Mă gândesc foarte des la ceea ce se va întâmpla cu nepoții mei.
Am 2 nepoței și gândul că aceștia vor crește educați de un sistem educațional depășit și care stă să cadă, sincer mă cam înfioară.
Așadar, o să încerc prin orice metodă, să cresc calitatea anumitor aspecte din educație, poate reușesc să stimulez schimbarea în cel puțin 1000 de profesori.
Acești 1000 de profesori pot avea efect asupra a zeci de școli și asupra câtorva zeci, poate chiar sute de mii de elevi.
Există o mulțime de oameni care încă doresc să schimbe lucrurile, oameni care vor să vadă cum educația românească își revine.
Deși am avut ocazia să spun chestii de rău despre starea sistemului educațional, trebuie să recunosc că nu totul e așa putred.
Educația începe de acasă, dar sunt de părere că esențialul educației se consolidează în primii ani de școală.
Profesorii și învățătorii, care educă fiecare dintre ei zeci de copii în fiecare zi, au ocazia să dezvolte generații de viitoare speranțe sau să creeze viitori elevi care vor pica bacul și vor ocoli școala, pentru că nu îi mai văd rostul.
Nu am formare de pedagog, dar din ceea ce am observat de la colegii mei care au urmat astfel de cursuri sau module, mentalitatea cu care se pleacă la drum este limitată și încadrează copiii în niște tipare care acum nu cred că mai sunt (atât de) relevante.
Având ocazia să învăț și să experimentez training-ul și autodidicaticismul, să citesc multe cărți despre educație, învățare accelerată și dezvoltarea talentului, simt că ceea ce era odată arta de a preda și-a pierdut TOTAL relevanța, inclusiv utilitatea și influența.
E timpul să ne trezim. Ce ne-a adus aici nu ne va duce mai departe. Ar trebui să trecem de la arta de a preda, la arta de a educa.
Din procesul de educație ar trebui să iasă tineri în stare să își folosească capul dintre umeri și să fie în stare să fie independenți. Aș putea spune, să fie chiar capabili să se descurce singuri când sunt “întărcați” și înlăturați de la sursa de finanțare continuă numită părinți.
România are de 2 ori mai mulți copii cu potențial decât restul lumii, 4% ca să fiu mai exact. Poate în loc de 2%, 4% nu sună prea extraordinar, dar așa e când privim la nivel micro.
Dacă 4% dintre copii sunt deja înzestrați de la natură, nu înseamnă că sunt “by default” pe drumul către succes. Ei au nevoie de educatori de clasă care să le pună în valoare capacitățile.
Tot de educatori de clasă au nevoie și restul de 96%, pentru că și ei au un potențial imens, chiar dacă natura nu i-a înzestrat cu capacități peste medie din prima.
Toți copiii au nevoie de educatori de clasă. Dacă vrem tineri de clasă, avem nevoie de educatori de clasă.
Presupunând că și alții își doresc tineri descurcăreți și capabili să voteze corect, doresc să ofer următoarea listă de recomandări, poate punem bazele unor educatori de clasă și educăm mai multe generații de elevi români care transmit excelență.
- Salman Khan – O singură școală pentru toată lumea. Khan Academy face ceva ce poate părea imposibil, educă milioane de oameni, gratis, în materii precum: matematică, biologie, fizică, istorie. Ce face domnul Khan este extraordinar, are o influență la care unii doar pot visa, dar ceea ce face domnul Khan ar trebui să fie doar începutul și alții ar trebui să se îmbarce în proiecte asemănătoare. Am observat deja câteva încercări pe tema asta. Sper să apară mai multe alternative românești la ideea lui Salman Khan.
- Daniel Kahneman – Thinking, Fast and Slow. Este o carte excelentă, care merită citită de mai multe ori, una dintre cele mai bune pe care le-am citit până acum. Este o lectură educativă pentru cei interesați de psihologie, economie, investiții și felul cum omul ia decizii. Este scrisă de către un om care și-a petrecut aproape întreaga viață explorând felul în care funcționează mintea umană. O dedic tuturor profesorilor care vor să își facă materia de predat mult mai interesantă.
- Mihaly Csiksczentmihalyi – Starea de Flux. Starea de flux este o stare elevată în care intră oricine când practică ceva de care este pasionat. Este practic o stare a minții care te face să simți că ești plăcut cufundat în ceea ce faci și atunci când ești în flow (starea de flux) nici nu simți cum trece timpul. Tu vrei ca studenții tăi să se afle într-o transă care le permite să experimenteze ceea ce tu le transmiți, să fie complet “scufundați” în realizarea muncii lor.
- Richard Thaler, Cass Sunstein – Nudge. Deciziile noastre sunt influențate de deciziile pe care le iau cei care vin înaintea noastră. Deciziile altora sunt influențate de ceea ce decidem noi să facem acum. Suntem cu toții interconectați într-un fel sau altul. Cu toții avem potențialul de a schimba ceva din rău în bine sau din bine în foarte bine. Nudge te transformă într-un arhitect care îndrumă lumea în direcția potrivită. Dacă ai putea să realizezi o schimbare în elevii tăi, care să îi îndrume în direcția potrivită, care ar fi aceea? Extrage idei din Nudge și vei știi ce ai de făcut.
- Tim Galleway – The Inner Game of Tennis. Dacă ești un profesor de educație fizică, antrenezi sau faci educație în zona dobândirii abilităților fizice, The Inner Game of Tennis te poate ajuta să îmbunătățești radical performanțele elevului tău. Uite un video demonstrativ cu ce știe și poate să facă domnul Tim Galleway.
