Dacă te gândești să devii antreprenor, dacă ești un antreprenor la început de drum sau chiar unul cu experiență, este recomandat să înveți din greșelile altora sau măcar să eviți anumite probleme majore. Pentru că, oricât de experimentat ai fi, este greu să le știi pe toate (și este o mare greșeală să crezi că le știi pe toate).
Poți afla multe lucruri utile de la oameni care au lansat afaceri cu succes fulminant și chiar de la cei care au dat greș de multe ori până au reușit.
Cărțile de la Editura Publica te ajută cu povești de succes scrise de oameni bine informați din toate domeniile. Pentru tine am selectat cele mai bune cărți pentru antreprenori.
ÎNCEPE CU DE CE de Simon Sinek
În urmă cu 10 ani, Simon Sinek a inițiat o mișcare prin care încerca să ajute oamenii să devină mai inspirați la locul de muncă, aceștia inspirându-și la rândul lor colegii și clienții. De atunci, milioane de persoane au fost motivate de puterea ideilor sale.
Simon Sinek este un optimist incurabil care crede într-un viitor luminos și în capacitatea oamenilor de a o construi împreună. El a descoperit tipare remarcabile despre modul în care cei mai mari lideri și organizații gândesc, acționează și comunică.
Sinek începe cu o întrebare fundamentală: de ce unii oameni sau unele companii sunt mai inovatoare, mai influente și mai profitabile decât altele? De ce unele se bucură de o loialitate mai mare din partea clienților și angajaților? De ce atât de puține companii de top sunt capabile să-și mențină succesul?
”ÎNCEPE CU DE CE” oferă o perspectivă interesantă asupra noțiunii de leadership, despre motivațiile și psihologia din spatele deciziilor pe care le luăm. Pentru că oamenii nu cumpără ce faci tu, oamenii cumpără de ce faci tu ceea ce faci.
În carte vei găsi exemple relevante despre Apple, Microsoft, Samsung, Starbucks, Motorola și multe altele, toate relevante pentru a înțelege de ce este important acest început.
Orice persoana sau organizatie poate explica ce face. Unii pot explica de ce sunt diferiți sau mai buni, dar foarte puțini pot articula clar DE CE. Numai când îți este clar DE CE-ul, abia atunci poți trece ușor mai departe la ”CUM?” și ”CE?”.
De ce să citești această carte? Pentru că totul începe cu ”DE CE?”. Despre asta se vorbește în această carte, despre cum ne inspiră marii lideri să trecem la acțiune. Este o lectură obligatorie pentru toți cei care își doresc să construiască un brand unic.
Dacă ești inspirat, reușești să-i inspiri și pe ceilalti. Este o carte pe care o citești și recitești, o descoperi și o redescoperi.
Varianta în limba engleză o găsești aici.
EXCEPȚIONALII de Malcolm Gladwell
Pe Malcom Gladwell îl știi de la The Tipping Point (dacă nu ai citit-o încă, trebuie, pentru că a schimbat felul în care înțelegem lumea). Este autorul a 5 cărți best seller: David și Goliat, Ce a văzut câinele, Blink, Execpționalii și The Tipping Point.
Gladwell și-a câștigat popularitatea cu 2 articole scrise în The New Yorker – The Tipping Point și The Coolhunt, ambele fiind un punct de pornire (și incluse) în prima lui carte – The Tipping Point.
În 2019 a lansat cea de-a 6 carte – Talking with strangers. Când a fost întrebat despre ”the process behind his writing” a zis: Sunt 2 lucuri paralele care mă interesează: sa culeg povești interesante și să fac cercetări interesante. Ceea ce caut sunt cazuri în care acestea se suprapun.”
În Exceptionalii, Gladwell spune că succesul nu se învârte în jurul inteligenței și a ambiției, ci are legătură cu fiecare individ în parte. Contează familia, locul unde au copilărit, data nașterii. Astfel, autorul încearcă să demonstreze că succesul este un cumul de factori, nu doar o chestiune de muncă susținută.
