Ţin minte când am citit cartea lui Mark Hughes în care vorbea despre Buzz Marketing (marketing prin rumoare), am fost extrem de fascinat de ce a putut să facă pe departamentul lui de marketing și cât de repede a reușit să crească compania de care era el responsabil să o marketeze.
Într-unul dintre capitolele cărții Mark Hughes, poveștește ce a trebuit să facă pentru a schimba numele unui orășel în numele site-ului pe care acesta trebuia să îl marketeze: Half.com.
Toată presa a preluat această știre și a transformat-o în publicitate gratuită pentru acest site.
Half.com a fost vândut în 6 luni de la lansare celor de la E-bay, într-o tranzacție de 300 de milioane de dolari și a adunat 8 milioane de utilizatori în 3 ani, cât timp a fost Mark Hughes responsabil de marketing-ul acestui site.
Ei bine, asta a fost povestea care mie mi-a atras atenția.
Buzz marketing reprezintă o tehnică de marketing viral, care generează foarte mult word-of-mouth.
Însă marketing-ul viral este un domeniu foarte fascinant și sunt o grămadă de cărți care au cercetat și au explorat acest domeniu deosebit.
Ce este foarte important de știut despre marketing viral, înainte să povestim un pic despre cărțile care ne învață cum să facem marketing viral, este faptul că efectele marketing-ului viral, sunt efecte care cresc exponențial, ajungând să aibă un reach de foarte multe persoane, deși știrea a plecat din gura a doar câtorva persoane.
Sună, interesant, nu?
Ei bine așa și este.
De aceea vă recomand să citiți următoarele de cărți pe care le voi recomanda. Sunt convins că veți genera o grămadă de idei, care să vă ajute în dezvoltarea și promovarea ideilor pe care le aveți.
Carti Marketing Viral
Mark Hughes – Buzzmarketing – prima și deocamdată singura carte despre buzz marketing pentru care eu am citit-o. Extrem de entertaining de citit, însă la noi la români, mai greu de aplicat, pentru că la noi presa nu funcționeaza pe aceleași principii precum cea americană.
Emanuel Rosena a scris The Anatomy of Buzz: How to Create Word of Mouth Marketing, o carte care prezintă idei, tactici, exemple despre cum poate fi realizat marketing-ul viral. Se folosește foarte mult despre hub-uri de influență (persoane sau instituții foarte influente) și rețele de oameni (indiferent de medium în care se află: online sau offline).
Malcolm Gladwell a scris The Tipping Point, o carte care vorbește despre cum schimbări mici, repetate și care sunt conectate între ele, pot aduce rezultate impresionante, imediat ce trece de “the tipping point” (un punct critic sau o barieră critică). În această carte Gladwell vorbește foarte mult despre felul în care se pot crea “epidemii sociale”.
Frații Heath, Chip & Dan Heath, au scris o carte fascinantă despre cum ideile pot circula foarte rapid într-o societate și cam care ar fi condițiile pe care aceste idei ar trebui să le respecte. Ce este interesant la cartea lor, numită Made to Stick (sau Idei cu impact garantat cum e tradus titlul în română), este că oferă un framework destul de lăudat și ușor de implementat, ca o idee să aibă acel stickiness (acel lipici, adică să prindă).
Luke Sullivan a scris Hey, Whipple, Squeeze This, care este probabil una dintre cele mai iubite cărți de agenți pe această temă a marketing-ului viral. Este o carte concentrată pe realizarea de reclame cu lipici, de aceea având acest efect printre publicitari.
Seth Godin a scris, ceea ce el a numit, cel mai downloadat ebook vreodată, Unleashing the Idea Virus, o carte scrisă în stilul lui propriu caracteristic, cu multe idei și modele. El a dat prima oară această carte în totalitate gratuit pe Internet cu scopul de a demonstra felul cum poate o idee să capete o nuanță de virus (idee care se răspândește foarte foarte repede).
Concluzie – Carti despre Marketing Viral
Fiecare carte prezintă marketing-ul viral prin prisma unei anumite perspective sau tactici de marketing viral, însă toate au ca și efect, publicitate imensă și gratuită pentru o organizație, produs, brand sau persoană.
Vă invit să citiți oricare dintre aceste cărți despre marketing viral și să îmi spuneți ce anume vi s-a părut fascinant în ceea ce ați citit.