Cele 999 de idei de afaceri sunt aici.
Ia fiecare idee și folosește-te de criteriile de mai jos ca să stabilești care este mai viabilă.
Fă-ți o listă cu 5-10 idei de afaceri viabile despre care să te documentezi mai departe.
Criteriile de evaluare sunt extrase dintr-o carte excelentă, The Personal MBA – o carte care conține conceptele esențiale de business pe care ar trebui să le cunoști.
Metoda de evaluare:
- Dacă ai sub 50 de puncte, caută altă idee. Nu merită efortul.
- Dacă obții între 50 – 75, este o idee viabilă dpdv economic, dar ar necesita extrem de multă energie și resurse din partea ta ca să o pui pe picioare.
- Dacă obții 75 sau mai multe puncte, e o idee extrem de atrăgoare, care merită explorată in continuare.
Sfat: Unde ești sceptic privind cum să notezi, notează cu mai puține puncte.
10 Criterii pe care ideea ta de afaceri (produsul/serviciul tău) ar trebui să le respecte ca să aibă succes:
- Să rezolve o nevoie [cât mai] urgentă (Urgency). Produsul tău trebuie să rezolve o nevoie urgentă sau pe care cineva o consideră urgentă. Cumpărarea unui cadou este o problemă care devine urgentă pe măsură ce ziua în care trebuie să fie el dăruit este mai aproape. Cu cât e mai “disperat” clientul tău, cu atât va fi mai ușor pentru tine să îți vinzi produsul. Disperat 100% = 10 puncte – deloc disperat = 0 puncte.
- Să fie adresată unei piețe suficient de mari/bănoase (Market size). Piața pe care produsul tău se luptă trebuie suficient de mare sau de bănoasă încât să merite efortul investițiilor de resurse (bani și timp) pe care tu urmează să le faci. Profitul obținut din vânzarea produsului tău ar trebui să susțină decizia ta de a continua investiția în produs. Piață mică = 0, piață mare = 10.
- Prețul pe care îl va avea produsul tău să fie [cât mai] apropiat de valoarea maximă pe care o poate oferi clientul tau (Pricing Potential). Care este maximul pe care poți să îl ceri pe produsul tău. În mod ideal, este bine să ceri maximul pe care e dispus să îl ofere potențialii tăi clienți pe soluția pe care tu o oferi. Un produs ieftin are de obicei margini de profit mici. Preț f mare = 10, preț f mic = 0 puncte.
- Costul de achiziție a unui client să fie cât mai mic (Cost of customer acquisiton). O covrigărie devine profitabilă doar atunci când reușește să își stabilească locația într-un loc cu mult vad comercial (pe lângă școli, stații de autobuz, intersecții majore etc). Cu cât te costă mai puțin să “cumperi” un client, investing în marketing și vânzări, cu atât mai bine. Cost de achiziție extrem de mic = 10 puncte, cost de achiziție mare = 0 puncte.
- Costul de livrare a valorii să fie cât mai mic (Cost of Value Delivery). În funcție de acest cost, prețul pe care tu îl percepi pe produs va fi mai sus sau mai jos sau marja ta de profit va avea de suferit sau de câștigat. Ideal costul de livrare a valorii trebuie să fie cât mai redus. O fabrică presupune un cost mare, un site cu un shopping cart reprezintă un cost mic. Cost mare= 0 puncte, cost mic= 10 puncte.
- Oferta ta trebuie sa aibă cât mai multe elemente de unicitatea (Uniqueness of Offer). Cât de deosebită este oferta pe care tu o propui? Cât de ușor este produsul tău de copiat/replicat? Dacă produsul tău e bun, dar destul de comun și ușor de imitat, faptul că poate fi replicat ușor reprezintă o amenințare de business, pentru că vor apărea mulți competitori care vor mirosi oportunitatea după lansarea ta. Unicitate mare = 10 puncte, niciun pic de unicitate = 0 puncte.
- Să fie cât mai ușor/rapid de introdus în piață (Speed to Market). Cu cât mai rapid cu atât mai bine. Dacă îți ia ani de zile doar să dezvolți și să lansezi produsul, s-ar putea ca între timp să apară multe alte produse asemănătoare sau mai bune decât ceea ce ai conceput tu sau nevoia pe care tu doreai să o acoperi să dispară (piața este formată din oameni, iar nevoile și dorințele acestora sunt dinamice). Durează câțiva ani să îl introduci în piață = 0 puncte, durează câteva săptămâni/luni = 10 puncte.
- Să bagi cât mai puține resurse în lansarea produsului (Up-front Investment). O gheretă care vinde mâncare necesită mai puțin efort decât o fabrică și poate fi mai rapid validată. De asemenea, contează de unde obții acești bani. Cu cât trebuie să împrumuți mai mulți, cu atât înseamnă că trebuie să accepți sfaturile celor care te împrumută. Ușor de lansat = 10 puncte, extrem de dicil de lansat = 0 puncte.
- Să poți vinde accesorii/produse suplimentare pe lângă produsul de bază (Upsell Potential). Ce poți să vinzi atașat produsului tău? Mașinile sunt niște exemple excelente pentru că de obicei vei ajunge să cumperi multe altele pe lângă versiunea standard, iar acele “accesorii” reprezintă de fapt sursele de profit pentru cei care fac mașinile. Are accesorii multe = 10 puncte, nu are accesorii = 0 puncte.
- Efortul de continuare a vânzării produsului să fie cât mai mic (Evergreen Potential). O afacere de tip consultanță trebuie reprodusă continuu, pe când o carte/software odată publicată e mai ușor de replicat. Efortul de reproducere a produsului este extrem de ridicat = 0 puncte, efort minim de reproducere = 10 puncte.
Mult succes cu ideea ta de afacere.