Vei afla ce au în comun Beatles, Bill Gates și Mozart, care sunt atuurile ascunse ale atleților de top, de ce sunt atât de buni asiaticii la matematică, de ce toți avocații bine cotați din New York au același CV, de ce n-a auzit nimeni niciodata de cel mai inteligent om din lume.
Pentru a scrie această carte, Gladwell a făcut o adevărată muncă de jurnalist: a studiat sistemul american de învăţământ, a abordat nenumărate studii în domeniu, a documentat teorii diverse, totul pentru a ajunge la concluzia că „cea mai mare idee preconcepută despre reuşita la scară mare este aceea că răzbim singuri, graţie inteligenţei proprii, ambiţiei, perseverenţei noastre şi muncii îndârjite”.
De ce să citești această carte? Prin întrebările pe care le ridică, volumul lui Gladwell pune problema imensului potenţial pe care societatea îl pierde în cazul atâtor oameni care nu-şi găsesc drumul potrivit care să-i ducă spre success. În „Excepționalii”, vei găsi tiparul nevăzut care se află în spatele succesului.
Vei afla cât de important este să știi că acest succes râvnit de toți are mare legătură cu locul de unde venim, cu mediul și cultura în care am fost crescuți. O carte de leadership care te va face să te reevaluezi dar și să reevaluezi oamenii din jurul tău.
Varianta în limba engleză o găsești aici.
ASTA ÎNSEAMNĂ MARKETING de Seth Godin
Dacă ești pasionat de marketing, cu siguranță Seth Godin te-a inspirat cu ale sale ”Vaca mov”, ”Triburi” sau ”Hopuri”. Îți recomand chiar să te abonezi la newsletterul lui.
Godin este un antreprenor, autor și speaker. Pe lângă lansarea unuia dintre cele mai populare bloguri din lume, a scris 19 cărți best seller.
În ultimii 25 de ani, Seth Godin a ghidat și a inspirat milioane de antreprenori, marketeri, lideri și fani din toate categoriile sociale, prin intermediul blogului, al cursurilor online sau ale cărților sale.
Ideologia lui Godin se bazează pe trei elemente. Primul: sfârșitul complexului TV-industrial, lucru ce înseamnă că vânzătorii nu mai au puterea de a controla atenția oricui, oricând vor. Al doilea: într-o piață în care consumatorii au mai multă putere, vânzătorii trebuie să arate mai mult respect; asta înseamnă fără corespondență nesolicitată, fără înșelătorii și o orientare spre împlinirea promisiunilor. În cele din urmă, Godin afirmă că singurul mod de a răspândi o idee este ca ideea să-și câștige atributul „remarcabil”.
În ”Asta insemna marketing”, Godin îți arată cum marketerii de succes nu folosesc consumatorii ca să rezolve problemele companiei lor. Ei folosesc marketingul ca să rezolve problemele altora. Nu fac doar zgomot, ci fac lumea mai bună. Marketingul cu adevărat puternic se bazează pe empatie, pe generozitate și pe muncă emoțională.
Autorul crede că a venit timpul ca marketerii să nu mai mintă, să nu mai trimită spam și să nu se mai simtă vinovați cu privire la munca lor. E timpul să înlăturăm valorile derutante din rețelele sociale, folosind conexiuni adevărate.
De ce să citești această carte? Această carte te ajută să identifici cel mai mic public viabil, cum să profiți de semnele și semnalele potrivite ca să-ți poziționezi oferta, cum să obții încrederea și permisiunea pieței țintă, cum să folosești poveștile pe care publicul și le spune despre statut, afiliere și dominanță, cum să remarci oportunitățile de a crea și a elibera tensiunea și cum să le oferi altora instrumentele potrivite pentru a-și atinge obiectivele.
