Felul cum gândești determină felul cum evoluezi.
Felul în care gândești când vine vorba de afacerea ta, determină felul în care îți dezvolți produsele, îți educi angajații, îți tratezi clienții, îți obții banii.
Majoritatea companiilor cu care am intrat în contact, fie ca și client, fie ca și consultant, urăsc să inoveze. Urăsc să producă ceva ce ar putea schimba regulile pieței.
De ce?
Pentru că e riscant. E riscant să nu gândești cum ești învățat în facultate: creează procese scalabile și repetabile, care aduc rezultatele scontate de fiecare dată.
De fapt, asta este gândirea standard de business. Hai să producem ceva repetabil, care ne aduce cash acum și peste o lună.
E bine și rău în același timp.
E rău că nu suntem strategici și gândim de pe azi pe mâine. E de bine, pentru că suntem încă vii și supraviețuim în afaceri.
Design of business, este o carte care vrea să schimbe felul în care gândești.
Este o carte care vorbește despre cum multe dintre companiile mari și inovative, gândesc diferit, strategic.
Roger Martin, autorul cărții Design of business, știe câteva lucruri despre gândire, pentru că a mai scris o carte numită The Opposable Mind, în care vorbea despre cum gândesc leaderii de top din companiile cele mai performante.
Domnul Martin, consideră că knowledge-ul dintr-o companie trece prin 3 stadii:
- mister – se descoperă principii și idei noi și se explorează. Se petrec mii de ore pe chestii care ar putea să schimbe/revoluționeze o piață. Este practic etapa în care suntem cei mai curioși.
- euristică – pe baza descoperirilor făcute, ne facem anumite păreri, ne creăm paradigme. Începem să pragmatizăm ceea ce știm și căutăm să unificăm teoriile pe care le avem.
- algoritm – pragmatizarea absolută a cunoștințelor pe care le deținem și ordonarea lor, astfel încât să obținem un proces scalabil și repetabil, ca să producem rezultate previzibile de fiecare dată când aplicăm procesul.
Majoritatea companiilor încearcă să algoritmizeze totul, ca să dețină iluzia controlului, chiar dacă asta înseamnă să renunțe la dezvoltarea de produse noi.
Caută să mențină un lucru de care sunt siguri că merge, nu caută să descopere idei noi sau să inoveze în general, ci aleg să se bată în preț și în promoții.
Roger Martin argumentează că performanța ridicată și pe termen lung este realizată de companiile care se concentrează mai mult pe primele 2 etape și o lasă pe a 3-a mai la urmă.
Acesta dă exemple, deja mult prea cunoscute, precum: P&G, Apple, RIM, Target. Totuși am fost surprins să dau peste 2 cazuri noi: Herman-Miller, care este un producător de scaune de high-end și de lux, iar al doilea exemplu este Cirque de Soleil, care a revoluționat industria circului.
Din păcate exemplele folosite în Design of Business, sunt prea des menționate prin alte cărți și nu știu, parcă îi mai fură din “influența” exemplului.
Cartea per total este interesantă, mi-ar fi plăcut să fie un pic mai practică, pentru că sunt obișnuit cu cărți care ofera framework-uri.
Totuși vorbim de o carte care caută să schimbe paradigme și să filosofeze pentru un nou gen de gândire, orientate către strategie și inovație continuă, nu să predea un framework despre cum să faci inovație.
O recomand celor sunt interesați de inovație, capitalul intelectual al unei companii și gândire strategică, pentru restul, s-ar putea să fie un pic cam subțire ca și conținut.
Această carte face parte din provocarea “Citește 1 carte pe săptămână” și mi-a fost oferită de partenerii provocării, oamenii buni de la Editura Publica.