Eu apreciez foarte mult munca editurilor, pentru că de cele mai multe ori, depun eforturi foarte mari să aducă titluri bune în țară.
Sunt edituri bune și edituri mai puțin bine, mi-e greu să le categorisesc, eventual o să fac la un moment dat un poll, ca să vedem ce părere au și cititorii 1CpS.
Parcă se pot face mai multe lucruri pentru ca treaba să meargă și cititorii să vină și să cumpere cărți potrivite pentru mintea și personalitatea lor.
În acest articol am de gând să dau câteva idei, câteva sfaturi, care ar putea să le prindă bine editurilor care caută să obțină ceva mai multă influență și să vândă ceva mai mult.
La nivel de obiective, eu văd un ușor conflict, pentru că obiectivele sunt ușor contrastante: educație și bani. Afacerea merge pe bani, dar oamenii cumpără cărți pentru că vor să se educe (chiar și atunci când vor să citească doar de fun, se educă câte puțin).
Cu ideile pe care am să le listez în acest articol, sper să ajut la îndeplinirea ambelor obiective, spre beneficiul tuturor.
1. Editurile ar putea sa faca mai mult blogging și mai bun
Majoritatea editurilor fac blogging, însă nu cred că văd neapărat beneficiul în a face asta.
Un blog bine scris și cât de cât activ, îți dă o față umană ca și brand. Blog = voce de fapt.
Atunci când scrii pe blog, oamenii te ascultă și învață lucruri despre tine. Dacă ai niște idei puternice în care crezi cu ardoare, blogul reprezintă cea mai facilă metodă de a le prezenta unui public.
Publicul dacă se atașează de tine, te va răsplăti cu atenție, social currency (like, share, tweets, links) și poate și cu bani din portofel.
Nu există garanții, evident, și să legi o relație cu oamenii care te citesc durează ceva timp. Totuși Blog= mai mulți cititori, mai mult trafic, mai mulți bani; dacă este făcut bine.
Blogul mai este bun pentru lansări, comunicări de oferte, recomandări sincere de carte și alte tipuri de conținut.
Orice brand ar trebui să aibă o voce și o față umană, pentru că dă încredere. Bloggingul este mijlocul cel mai potrivit.
2. Copii avansate (Advanced Copies)
Nu sunt sigur dacă așa se traduce în română, poate mă ajută cineva și corectez după aceea.
Există o mână bună de bloguri care scriu despre cărți. Acești oameni sunt dispuși să îți facă un recenzie la carte, de cele mai multe ori gratuit, mai ales dacă le acorzi privilegiul de a fi printre primii care scriu despre acea carte.
Mie unul mi-ar plăcea să primesc copii avansate ale unor viitoare lansări, ca să fiu printre primii care dau știrea.
Editura beneficiază de publicitate încă de lansare, bloggerul beneficiază de credibilitate și atenție pentru că are o legătură strânsă cu editura, iar cititorii se simt tratați bine pentru că află noutățile mult mai repede.
Win-win-win zic eu.
Cui alegi să trimiți copii avansate, depinde doar de politica brandului tău. Te asociezi cu cine ți se potrivește.
Important mi se pare să creezi o legătură strânsă și să se vadă asta și alte moduri decât din când în când mai recenzăm o carte de-a partenerului. Proiecte la comun și evenimente în colaborare, sunt alte 2 idei.
3. Oferirea de context.
Motivul pentru care cred că blogul 1CpS a crescut mai repede decât alte bloguri a fost faptul că am oferit context recomandărilor pe care le fac.
Nu recomand o carte doar pentru că îmi place. Recomand o carte pentru că se poate dovedi utilă pentru cititor sau mi-a fost mie extrem de utilă.
Îmi dau seama că editurile văd în fiecare carte o unealtă utilă, că altfel nu ar mai publica-o. Totuși un pic (mai mult) de context nu ar strica. Contextul poate crește utilitatea cărții și poate spori vânzările.
Oamenii doresc să știe cum anume îi va ajuta acea carte. Cum le va fi lor utilă și de ce ar alege să investească 30-40 lei în cartea ta și nu în cartea editurii X.
Articole educative, interviuri, colecții tematice, sunt câteva feluri în care contextul poate crește valoarea recomandării pe care tu o faci ca editură.
4. Crearea unei baze loiale de fani.
Deși o carte de obicei se promovează singură, mi se pare foarte important să ai un contact constant cu oamenii care îți cumpără cărțile și/sau care îți admiră brandul.
Acum mi se pare mai ieftin ca niciodată să faci asta.
Ai nevoie de un blog, un Facebook și un Twitter ca să administrezi relația cu cei care te plac. Însă nu e neapărat îndeajuns. Trebuie să fii preocupat de acești oameni și să îi asculți cu adevărat.
Dacă ceri feedback, oamenii se așteaptă să și implementezi dintre sugestiile lor și să îi anunți dacă faci asta.