”Această carte va schimba întrebările pe care le pui, lucrurile pe care le observi și, mai presus decât orice, munca pe care ești capabil să o faci. Te va ajuta să faci lucrurile mai bine făcând lucruri mai bune. Munca ta contează. Fă gălăgie. ” – Seth Godin
Varianta în limba engleză o găsești aici.
DE CE EȘUEAZĂ COMPANIILE de Iancu Guda
În cei peste 10 ani de experiență în managementul riscului de credit, Iancu Guda a întâlnit peste 1 000 de antreprenori din toate domeniile de activitate, a analizat declarațiile financiare pentru aproape 100 000 de companii care au intrat în insolvență și a susținut cursuri de finanțe corporative pentru aproximativ 1 000 de profesioniști din toate industriile.
Pe parcursul carierei profesionale, a publicat peste 100 de analize, studii de impact și articole în publicațiile locale de afaceri (Ziarul Financiar, Hotnews, WallStreet, Profit.ro, Capital, si multe altele).
Începând cu 2015, a preluat responsabilitatea pentru dezvoltarea liniilor de servicii ca şi Director General al Coface Credit Management Services. Din 2013 predă cursuri de analiză financiară și finanțe corporative în calitate de lector asociat la Institutul Bancar Român.
Experiența de 10 ani a autorului este sintetizatî în ”De ce esueaza companiile”, a cărei misiune este clară: să transforme eșecul altora într-o curbă a învățării pentru fiecare cititor.
Cartea este structurată pe cele trei etape de învățare: citești, vezi și faci. Prima etapa este să înțelegi cele 10 greșeli cu ajutorul glosarului tehnic, precum și modul în care acestea pot fi corectate sau evitate, folosind cele 100 de soluții.
A doua etapă presupune să vezi prin exemplele practice de companii de succes versus firme care au intrat în incapacitate de plată din cauza greșelilor respective. Apoi faci exerciții prin studiile de caz propuse și rezolvate la finalul fiecărui capitol.
De ce să citești această carte? Este cea bună carte de afaceri scrisă de un autor roman. Poți afla răspunsuri pragmatice despre ce nu a mers bine și despre ce a excelat în activitatea companiilor din România. Limbajul este extrem de simplu, pe înțelesul tuturor. Este o carte care aduce valoare oricărui antreprenor, experimentat sau la început de drum.
Recomandările de la finalul fiecărui capitol devin un ghid de bune practici pentru dezvoltarea sănătoasă a propriei companii sau pentru monitorizarea consultativă a partenerilor de afaceri.
Și un motiv în plus: Autorul a decis ca 10% din preâul cărții să fie donat pentru construirea primului spital de oncologie și radioterapie pediatrică din România, un proiect inițiat și dezvoltat de Asociația Dăruiește Viața. Astfel că, achiziționând cartea, dăruiești viață nu doar companiei tale, ci la propriu, unor copii extraordinari.
STRATEGIA OCEANULUI ALBASTRU de W.Chan Kim, Renee Mauborgne
Renée Mauborgne este profesor de strategie la INSEAD, una dintre școlile de afaceri de top din lume. Este membru al World Economic Forum și a primit multe premii în domeniu de business și leadership. Este cunoscută în special pentru contribuția la strategia oceanului albastru, alături de de W.Chan Kim care îi este coleg la institutul INSEAD.
Autorii demonstrează cum poate fi aplicată strategia oceanului albastru și propun tactici bazate pe inovație, în special în industrii consacrate. Cei care au folosit cu succes această strategie au reușit să transforme din temelii astfel de industrii și să răstoarne regulile de bază care ghidau activitatea jucătorilor din piață.
”Strategia oceanului albastru” este o altfel de carte. Nu se focalizează oe modalități de depășire și învingere a competiției, așa cum fac majoritatea firmelor.
