Dacă nu știai cum funcționează în general afacerile, o să afli acum: compania ACME produce un bun, care nu este neapărat cel mai durabil, astfel încât achiziția să se întâmple cât mai repede (din cauza prețului scăzut al bunului) și de cât mai multe ori pe parcursul relației cu clientul deservit.
În timp companiile a scăzut intenționat durabilitatea produselor pe care le folosim.
Dacă înainte îți luai un telefon și te ținea până se strica, asta fiind după câțiva ani, acum este ceva obișnuit să îți cumperi un telefon nou la vreo 12-18 luni.
La fel și cu mașinile, înainte o cumpărai și mașina rămânea în familie de-a lungul a câtorva decenii, acum probabil ciclul de înlocuire este undeva pe la 5 ani.
Practic, companiile au băgat bani mai mulți astfel încât noi să devenim consumeriști.
Cartea în română a fost tradusă “În rețea”. “Mesh” poate însemna și plasă, deci înțeleg cum un titlu de tip “În plasă”, nu ar fi sunat prea atractiv. Mă rog poate doar pentru cei care doresc să își obțină banii în alt fel :P.
The Mesh (așa voi vorbi despre concept) este însă ceva mai complex decât o rețea. Afacerile de tip mesh sunt afaceri care se bazează pe informație și pe o masă de oameni care generează informația. În funcție de datele obținute, se îmbunătățesc serviciile sau produsele. [divider_flat]
Deja știi de Twitter, Google Docs, Facebook și altele. Sunt afaceri de tip Mesh. Dar nu toate afacerile Mesh sunt cu activitate în online.
Zipcar, o companie care închiriază mașini pe o perioadă limitată de timp, de câteva ore/zi sau săptămână, este o companie de co-utilizare a mașinilor.
Practic pe o mașină sunt vreo 10-20 de proprietari, aceștia pe baza unui card activează “perioada lor de închiere”.
Afacerea a prins bine în SUA și a început să apară și prin Europa versiuni ale acesteia.
Afacerile în Mesh se bazează pe următorul principiu: un bun pus la comun, devine mai valoros, decât dacă doar o persoană îl folosește.
Acest tip de afaceri integrează cu succes smartphone-urile și rețelele sociale.
În România o să mai dureze ceva timp până apar afacerile de tip Mesh dar cu activitate bogată în offline.
Ce mi se pare însă demn de luat în seamă, este că nu există un simț al poprietății, iar unii oameni sunt ok cu treaba asta. E un shift de gândire consider eu revoluționar, că simțul de proprietate ne fac să simțim fluturași și ne face să credem că am căpătat statut social.
Ca și fenomen social sau comportant financiar, afacerile în Mesh determină downshifting-ul, utilizarea rațională a resurselor, cu scopul de a obține valoare din lucruri mai firești, omenești, precum relații, călătorii, discuții inteligente, decât din lucruri materiale: gadget-uri, posesiuni, bijuterii etc.
E o carte care are un iz ușor de educație financiară/dezvoltare personală și într-un capitol chiar blamează brandurile mari care au mințit consumatorii de dragul profiturilor sau care au creat produse fără valoare și care doar generau cerere.
Practic autoarea i-a blamat, dar într-un mod diplomat, pe toți acei antreprenori care nu au creat valoare și au vândut de dragul de a vinde.
Mie îmi place tare mult ideea cărții și o recomand tuturor celor care doresc să își deschidă un pic mintea și vor să se gândească mai serios la ideea de lifestyle design.
Ce mi se pare super fain și extrem de util, este că printre ultimile capitole, este un capitol care prezintă câteva zeci de exemple de afaceri de tip Mesh din întreaga lume, ceea ce mi se pare super, că nu te lasă să rămâi doar cu ideea de Mesh, ci îți indică și exemple actuale.
Eu sunt de părere că afacerile de tip Mesh o să devină un business model de viitor, datorită principiilor de sustenabilitate și ecologie pe care le propune și datorită importanței pe care o pune pe oameni, ei fiind întotdeauna la baza produselor și serviciilor.
Dacă vreți să înțelegeți cum trebuie această paradigmă nouă de a face business, vă recomand În Rețea de Lisa Gansky.
Această recomandare de carte face parte din provocarea “Citește 1 carte pe săptămână” în care îi am ca și parteneri pe cei de la Editura Publica, care mi-au furnizat această carte superbă.
Bogdan Alexandru says
"afacerile în Mesh determină downshifting-ul, utilizarea raţională a resurselor". "să se gândească mai serios la ideea de lifestyle design." "companiile au băgat bani mai mulţi astfel încât noi să devenim consumerişti." Ar trebui sa te lasi de scris.