Cred că e prima oară când o recunosc public, dar sunt unul dintre acei oameni care sunt obsedați să-i convingă pe cei din jur să bea mai multă apă.

Motivul principal pentru care încerc să îi conving pe cei din jurul meu să bea mai multă apă, este pentru că am simțit pe pielea mea proprie ce înseamnă să nu bei apă destulă, punându-mi sănătatea în pericol datorită unor pietre la rinichi.

apa

Datorită faptului că nu beam suficientă apă, ci doar atunci când îmi era teribil de sete, am reușit să dau peste cap echilibrul de fluide al corpului favorizând depozitarea calciului pe care corpul meu îl putea asimila și care în timp se aduna la un loc sub forma pietrelor la rinichi (calculi renali calcici).

Astfel, am avut de 2 ori, în decurs de numai 1 an între episoade, pietre la rinichi. Pentru prima “serie”, a trebuit să fiu internat în spital, iar a doua am reușit să o elimin natural, dar crede-mă nu a fost deloc plăcut :). După ce am avut a doua serie, m-am decis să studiez intens efectul apei asupra corpului, ca să înțeleg mai bine ce anume cauzează pietrele mele la rinichi.

Derulăm înainte vreo 2-3 ani de la ultima problemă la rinichi, beau undeva la 2-3 litri/zi, poate chiar mai mult în funcție de activitățile pe care le am în fiecare zi și cantitatea de efort pe care o depun într-o anume zi. Nu am mai avut pietre la rinichi de când beau suficientă apă.

Așadar, am experimentat pe proprie piele efectele apei asupra organismului.

Câtă apă este destulă pentru o viață liniștită?

Înainte de a vorbi despre motivele științifice pentru care ar trebui să bei mai multă apă, să stabilim mai întâi cât se poate de exact, câtă apă ar trebui să bea un individ zilnic.

Probabil ai auzit de recomandarea de a bea 8 pahare de apă în fiecare zi sau 2litri/zi.

Aceste recomandări sunt niște recomandări de tip “rule of thumb”, nu au un fundament științific, pentru că dacă ar fi avut, fiecare adult ar fi avut o cantitate de apă calculată individual.

Ele în schimb sunt niște recomandări publice, menite să fie ușor de adoptat de către populație.

Să zicem că un pahar are 250ML, atunci 8 pahare ar însemna 2L de apă, de aici și ideea de 2l de apă :). Practic, acești 2 litri te-ar menține în zona de hidratare.

Eu unul îți propun 2 metode pentru a determina câtă trebuie să bei care sunt acceptate de către medici sau specialiști în nutriție.

Metode pentru a determina câtă apă este suficientă

Printre specialiști și oameni pasionați de nutriție, umblă tot felul de recomandări, însă la momentul acesta, nu există o recomandare bătută în cuie privind câtă apă ar trebui să bei zilnic.

O “formulă” des întâlnită este următoarea: masa (kg) x 40(ml) = total de apă pe care trebuie să o bei (ml). 

Să luăm greutatea mea: 86(kg) x 40(ml) = 3,44L de apă zilnic (apă provenită din lichide și mâncare). Dacă e să fii supraponderal sau chiar obez, formula îți va da bătăi de cap, pentru că îți va indica că trebuie să bei foarte multă apă.

Totuși, această “formulă” s-a dovedit a fi un bun prieten pe parcursul ultimilor ani, reușind sa evit problemele cu rinichii.

Judecând că atunci când am dezvoltat problemele la rinichi, consumam cel mult 1,5L de apă pe zi, atunci este destul de logic de ce am avut acele probleme.

Când spun că eu “consumam”, vorbesc despre apa pe care o luam din toate sursele: apă, alte fluide și din mâncarea pe care o consumam. Așadar, corpul meu procesa vreo 1,5l de apă.

Apa pe care trebuie să o bei în fiecare zi depinde de individ la individ, cantitatea fiind influențată de stilul de viață pe care acesta l-a adoptat.

Necesarul zilnic poate fi influențat de factori precum:

  • activitatea fizică
  • climat
  • alimentația
  • consumul de sare

Dacă e cald și mai și faci efort susținut, ar fi bine să mai bei 1-2 litri peste necesarul tău zilnic. Important este să nu îți fie sete. Nu te înseta niciodată.

La americani, există totuși un compromis privind cantitatea de apă care ar trebui consumată zilnic pentru o hidratare optimă: 2.7litri pentru femei, 3.7 litri pentru bărbați.

Următoarea metodă pe care eu ți-o propun ia în calcul faptul că nu ai apucat să îți măsori cantitatea de apă pe care ai băut-o sau pur și simplu ai uitat cât ai băut. De asemenea, această metodă este utilă în completarea recomandărilor de mai sus.

Metoda poate trece ca fiind un pic ciudată, însă experimentele mele proprii o confirmă ca fiind extrem de utilă în zilele în care sunt mai uituc și ca metodă de control al hidratării per total. 🙂

Tot ce trebuie să faci ca să aplici următoarea metodă este să îți observi urina. 🙂 Nu glumesc. Culoarea urinei poate indica gradul de hidratare al corpului.

hidratare-grad

Marele dezavantaj al metodei este dat de ceea mănânci, pentru că mâncarea este un factor care poate avea un rol extrem de important în colorația urinei, anumite fructe sau alimente pot influența culoarea finală a urinei (carne în exces, afine și fructele de pădure influențează culoarea urinei).

