Cartea Fețelor: Revoluția Facebook în spațiul social a apărut la editura Humanitas în primăvara lui 2011.
Aparent, înainte să te apuci să o citești, titlul ți-ar da impresia că este vorba de o istorisire a întâmplărilor care au dus la crearea a ceea ce astăzi numim Facebook, în ordine cronologică, încă din noaptea în care Mark Zuckerberg s-a jucat puțin cu serverele de la Harvard și a creat FaceMash.
Însă greu de asociat acest titlu cu conținutul, întrucât Cartea fețelor cuprinde, pe lângă acestea, și o relatare despre rețelele sociale în sens larg, dar și ceea ce specialiștii numesc social media.
Autorul își face foarte bine treaba oferindu-ne și o clasificare a categoriilor de social media, pe limbajul nostru, al amatorilor și celor semiinstruiți.
Ne oferă și teorie despre Web 1.0 (aplicațiile online destinate consumului de informații postate de alții), și ne face foarte clar diferența față de Web 2.0 (user generated content, adică aplicațiile unde consumatorul devine el însuși creator).
Alexandru Ulmanu a predat în învățământul superior din Statele Unite, a citit din domenii precum sociologie, teoria informației, comunicare și neurobiologie, folosindu-se de aceste lecturi pentru a oferii explicații în legătură cu succesul atât de mare al social media.
Ce mi-a placut
Recunosc, nu sunt un cititor înrăit de offline. Timpul nu îmi permite prea mult să citesc cărți fizice, așa că prefer să le citesc recenziile. Însă această carte a meritat din plin să îmi rup din timpul disponibil. Nu numai atât, dar m-a și captivat.
De ce spun asta?
Pentru că parcă era scrisă într-o limbă care mi se adresa mie, în calitate de semiinstruit, în calitate de amator în ceea ce înseamnă teoria evoluției social media și conexiunile între creierul uman și nevoia sa de socializare prin internet.
Am aflat lucruri precum teoria surplusului cunoașterii, care e spusă în termeni atât de ușor de înțeles, încât parcă toată lumea o cunoștea dinainte, dar nu toată lumea o conștientiza.
Am aflat diverse teorii ale relațiilor sociale, numărul maxim al indivizilor unui grup social și rata de retenție a acestui grup raportată la numărul de persoane care îmi sunt apropiate.
Am făcut și legături cu viața mea, cu prietenii mei de Facebook, și mi-am dat seama cât de inutil este să adaug în listă persoane pe care nu le cunosc.
Ce nu mi-a placut
Așteptările mele față de această carte erau altele. Îmi doream să citesc mai degrabă un ghid de folosire social media, un mix de strategii de online pe care le pot aplica în creșterea notorietății unui business. Însă nu pot spune că am învățat deloc aceste lucruri.
Pe de altă parte, multitudinea de exemple de evenimente istorice ale ultimilor 5 ani, videoclipuri virale și întâmplări mai mult sau mai puțin haioase despre cât de mult poate afecta social media imaginea unui om sau a unei organizații au făcut lectura mai ușoară pe de o parte, dar și inutilă pe de altă parte.
Am aflat despre oameni deveniți celebri „peste noapte”, sau firme ale căror vânzări au scăzut considerabil datorită răspândirii de conținut viral în spațiul social online, însă aceste lucruri doar m-au făcut să conștientizez ceva ce știam deja, anume importanța social media din viața noastră.
Însă un lucru trist, anume că toate aceste virale care au afectat imaginile oamenilor și companiilor au fost făcute ori din greșeală, ori din rea voință.
Felicit autorul că toate informațiile sunt la zi (actuale până în aprilie 2011), însă deja suntem în octombrie, așa că vă sugerez să vă cumpărați această carte cât mai repede, pentru că social media este într-o continuă schimbare, și pe zi ce trece, această carte devine doar de istorie.
Sugestii
Într-adevăr, în urma lecturii acestei cărți ca și specialist nu poți spune decât că ai fost informat cu anumite aspecte care s-au petrecut în social media și pe care tu le-ai pierdut (că doar nu poți să le știi pe toate).
Ca și amator, recomand această carte pentru că îți poate lumina viziunea asupra importanței și impactului social media din viața noastră. Însă cartea setează de la început, din prefață, așteptarea că aici nu vei găsi un ghid de utilizare social media, și nici metode prin care să îți crești vânzările utilizând Facebook sau alte mijloace de comunicare online.
Totuși, exemplele nu sunt analizate în termeni de marketing, cărții îi lipsesc debrief-uri și concluzii pe exemplele sale. E păcat să pomenim de o mare companie aeriană ale cărei vânzări au scăzut în 4 luni cu 25% din cauza unui videoclip Youtube viral, însă fără să tragem niște concluzii.
De asemenea, sunt făcute prea multe referințe la filmul lui David Fincher, despre care cu toții știm că are înflorituri de la Hollywood, pentru că nu poate scăpa de acestea, fiind un film american.
Cartea cuprinde prea multe povești, și poate de aceea lectura mi-a fost mai ușoară. Protagoniștii acestor povești sunt adesea români, ceea ce e bine că privim în ograda noastră, însă care e finalitatea? E bine, e rău să folosim social media? Aflăm de ce toată lumea o folosește, chiar din punct de vedere neurobiologic, însă până la urmă ne simplifică sau ne complică viața? E un instrument al diavolului sau al bisericii? Ne depersonalizează, sau ne face comunicarea mai ușoară cu apropiații? Sunt întrebări rămase fără răspuns în urma lecturii aceste cărți.
Dacă ai un ebook reader îți recomand să cumperi ebook-ul de pe Evobook: “Cartea Fețelor: Revoluția Facebook în spațiul social” de Brăduț Ulmanu.
Dacă nu ai încă un ebook reader, îți recomand să îți achiziționezi ebook reader-ul Evolio Evobook.
Concluzie
Totul este conversație. Asta e concluzia cărții, social media nu înseamnă publicitate, nu înseamnă marketing, nu înseamnă vânzări, este pur și simplu un mediu în care fiecare își dă cu părerea. Însă nu toată lumea care își dă cu părerea are același grad de credibilitate, și ar trebui să fim prudenți de ale căror păreri ținem cont. Social media este vocea poporului, mediul în care fiecare, deși este om de rând, deși este vedetă, au la dispoziție aceleași mijloace de a comunica maselor.
Dacă sunteți începători în a cunoaște ce înseamnă social media și ce impact poate avea, vă recomand din plin această carte. Se citește ușor, informațiile sunt bine structurate pe capitole, și vă ajută să vă formați o idee, poate chiar să luați o hotărâre despre cum puteți voi utiliza social media pentru a vă atinge scopurile. Dacă sunteți specialiști, atunci probabil multe din aspectele cărții le știți deja, însă nu strică să o aveți în bibliotecă.
E o lectură plăcută, pe alocuri fiind presărate glume și povestioare reale din social media românească, dar și străină. Cumpărați-o acum, până nu ne îndepărtăm prea mult de aprilie 2011, pentru că o jumătate de an în social media poate însemna chiar o parte a doua a aceste cărți. Oare va apărea și o parte a doua?
Ce e drept e că îți face o poftă incredibilă ca să îți verifici contul de Facebook.
Cred că voi face asta chiar acum!