În carte se regăsește un studiu excelent bazat pe 100 de ani de competiție și 30 de industrii diferite. Ideile lor sunt atât de logice, încât îți vine să te întrebi de ce tu nu te-ai gândit la asta. Un exemplu este modul în care Apple a creat mai multe oceane albastre și a preluat controlul unor piețele hardware / software tradiționale.
De ce să citești această carte? ”Strategia oceanului albastru” îți prezintă 6 principii prin care poți evita lupta pe viață și pe moarte cu concurența ta și să găsești spații noi de piață nevalorificate, pregătite pentru creștere.
Este o carte ce trebuie citită de toți începătorii în business, de la studenții de la facultățile cu profil de afaceri până la noii antreprenori și proprietarii de afaceri care se simt blocați și doresc să „crească”.
Vrei performanţe strălucite? Inovează, creează ceva nou sau măcar orientează-te către un domeniu nou, către un ocean albastru.
Varianta în limba engleză o găsești aici.
CUM SĂ DAI LOVITURA de Gary Vaynerchuk
Gary Vaynerchuk este un antreprenor în serie și cel care a revoluționat percepția mediului de afaceri asupra interacțiunii cu comunitățile online. Este speaker, de 5 ori New York Times autor bestselling , investitor în companii precum Facebook, Twitter, Tumblr, Venmo și Uber. Plus, multe altele.
În 1998 a preluat magazinul cu vinuri al tatălui său pe care l-a redenumit Wine Library. În 2006 a lansat Wine Library TV, site care l-a consacrat ca unul dintre cele mai puternice branduri personale din online.
De atunci și până în 2003, Gary a crescut afacerea de la 3 milioane pe an la 60 de milioane pe an. În 2011 s-a retras din afacerea familiei și a înființat agenția de social media VaynerMedia împreună cu fratele său.
”Cum să dai lovitura” explică motivele pentru care acest lucru e cu atât mai adevărat în ziua de azi, oferind o perspectivă unică asupra lucrurilor care s-au schimbat și asupra principiilor care rămân la fel. Gary împărtășește poveștile altor antreprenori care s-au îmbogățit mai mult decât credeau că e posibil (și nu doar financiar), urmând principiile din ”Dă lovitura!”
Gândește-te cât de mult s-au schimbat lucrurile față de acum 10 ani! Dacă, înainte, copiii visau la cariere precum avocat, medic, actor sau economist, acum visează să fie vloggeri, influenceri, să mineze criptomonede, să facă afaceri online. Totul s-a mutat acolo sau aici. Adică online. Ieși din bula de confort!
Da, e nevoie de multă muncă, dar merită!
De ce să citești această carte? Oricine poate crea un brand personal și Gary îți arată cum.
Dacă vrei să îți faci o afacere în jurul pasiunii tale, ai nevoie de curaj. Nu e vorba de curajul de a risca financiar, ci de curajul de a te expune. Trebuie să fii activ, să comunici constant, să creezi conținut, să nu taci niciodată.
Vorbește mereu, scrie, publică, răspunde la comentarii, răspunde pozitiv invitațiilor de a vorbi la evenimente, vorbește în public, vorbește cu publicul, fă-ți poze și filmulețe cu telefonul, anunță oamenii unde ești și ce faci (cât timp se leagă de nișa ta și e de interes).
Varianta în limba engleză o găsești aici.
CLIENȚI PE VIAȚĂ de Carl Sewell, Paul B. Brown
Despre Carl Sewell trebuie să știi că a fost dealer auto. În 1988 era proprietarul celui de-al doilea cel mai mare dealership Cadillac din America și atunci a publicat cartea sa „Clienți pentru viață”.
De atunci a vândut peste 1 milion de exemplare. În 2002, Sewell a lansat o ediție complet revizuită și actualizată a lucrării sale originale cu cinci capitole noi.