Regula de bază este următoarea: Cu cât este mai deschisă la culoare urina, cu atât înseamnă că te-ai hidratat mai bine.

Peste recomandarea de mai sus o să dai pe o bună parte din articolele despre hidratare scrise de medici și specialiști.

5 Motive științifice pentru care ar trebui să bei mai multă apă

1. Apa poate fi extrem de eficientă/utilă în lupta cu kilogramele în plus

Există mai multe motive pentru care acest lucru este posibil.

În primul rând, dacă înlocuiești băuturile pe care le bei de sete sau de poftă cu apă, poți elimina o parte din caloriile în exces pe care le consumai înainte.

Deseori cafeaua, ceaiul, laptele și sucurile reprezintă surse “ascunse” de calorii și datorită ușurinței cu care le poți consuma, este ușor să le consumi în exces.

Din experiență proprie, îmi este mai ușor să dau pe gât 2 litri de coca-cola decât 2 litri de apă, datorită zahărului și aromei. Totuși corpul meu m-ar urî dacă aș face acest lucru. 🙂

Cafeaua și laptele vin însoțite de zahăr și tot felul de adaosuri pe care oamenii și le oferă pentru ca să își facă băutura mai aromată.

De asemenea s-a constatat că apa băută înainte de masă, scade probabilitatea ca tu să mănânci în exces, pentru că te vei simți mai plin(ă). Au fost mai multe studii, în special pe persoane supraponderale și s-a descoperit că apa într-adevăr contribuie la consumul de mai puține calorii, care în timp duce la mai multe kilograme pierdute.

2. Apa te scapă de una dintre principalele cauze ale durerilor de cap și te ajută să te concentrezi mai bine

Una dintre cauzele principale pentru care ai sau ai avut dureri de cap este dehidratarea.

Persoanele care sunt chiar și un pic deshidratate pot experimenta dureri de cap și probleme în a se concentra, lucru ce poate afecta performanța la locul de muncă și chiar și calitatea vieții.

Astfel, dacă bei suficientă apă, îți poți îmbunătăți productivitatea și starea de spirit per total, doar pentru că ești suficient hidratat.

3. Dacă bei suficientă apă, eviți pietrele la rinichi și constiparea

Ţi-am povestit și eu mai sus despre pietrele la rinichi și cum mi-am practic rău singur.

Dacă vrei să înțelegi mai bine cum apa te scapă de constipație, citește aici.

4. Dacă bei suficientă apă, vei avea mai multă energie

Un alt simptom al deshidratării este starea de oboseală.

Așadar, dacă vrei să ai mai multă energie, asigură-te că bei suficientă apă în fiecare zi.

De asemenea, pe lângă că vei avea și mai multă energie, vei avea și o stare de dispoziție mai bună.

5. Vrei o piele cu un aspect mai plăcut? Bea suficientă apă

Vrei să arăți ca și cum ai fi Jean Valjean, jucat de Hugh Jackman, din recenta producție Les Miserables? Atunci “secretul” este să nu bei apă aproape vreo 2 zile.

hugh-jackman-les-miserables

Fii atent, asta nu e o recomandare! NU vrei să faci asta, pentru că nu o să ai mai niciun pic de energie și un simptom serios al deshidratării este delirul, așa că nu îți recomand să te deshidratezi. Chiar Hugh Jackman spune că ceea ce a făcut a fost o chestie nebună și că nu mai avea niciun pic de energie.

Totuși, îți recomand să faci un experiment pe propria piele cum a făcut această doamnă din Marea Britanie.

before-after

Sarah, s-a hidratat cu vreo 3 litri de apă/zi timp de 4 săptămâni și a fost foarte mulțumită de rezultate. Sunt o mulțime de critici la adresa poveștii, dar experimentele proprii și schimbarea pe care eu am văzut-o în persoanele din jurul meu după ce au băut ceva mai multă apă, confirmă povestea lui Sarah.

Cel mai ușor te convingi tu singur, făcând acest experiment.

Poți să bei prea multă apă?

Da.

Dacă bei prea multă apă îți poți da peste cap corpul, dar probabilitatea ca un om să bea prea multă apă este destul de mică. Mică, dar există.

Atunci când bei prea multă apă îți dai peste cap cantitatea de sare din corp. Cei mai vizibili afectați de “prea multă” apă ar fi cei care aleargă mult. Lor le sunt recomandate băuturile care conțin electroliți, puțin zahăr și sodium, pentru a se asigura că totul e în echilibru în corpul lor.

***

Așadar, nu știm exact câtă apă ar trebui să bei, dar știm că bărbații ar trebui să consume cam cu un 1 litru mai mult decât femeile și că în funcție de cât de cald e afară și cât efort depunem zilnic, cu toții ar trebui să mai plusăm cu 1-2 litri în funcție de nevoi.

Deși contrar multor păreri, scopul acestui articol nu este să te facă să bei mai multă apă.

Scopul acestui articol este de fapt să îți dea de gândit privind relația ta cu apa pe care o bei:

  • Bei suficientă apă în fiecare zi?
  • Ai dureri de cap care pot fi evitate?
  • Energia de care tu dispui poate fi crescută dacă bei mai multă apă?
  • Aspectul fizic poate fi îmbunătățit printr-o hidratare optimă?

Sper că acest articol ți-a dat de gândit și te rog dacă ai întrebări să scrii un comentariu.

De asemenea, dacă acest articol ți-a plăcut, te rog să îl dai mai departe.

sursă poză.