În “Cele 7 deprinderi ale oamenilor eficace” Stephen Covey dezvoltă ceea ce consideră a fi cele 7 obiceiuri pe care oamenii eficienți le au, acesta dorind să ne modifice felul în care privim relațiile cu cei din jurul nostru și felul în care relaționăm cu ceilalți.
Datorită acestei modificări ale opticii pe care Stephen Covey o propune, această carte a fost recomandată tuturor executivilor și persoanelor responsabile de management și conducere din întreaga lume.
Pentru realizarea acestei cărți, domnul Covey a citit toate cărțile (apărute până la vremea redactării cărții) despre succes din America, aproximativ 200 de ani de literatură de succes.
Care sunt cele 7 deprinderi ale oamenilor eficace?
- Fiti proactivi
- Începeți cu gândul la final
- Dați prioritate priorităților
- Gândiți câștigi/câștig
- Căutați mai întâi să înțelegeți și apoi să fiți înțeleși
- Acțiunea sinergică
- Ascuțiți fierăstrăul
Cum ar trebui să aplici conținutul din această carte
Cartea este structurată în 7 capitole, adică cele 7 trepte ale eficienței enumerate mai sus. Eu voi vorbi despre cele care m-au impresionat cel mai mult. Primul capitol este și cel care mi-a generat prima schimbare de perspectivă, capitolul numindu-se: „Fii proactiv!”. Pentru mine acest capitol, care se referă la tiparul de gândire cu care începe eficiența, pentru mine a reprezentat unul dintre cele mai de bază capitole, cea mai de bun simț treaptă a eficienței.
A fi proactiv înseamnă a fi conștient de puterea personală și de puterea de a face ca „starea de scuză” să fie înțeleasă ca fiind inutilă și nesemnificativă.
Dacă vrei să îți schimbi atitudinea și modul de a gândi, trebuie să renunți la toate (pre)concepțiile legate de „eu nu pot, eu nu voi reuși” și să adopți o atitudine total inversă, oricât de dificile ar fi lucrurile. Când mergi pe modul de a gândi „eu, eu vreau, eu voi reuși”, începi să privești lucrurile din altă perspectivă și în loc să cauți scuze pentru un eventual eșec, vei reuși de fapt să găsesti soluțiile potrivite pentru a-ți rezolva problemele.
Un alt capitol care mie mi-a atras atenția în mod special și care mi-a făcut să îmi doresc și mai mult să citesc această carte este capitolul 3 al cărții „Dă prioritate priorităților”. Eu întotdeauna am avut o problemă în a-mi prioritiza lucrurile și sarcinile, fapt ce uneori m-a dus către a eșua.
După ce am descoperit și am citit această carte am învățat că o organizare eficientă și corectă a timpului, nu poate aduce decât beneficii fiecăruia dintre noi.
„Caută să înțelegi și apoi să fii înțeles” este probabil capitolul cheie al cărții, pentru mine cel puțin așa a fost, deoarece de aici am învățat că înainte de a face orice pas în viață, înainte de a intra în orice relație de orice fel, trebuie să înțelegi cum merg lucrurile, trebuie să dai dovadă de comunicare empatică în relația cu ceilalți, mai ales dacă vrei să finalizezi cu succes o idee sau un proiect. Înainte de a aplica un lucru de orice fel, trebuie să-i înțelegem baza și apoi vine restul.
De ce să citești această carte?
Pentru că începe cu lucrurile de jos de jos, „te ia de la zero” să zic eu așa!
Consider că această carte ar trebui citită de toată lumea deoarece nu este doar o carte despre organizarea eficientă a timpului, este mai degrabă o carte de dezvoltare personală, de schimbare a felului îi vedem pe ceilalți și relațiile noastre cu ei.
Conceptele îți sunt explicate în așa în fel încât, la finalul cărții, ești capabil să înțelegi atât conceptele de simple, de bază, cât și pe cele mai complexe.
Concluzii
Singurul regret pe care îl am vizavi de această carte, este faptul că am citit-o abia acum de curând, când ar fi trebuit să o citesc acum câțiva ani, la începutul liceului ca să fiu mai specifică.
Sunt convinsă că acum aș fi avut o cu totul altă atitudine și cu siguranța viața mea ar fi fost puțin mai diferită decât acum, în mai bine desigur.
În această carte regăsești atât bazele dezvoltării personale, cât și diferențele importante dintre conducere și management, diferențe între dependență, independență și interdependență și mai ales cât de mult pot însemna diferențele de percepție ale oamenilor.
Nota editorului: Cartea scrisă de Stephen Covey este adresată celor care vor să își schimbe optica și care vor să adopte niște principii de bun-simț, de bază, ale relațiilor interpersonale. Asta înseamnă că unora s-ar putea să li se pară că această carte prezintă un bla bla. Dacă ești începător sau o citești mai de pe la o vârstă fragedă (liceu, maxim începutul facultății) s-ar putea să extragi multe sfaturi de aur, dar dacă ai o experiență bogată în relații, s-ar putea să îți reitereze ceea ce cunoști deja.
PS: interesting facts – această carte a stat 244 de săptămâni în lista de best-sellers, adică a fost timp de aproape 5 ani în top cele mai bine vândute cărți din SUA; tot această carte a fost vândută în peste 15 milioane de exemplare, ceea ce este extrem de mult, mai ales pentru o carte de non-ficțiune.