Paul B. Brown a scris pentru The new York Times, Business Week, Forbes (și multe altele). A scris despre afaceri și antreprenoriat, atât articole cât și cărți, fiind apreciate la nivel internațional. Majoritatea cărților le-a scris în parteneriat cu alți scriitori din domeniu.
”Clienți pe viață” exemplifică modul în care trebuie parcurs drumul către succes. Care este metoda demonstrată în timp a lui Sewell? Descoperiți ce vor clienții și asigurați-vă că exact acel lucru primesc.
Motivul pentru care sfaturile lui Carl Sewell au trecut testul timpului și au rămas relevante timp de peste trei decenii este faptul că funcționează.
Doar pentru că timpurile se schimbă, nu înseamnă că și principiile fundamentale ale serviciului clienților trebuie să se schimbe. Cartea se concentrează pe modalitatea în care clienții se reîntorc, cum să o descoperi și cum să o obții.
De ce să citești această carte? Indiferent dacă deții o corporatie sau ești la început de drum, metodele demonstrate ale lui Sewell îți vor învigora afacerea, dar și viitorul. Vei afla cum să îți transformi angajații în maeștri ai serviciilor, cum să obții de la client ponturi pentru a oferi servicii de calitate, cum să îți faci reclamă într-un mod care să te avantajeze.
Și, poate, cel mai important lucru: Investește în oameni!
Varianta în limba engleză o găsești aici.
A VINDE E OMENEȘTE de Daniel Pink
Daniel H. Pink este autorul a șase cărți provocatoare – inclusiv ”A vinde e omenește”. Cărțile sale au câștigat multiple premii, au fost traduse în 39 de limbi și au fost vândute în trei milioane de exemplare în întreaga lume.
Pink este și prezentator și producător executiv pentru emisiunea Crowd Control de pe National Geographic Chanel, o serie despre comportamentul uman. A fost editor pentru Wired și a scris articole de business pentru The Sunday Telegraph.
”A vinde e omenește” este o carte despre vânzări dar nu seamănă cu nicio carte despre vânzări pe care ai citit-o sau ignorat-o până acum. Cartea oferă valoare, utilitate, într-un mod simplu și clar de înțeles cu ajutorul multor exerciții pe care le regăsești la fiecare final de capitol.
Imaginea clasică a persoanei de vânzări este a cuiva care e insistent, enervant și care te pune în situația jenantă de a-l refuza. Puțini oameni își doresc să lucreze în vânzări tocmai pentru domeniul e perceput ca unul dificil. Însă nu este chiar așa. Toți suntem vânzători, așa că…mai bine înveți cum să o faci mai bine.
Pink folosește povești, exemple și studii care dezmorțește lectura. Sigur vei rămâne cu câteva idei de aplicat în viața de zi cu zi, iar asta e cel mai important.
De ce să citești această carte? Pentru că merită să știi că abilitatea de a vinde nu este o adaptare nefirească la lumea nemiloasă a comerțului. Face parte din ceea ce suntem.
Pentru unii, vânzările sunt o sarcină ușoară și totul pare natural. Pentru alții, este nevoie de mult efort pentru a pune în aplicare metodele și schemele elaborate. Însă toți putem face asta, pentru că a vinde e omenește și asta vei învăța din cartea lui Pink.
Varianta în limba engleză o găsești aici.
COACHING ZI DE ZI de Michael Bungay Stanier
Michael Bungay Stanier este fondatorul ”Box of Crayons” , o organizație care ajută companiile să facă mai puține lucruri bune și mai multe lucruri foarte bune (less good work and more great work). Michael și echipa lui învață managerii ocupați să construiască echipe puternice care obțin rezultate foarte bune.
Michael este speaker, coach, autor. A scris articole pentru Business Insider, Fast Company, Forbes, The Globe & Mail și The Huffington Post.
Legat de coaching, crede ca este foarte important sa pastram lucrurile simple, sa nu le complicam. Simple, practice si durabile, acesta este secretul. De-a lungul carierei sale, a reusit sa ajute peste 10 000 de manageri ocupati sa deprinda abilitatile coaching-ului.
