Această carte face parte din provocarea “Citește 1 carte pe săptămână” și mi-a fost oferită de partenerii provocării, oamenii buni de la Editura Publica.
Nu, nu este vreo aluzie erotică.
Este însă o aluzie la zonele fierbinți din cadrul companiilor, fabricilor, grupurilor, coridoarelor, organizațiilor; practic oriunde se găsesc oameni care conlucrează împreună cu succes și debordează de energie și inovație.
Toate aceste locuri sunt puncte fierbinți.
Recent am citit cartea Puncte Fierbinți de Lynda Gratton, o carte despre inovație, resurse umane și productivitate.
Formula Punctelor Fierbinti
Acest puncte sau locuri care debordează de energie și inovație nu se obțin așa ușor. Ele pot fi create sau mai degrabă impulsionate să se formeze.
Formula care ne interesează este următoarea: Puncte Fierbinți = (gândire cooperativă x lărgirea granițelor x scop stimulator) x capacitate productivă
Voi explica fiecare componentă ca să nu rămânem în aer cu formula.
Ce este gandirea cooperativa?
Reprezintă atunci când capitalul uman funcționează la parametri maximi.
Oamenii deștepți ai companiei, oameni cu multe calități, cunoștințe și experiență își unesc forțele și generează o gândire de grup.
Nu, nu e ca mentalitatea aia de turmă, ci reprezintă un fel de artificiu sau un fel de rezultat al gândirii la comun.
Exemplu cel mai practic pe care ți-l pot da este următorul: tu ai o idee bună pe care o oferi grupului.
Oamenii din grup preiau ideea și o simplifică sau o îmbunățățesc, tot procesul ăsta de retușare și transformare al ideii poate genera o mega idee.
De ce?
Pentru că toate persoanele au lucrat împreună și gândirea cooperativă a generat un rezultat net superior ideii inițiale.
Ce reprezinta largirea granitelor?
Ideea e simplă. Cu cât cunoștințele pe care tu le ai trascend mai mult, dincolo de granițele companiei, cu atât mai bine.
De ce?
Pentru că atunci când ești conectat la ceea ce se întâmplă în exterior, generezi insight.
Nu știu dacă ai cunoscut persoane care parcă sunt în legătură cu toți și care pot afla informații de la oricine. De asemenea, ei par mai inspirați și mai creativi.
Baza lor informațională are niște granițe extrem de extinse. Dacă persoanele care lucrează sau sunt cuprinse în același punct fierbinte, au relații productive de tipul celei descrise mai înainte, atunci profunzimea și utilitatea conexiunilor dintre membrii grupului va crește.
Ce anume constituie un scop stimulator?
Scopul stimulator reprezintă un motiv sau răspunsul la întrebarea de ce. Reprezintă o acțiune sau un proiect îndeajuns de important, încât lumea să dorească să ia parte și să se implice.
Când ai fost ultima oară entuziasmat de o inițiativă?
Mai ții minte curiozitatea și energia de care debordai?
Genul acesta de motive trebuie implicate în munca oamenilor, pentru că generează capital emoțional, iar când emoțiile sunt folosite în favoarea celor care lucrează, oamenii devin mult mai eficienți, creativi și productivi.
Acest scop stimulator poate avea mai multe forme:
- întrebări stimulatoare
- viziuni stimulatoare
- sarcini de lucru stimulatoare
Ce este capacitatea productiva?
Capacitatea productivă crește pe măsură ce persoanele din cadrul grupului dezvoltă relații puternice și de prietenie și aceștia își împart expertiza pentru a rezolva probleme, pentru a genera soluții sau de crea lucruri noi.
Coeziunea grupului este extrem de mare, gândirea cooperativă funcționează la parametri maximi, iar ceea ce rezulta sunt proiecte, produse, soluții și inovații.
Capacitatea productivă este influențată de ceea ce numește autoarea practici productive, cum ar fi următoarele:
- aprecierea talentelor
- luarea de angajamente
- rezolvarea conflictelor
- sincronizarea acțiunilor
- stabilirea unui ritm
Cam acestea sunt elementele unui punct fierbinte. Interesantă teorie, nu?
Cartea este per total foarte interesantă și bogată în exemple și idei de cum poți implementa practica Punctelor Fierbinți într-o organizație.
Însă, contează cine citește această carte.
Dacă nu te interesează să implementezi măcar câteva idei din ceea ce scrie aici, nu știu cât de utilă ți se va părea.
Pe mine m-a pus pe gânduri și mi-a deschis curiozitatea de a explora câteva fenomene și strategii mai departe, despre care cu siguranță voi mai scrie.