- Shinichi Suzuki – Nurtured by Love. O recomand tuturor celor care învață pe cineva cum se cântă la un instrument muzical. Metoda maestrului Suzuki crează artiști instrumentali de renume. Educația prin competiție, comparație, presiunea timpului și servitul cu lingurița a informației s-a cam dus pe apa sâmbetei, e nevoie de o abordare mai drăgăstoasă, mai ales pentru un copil ce intră abia acum în contact cu educația.
- Charles Duhigg – The Power of Habit. Obiceiul, pentru a fi un obicei productiv și care să genereze beneficii, trebuie practicat cu o anumită prestanță, la un anumit nivel. Ai o clasă plină de elevi cu obiceiuri proaste, ajută-ți elevii să scape de ele. Nu ești doar un profesor care predă o materie, ești un educator de clasă, nu uita asta niciodată.
- Tim Ferriss – The 4 Hour Chef. Tim Ferriss, este unul dintre autorii mei preferați. Deși uneori pare un pic cam exagerat ceea ce își propune el, cred foarte mult în ceea ce încearcă el să creeze: generații de oameni capabili să se descurce și să educe singuri. In The 4 Hour Chef, Tim încearcă să folosească gătitul ca un vehicul pentru a face înțeles procesul lui de învățare accelerată.
- Mastery – Robert Greene. Măiestria se construiește în timp și reprezintă ultima treaptă în educarea unui individ. Măiestria necesită timp, atenție și multă muncă. Pentru cei care educă tineri care vor să se dedice unui singur domeniu, această cartea poate conține idei valoroase, inspirate de unele dintre cele mai reprezentative personalități alte tuturor timpurilor.
- Daniel Coyle – The Talent Code. Măreția nu este înnăscută, ea este crescută. Această carte o recomand profesorilor care cred că “talentul” ține și de intensitatea, de calitatea și de frecvența cu care este practicată o abilitate. Imaginează-ți că ai 30 de elevi în “subordine” și că ai dori să îi educi pe toți să devină persoane extraordinare. Cum ar fi dacă ai crea o curriculă care să includă un material de o calitate înaltă, care aplicat cu o frecvență sporită și să fie practicat la o intensitate care să creeze o experiență totală? Citește cartea, o să obții multe idei valoroase.
- Geoff Colvin – Talent is Overrated. O carte asemănătoare cu The Talent Code, dar mai axată pe documentarea științifică a talentului. O recomand celor care vor să înțeleagă mai bine de ce uneori oamenii cu talent nu ajung sus, dar oamenii mai puțin talentați se bucură de succes din plin. Combinația “talent + muncă din greu = succes” este considerată ecuația generală a succesului, lucru cu care nici eu, nici Geoff Colvin nu suntem de acord.
- Ken Robinson – The Element. Ken Robinson a devenit un bastion al protejării creativității împotriva sistemului formal de educație. Ted Talk-urile lui au rezonat cu milioane de oameni. Copiii, despre care Ken Robinson vorbește tot timpul, au o pasiune înnăscută pentru a învăța și pentru a fi curioși. The Element îți poate furniza idei de cum poți să întersectezi această pasiune înnăscută cu interesele celor pe care îi educi.
- Todd Henry – The Accidental Creative. Dacă elevii tăi se plâng de faptul că nu sunt îndeajuns de creativi ca să scrie, să deseneze, să realizeze ceva artistic, ar trebui să te folosești de ideile din cartea asta, ca să îi ajuți să se simtă mai confortabili cu potențialul lor creativ pe care îl dețin deja.
- Daniel Pink – A Whole New Mind. Sistemul educațional este de așa natură concentrat, încât partea logică a creierului este cu mult mai bine hrănită decât partea creativă. Din acest motiv, sunt de părere că în timp, vom crea generații de tineri care se vor considera mai deloc creativi, inventivi sau incapabili să vadă lucrurile dintr-o perspectivă diferită, nouă, neobișnuită. Creierul are 2 emisfere, ambele sunt importante. Să începem să le hrănim pe amândouă cel puțin la fel de bine.
***
Concluzii
Potrivit INSSE, în 2011 aveam 4 milioane populație ce necesită a fi școlită. 4 milioane de oameni care au nevoie de educație de clasă, indiferent că vorbim de grădiniță sau de seral. Toți au nevoie de educație de calitate.
Tot în 2011, tot potrivit INSSE, același studiu, avem peste 252.000 de persoane implicate în educarea celor 4 milioane. Ce îmi doresc eu este să ajung cu acest articol la 1000 de profesori. Cel puțin.
Ajută să îmi îndeplinesc acest vis. Transmite articolul pe care tocmai l-ai citit profesorului tău. Să nu îți fie rușine. Trimite-i un email și spune-i că ai dat peste o listă mișto de cărți care crezi că și lui i-ar plăcea să o vadă.
Dacă conving 1000 de profesori să citească cel puțin una dintre cărțile pe care le-am recomandat putem începe ceva frumos. Cu o (floare) schimbare nu se face primăvară, dar cu siguranță se mai înseninează puțin.
Toate cărțile sunt bune, m-am asigura ca lista să fie cât mai reprezentativă.
Am citit cel puțin 50 de articole despre tematica educației și ce cărți ar avea un impact, așa că nu am creat o listă de cărți care ar fi fain să le citești, ci o listă de cărți pe care trebuie să le citești, mai ales dacă ești pasionat de educație.
Surse articol: (1), (2).
Doina Ionascu says
multumim mult pt articol!!!! f util!!!
Viorel Paraschiv says
da
Maximilian Dobrescu says
Am citit prima data lista asta de carti anul trecut. Am citit de atunci o parte din ea, dar si alte carti pe care le-as adauga. "How children succeed – Paul Tough" sau "Flourish – Martin Seligman".