În ”Coaching zi de zi”, acesta devine o parte integrantă și informală a programului de zi cu zi, prin care managerii și echipele acestora reușesc să muncească mai puțin, dar să aibă rezultate de impact.
Prin intermediul a șapte întrebări esențiale, autorul arată cum se pot dezvolta metodele de coaching care duc la rezultate excepționale prin simplul fapt de a vorbi mai puțin și de a pune întrebări mai multe.
Cartea prezintă șapte întrebări și instrumentele prin care să le transformi în obisnuință zilnică. Începe cu intrebarea de inițiere și se încheie cu întrebarea pentru învățare. Când vei stăpâni această metodă simplă, dar profundă, vei obține multe beneficii.
De ce să citești această carte? Așa cum crede și Goleman, autorul cărții manifest ”Inteligența emoțională”, coachingul este unul dintre cele 6 stiluri esențiale de leadership ce generează impact deosebit de pozitiv asupra performanței, culturii organizaționale și rezultatelor.
Cartea te ajută să oferi coaching cuiva în 10 minute sau mai puțin și militează pentru transformarea coachingului dintr-un eveniment formal și ocazional, într-un obicei zilnic, informal, fără stres.
Varianta în limba engleză o găsești aici.
THE STARTUP WAY de Eric Ries
Eric Ries este antreprenor și autor al bestseller-ului New York Times The Lean Startup, care a fost vândut în peste un milion de exemplare și tradus în mai mult de treizeci de limbi. Este creatorul metodologiei Lean Startup, care a devenit o mișcare globală în afaceri, practicată de persoane fizice și companii din întreaga lume. Această metodologie a fost inspirația din spatele fondării LTSE și a cărților sale Leader’s Guide and The Startup Way.
LTSE – Long term Stock Exchangea fost fondată pentru a fi o opțiune atractivă pentru noile companii de a strânge capital, păstrându-și accentul pe rezultate pe termen lung în loc de rezultate pe termen scurt.
Eric Ries a lansat o mișcare globală. Concepte precum “produsul minim viabil”, “testarea A/B” și “pivotarea” au schimbat limbajul afacerilor. Acum, autorul se adresează companiilor de toate dimensiunile și ne arată cum poate mișcarea startup să revitalizeze chiar și cele mai mari și mai birocratice organizații.
În ”The Startup Way”, Eric Ries se inspiră din poveștile despre transformările unor multinaționale precum General Electric și Toyota, a unor titani precum Amazon și Facebook și a unor nou-veniți ca Airbnb și Twilio.
El construiește un cadru nou de management antreprenorial: o abordare completă, care duce la inovație și produce creștere susținută, chiar și în mediile cu incertitudine crescută.
Autorul dezvăluie modul în care principiile startup-ului pot fi utilizate de organizații, pentru a deveni companii cu adevărat moderne, gata să profite de oportunitățile enorme ale secolului XXI.
De ce să citești această carte? The Startup Way este o lectură esențială pentru liderii, managerii și antreprenorii de orice nivel. Este o abordare revoluționară a modului în care apar ideile bune, a transformării tuturor echipelor în startup-uri și a încurajării tuturor angajaților să aibă o gândire antreprenorială.
”Dacă vrei să știi cum pot companiile să devină mai agile, mai inovatoare și mai rezistente la ritmul susținut al schimbării, citește această carte captivantă.” Arianna Huffington
Varianta în limba engleză o găsești aici.
Succes în afaceri și spor la citit!
Articol scris de VALENTINA NEACȘU
Sunt happy writer și big dreamer & believer in Social Media.
Așa cum scrie si pe contul meu de Instagram: @neacsuvalentinacristina.
Tot acolo poți afla mai multe despre mine. Putem chiar vorbi despre ultima carte pe am citit-o și pe care ai citit-o.