Când zic fan, nu zic un număr pe Facebook, un abonat sau un follower. Fan este o persoană care cumpără direct de la tine, nu de la un alt partener care are un preț cu 5% mai mic. Un fan este genul ăla de persoană care recomandă cărțile prietenilor săi fără ca tu să îi spui să facă asta. Un fan este acel om care îți dă mail și te întreabă de sănătate pentru că a văzut site-ul picat.
Oamenii de tipul acesta trebuie ținuți aproape de tine prin conținut, comunicare și respect.
***
Dar dacă toate editurile fac tot ceea ce ne-ai zis aici, cum anume ne mai diferențiem noi între noi?
În primul rând, 9/10 edituri probabil vor ignora tot ceea ce am spus eu aici, din diverse motive, poate interne, poate legate de buget, de timp, de chef. Cine știe cu adevărat?
Dacă toate editurile ar face tot ceea ce am zis eu aici, rezultatele vor fi de fiecare dată diferite.
Unele edituri deja fac treabă bună pe partea de relații cu publicul și cu bloggerii, altele nu, altele au acumulat fani neforțând cu reclame și concursuri cu like-uri, altele și-au acumulat audiența prin forță.
Important este ca din tot articolul să extragi câteva idei care te vor apropia de oamenii care te apreciază.
Poate unii nu realizează cât de important este ca să creezi o conexiune reală cu cei care îți cumpără cărțile. Eu văd asta ca pe o strategie de supraviețuire și de diferențiere.
Ce fel de editură vrei să fii?
Editura față de care oamenii se simt apropiați și ar plăti prețul întreg pentru orice carte, pentru că te plac și au o legătură emoțională cu tine?
sau
Editura care face multe concursuri cu like-uri și o duce bine doar când oferă promoții și reduceri?
Mi-ar plăcea să continuăm discuția în zona de comentarii, să spună și cititorii ce ar vrea să vadă mai mult de la edituri și ce își doresc editurile de la cititori.
Ana Maria Feier Worm says
Excelent, foarte bune sfaturi, esti foarte foarte avansat in marketingul social si consider ca oricine conduce o afacere, cu carti sau altceva, ar trebui sa ciuleasca bine urechile, cand le dai un sfat. Jos palaria!
Diana Chibelean says
Într-adevar, foarte bune sfaturi. Am avea parte de un viitor tare bun dacă editurile ar implementa măcar jumătate din ele. Oricum, tendința aceasta e, de o apropiere cât mai mare de cititori -și încet încet și editurile realizează că de la web 2.0 vine salvarea. Cred că pot sugera ca exemplu editura Nemira, care mi se pare că mișcă cel mai mult în online. Evident, este loc de îmbunătățire, dar decât deloc, mai bine un început timid.
Christian Oak says
Bune sfaturi… inca un sfat pentru librarii: sponsorizati fratilor toti o biblioteca, adica omul vine si citeste o carte in biblioteca voastra si apoi se decide daca sa o cumpere sau nu… Bineinteles ca sunt unele librarii care deja practica acest gen de promovare dar ceva mai amplu as dori…
Madalina Alupei says
Hehe, imi aduc aminte de interviul de admitere la masterul de Teoria si Practica Editarii. Am fost intrebata ce as face eu ca sa promovez o carte, am raspuns ca as trimite advanced copies catre bloggeri, as folosi blogul editurii si social media – printre altele. Mi s-a raspuns pe un ton usor sarcastic din care reiesea ca sunt naiva si nestiutoare. Mai bune sunt articole de doua randuri plasate in reviste culturale obscure. Oricum, unele edituri au inceput sa se miste chiar bine. Art e un exemplu, Nemira e altul. Herg Benet mai e o editura mica si voinica 🙂
Gabriel Nechita says
Ai gândit bine de atunci Mădălina :). Cum altcumva ai promova o carte? În sistemul clasic de împins comunicate de presă pe care nu le citeşte nimeni sau să te întâlneşti accidental în librărie cu cartea pe care ei vor să o vândă? Oare asta era MO-ul pe care el îl ştiu cel mai bine?
Gabriel Nechita says
Sunt plăcut surprins să văd că Nemira apare ca un exemplu frecvent.
Dar ce anume fac ei pe partea asta? (nu ştiu prea multe despre Nemira)
Gabriel Nechita says
Poţi să ne detaliezi un pic ideea ta, că m-ai făcut curios. Eşti sigur că vorbeşti de librării şi nu de edituri? Librăriile sunt distribuitori, nu au propriul produs pe care să îl promoveze în biblioteci.
Gabriel Nechita says
Mulţumesc de complimente :D.
Diana Chibelean says
Știu că încă de anul trecut făceau promoții și concursuri pe FB mai ales pentru promovarea sagăi Cântec de gheață și foc. Bllogul editurii arată bine și cu conținut chiar ok. Plus că oferă 50% reducere la 3 cărți pentru fiecare recenzie trimisă. Astea sunt primele lucruri ce îmi vin în minte acum pe moment 🙂