adaugandu-si disciplina managementului marcilor in anii 1990 si 2000.

Adaptarea continua a conceptiilor de marketing la diferitele ere de viata umana este cea care ii mentine caracterul incitant.

Marketingul 3.0 vine sa completeze marketingul 1.0 – centrat pe produse si  marketingul 2.0 – orientat spre client.

Cumpara cartea

Acum, suntem martorii inceputurilor unei ere a marketingului 3.0 sau a orientarii spre valori. In loc sa-i trateze pe oameni ca pe simpli consumatori , marketerii ii abordeaza ca pe fiinte umane in intregul lor, cu minte, inima si energii sufletesti.

Intr-o lume plina de confuzie, ei cauta sa gaseasca acele firme care se adreseaza celor mai profunde nazuinte umane in materie de dreptare sociala, economica si pentru mediu, in ceea ce-si propun ca misiune, viziune si valori.

Ei  nu cauta doar satisfactie functionala si emotionala, ci si implinirea spiritului uman, prin produsele si serviciile pe care le aleg.

Marketingul 1.0 si 2.0 vor continua totusi sa aiba o oarecare relevanta. Marketingul continua sa se ocupe de elaborarea segmentarii, de alegerea unui segment vizat, de stabilirea pozitionarii, de asigurarea celor 4P si de consolidarea marcii in jurul produsului.

Totusi, schimbarile aparute in mediul de afaceri – recesiunea, schimbarile climatice negative, noile sisteme media sociale, imputernicirea consumatorului, noul val in tehnologie si globalizarea – vor continua sa determine o mutatie profunda a practicilor de marketing.

Dupa Stephen Covey, o fiinta umana intreaga are patru componente de baza: un corp fizic, o minte capabila de gandire si analiza independenta, o inima care poata sa simta emotie si un spirit – sufletul omului sau nucleul sa filozofic.

Numai un triunghi credibil complet poate fi credibil, in cadrul marketingului 3.0

integritatea_brandului

Integritatea brandului se refera la pozitionarea brandului vostru in mintea consumatorului. Pozitionarea ar trebui sa fie unica pentru ca marca voastra sa fie auzita si remarcata in aglomeratul spatiu al pietei.

De asemena, ar trebui sa fie relevanta pentru necesitatile si dorintele rationale ale consumatorilor. Pe de alta parte, integritatea brandului se refera la indeplinirea a ceea ce se afirma prin pozitionarea si diferentierea brandului.

Inseamna sa fii credibil, sa-ti respecti promisiunea si sa intaresti increderea consumatorilor in brandul tau.

Imaginea brandului se refera la dobandirea unei parti substantiale din afectul consumatorilor. Valoarea brandului tau trebuie sa fie atragatoare prin prisma nevoilor emotionale si a nazuintelor consumatorilor, dincolo de atributele functionale si caracteristicile produsului.

Se poate deci vedea ca triunghiul are menirea de a fi relevant pentru intregul fiintei umane, cu minte , inima si suflet.

O poveste care sa-i miste pe oameni este metoda cea mai buna de a transmite misiunea companiei.

IKEA reprezinta un stil de viata sic, sensibil la frumosul din detalii. Inainte sa apara IKEA, mobilierul cu pret accesibil insemna mobilier pur si simplu functional, fara pretentii estetice. IKEA a contestat aceasta prejudecata. Pentru IKEA, accesibilitate inseamna mobila pe care ti-o asamblezi singur si cumparata din magazine cu autoservire, dar al carei design este unul de exceptie.

Misiunea marcii IKEA este sa faca mobila frumoasa si la preturi accesibile, pentru consumatori inteligenti.

Unii angajati nu cunosc valorile corporatiste, insa exista si angajati care cred in ele si vor fi dezamagiti ca altii le ignora. In astfel de cazuri, companiile nu practica marketingul 3.0. In cadrul marketingului 3.0. firmele trebuie sa-si convinga si clientii, si angajatii sa le ia valorile foarte in serios.

Productivitatea angajatilor este mai mare atunci cand un set bun de valori care sa le calauzeasca actiunile. Mai mult decat atat, ei devin reprezentanti mai buni ai firmei, servindu-i pe clienti.

De asemenea firma va fi mai capabila sa gestioneze diferentele de opinie din interiorul organizatiei, iar asta e deosebit de important pentru o coporatie de mari dimensiuni.

De la filantropie la transformare

Tot mai multe firme cauta sa se ocupe de problemele sociale prin intermediul filantropiei. Ele isi doneaza o parte din venituri organizatiilor de caritate sau unei cauze sociale anume. AVON, a ajutat la strangerea a peste o suta de milioane de dolari pentru cercetarea medicala dedicata cancerului la san.

Evident, clientii Avon sunt majoritatea femei, iar compania vrea sa ajute in aceasta cauza sociala, asociata in principal cu sexul feminin.

La sfarsitul materialului descoperim 10 crezuri incontestabile care integreaza marketingul cu valorile.

Crezul nr. 1: Iubeste-ti clientul, respecta-ti concurentii

Crezul nr. 2: Fii sensibil la schimbare, fii gata sa te transformi

Crezul nr 3: Pazeste-ti numele, spune limpede cine esti

Crezul nr. 4: Clientii sunt de multe feluri; du-te mai intai la cei carora le poti fi cel mai mult de folos

Crezul nr 5: Ofera intotdeauna un lucru bun, la un pret corect

Crezul nr 6. Fii intotdeauna disponibil si da mai departe vestile bune

Crezul nr 7: Atrage-ti clientii, pastreaza-i si dezvolta-i

Crezul nr. 8: Indiferent ce fel de afaceri faci, prestezi un serviciu

Crezul nr. 9: Perfectioneaza permanent procesul de activitate, sub aspectul calitatii

Crezul nr 10: Aduna orice informatii relevante, dar foloseste-ti discernamantul cand iei decizia finala

 

Recommended Posts