Această carte face parte din provocarea “Citește 1 carte pe săptămână” și mi-a fost oferită de partenerii provocării, oamenii buni de la Editura Publica.
Cu toate problemele și scandalurile din ultimul timp, cred că fix de economie nu mai vrei să auzi.
Nu o să îți țin o prelegere despre economie… ci mai degrabă o să îți vorbesc despre felul cum a avansat ea de la comodități la cafele care se vând la prețuri incredibile.
Toată tranziția asta este surprinsă de o carte absolut genială, care a fost un pic înainte vremii ei. Cartea se numește “Economia Experienței” de Joseph Pine II și James Gilmore.
Mă întâlnisem cu un amic care face master-ul în Austria. Nu îl mai văzusem de multe luni. E un băiat deștept, care se dădea în trecut pe skateboard, foarte curios și extrem de sociabil.
Am intrat în vorbă despre ceea ce face el acolo la master. A povestit ce fel de colegi are, cum vizitează diverse locații ca să facă “review-uri” turistice și începe să îmi spună în detaliu despre un concept extrem de interesant care mie mi se părea cunoscut. Vorbea despre Economia Experienței și spunea cum că totul în turism de la început până la sfârșit este o experiență. Bună sau rea, este o experiență.
A început să îmi povestească în detaliu ce anume cuprindea economia experienței și eram foarte captivat de toată pasiunea cu care vorbea.
Părea ceva fascinant. Am zis, trebuie să citesc cartea asta. Îl întreb cine a scris-o. Îmi răspunde. Îmi dau seama că am cartea acasă și că am tot evitat să o citesc pentru credeam că este o carte greu de citit, scrisă într-un limbaj foarte academic.
Am mai stat de vorbă vreo 30 de minute, am schimbat păreri și cu un alt amic care era acolo cu noi, dar care oarecum ajunsese spectator la discuția noastră.
Fast forward câteva ore: Când am ajuns acasă primul lucru pe care l-am făcut după ce m-am făcut confortabil în hainele de casă era să iau la puricat cartea celor 2 autori. Am citit dintr-un foc 100 de pagini și mi-am dat seama cât de multe se pot face ca afacerea ta să devină o experiență. Mi-am mai dat seama că știu foarte puține despre cum funcționează afacerile care se marketează singure.
Introducerea a fost ceva mai lungă, dar totul mi s-a schimbat în minte când am dat de cadranul cu dimensiunile experienței. O să îți dau și exemple pentru fiecare dintre ele:
Divertismentul
- Experiențele sunt absorbite în mod pasiv, prin intermediul simțurilor.
- Exemple: vizionezi un film, un spectacol, citești de plăcere.
Dimensiunea educațională
- Experiențele sunt tot absorbite, iar individul este implicat activ în ceea ce face.
- Exemple: crearea unei experiențe totale formată din laboratoare, internship-uri, cămine, evenimente dedicate studenților.
Dimensiunea estetică
- Individul consumă frumosul, însă nu influențează starea acestuia.
- Exemple: vizitarea unui muzeu, plimbarea pe un bulevard celebru, admirarea golurilor fix din spatele porții.
Dimensiunea escapistă
- Este o dimensiunea în care Individul este scufundat în experiență și participă activ.
- Exemple: parcuri de distracții tematice, paintball, realitate virtuală/augmentată, chatting.
Acestea sunt cele 4 tărâmuri ale experienței.
Pentru cei care sunt în marketing sau în afaceri, cartea celor 2 autori este aur curat.
Într-o lume în care majoritatea produselor se diferențiază din ce în ce mai puțin sau mai greu, Economia experienței poate să schimbe total istoria unei companii… deja știi de Starbucks, Disney, Apple și alte companii care produc o experiență deosebită.
Cartea a fost scrisă în 1999 și cuprinde idei și strategii care sunt actuale și acum.
Merită toți banii dacă ai de gând să o cumperi, ceea ce îți și recomand să faci.
În secolul XXI oamenii dau mulți bani pe experiențe, puțini bani pentru comodități, produse slab diferențiate sau servicii confuze. Cheltuiala crește pe măsură ce produsul sau afacerea ta implică cât mai bine dimensiunile experienței despre care am discutat mai sus.