{"id":43,"date":"2011-11-21T13:23:00","date_gmt":"2011-11-21T13:23:00","guid":{"rendered":"http:\/\/www.1cartepesaptamana.ro\/cum-sa-citesti\/"},"modified":"2016-04-26T13:41:43","modified_gmt":"2016-04-26T12:41:43","slug":"cum-sa-citesti","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/1cartepesaptamana.ro\/cum-sa-citesti\/","title":{"rendered":"11 Moduri in care poti citi o carte"},"content":{"rendered":"
Nu \u0219tiu dac\u0103 \u0219tiai, dar sunt mai multe feluri \u00een care po\u021bi citi o carte, fiecare fel sau metod\u0103, potrivindu-se unui alt tip de cititor.<\/p>\n
Toate aceste metode \u00eens\u0103 te duc mai aproape de acea fixare a conceptelor \u00een mintea ta \u0219i te vor ajuta s\u0103 argumentezi altcumva conceptele pe care le-ai dob\u00e2ndit.<\/p>\n
Obiectivul \u00een cazul acestei strategii este s\u0103 cite\u0219ti cartea \u00een \u00eentregime, parcurg\u00e2nd tot con\u021binutul cu scopul de a c\u00e2\u0219tiga privirea de ansamblu \u0219i s\u0103 deprinzi c\u00e2teva argumente mai specifice.<\/p>\n
Oric\u00e2t de atent ai citit de prima dat\u0103, tot nu vei re\u021bine toate detaliile.<\/p>\n
Este util \u00een aceast\u0103 strategie s\u0103 notezi detalii, dovezi \u0219i argumente pe m\u0103sur\u0103 ce cite\u0219ti cartea. (se poate combina cu PTML, vezi mai jos)<\/p>\n
Dac\u0103 \u0219tii dinainte c\u0103 po\u021bi petrece doar 5-6 ore citind o carte, te vei ajuta singur s\u0103 \u00ee\u021bi gestionezi mai bine timpul, pentru c\u0103 nu vei sf\u00e2r\u0219i \u00een a zice c\u0103 \u021bi-a luat 2 s\u0103pt\u0103m\u00e2ni s\u0103 cite\u0219ti o carte.<\/p>\n
Datorit\u0103 constr\u00e2ngerilor de timp, vei fi mai atent pe parcursul asimil\u0103rii con\u021binutului. De altfel, impunerea unor constr\u00e2ngeri de timp reprezint\u0103 o abilitate elementar\u0103 \u00een time management.<\/p>\n
Pe scurt, cite\u0219te contratimp.<\/p>\n
\u00cenainte de a citi orice carte, r\u0103spunde-\u021bi la \u00eentrebarea: \u201cDe ce ar trebui eu s\u0103 citesc aceast\u0103 carte?\u201d. Urm\u0103toarea \u00eentrebare pe care trebuie s\u0103 \u021bi-o adresezi este \u201cCum ar trebui s\u0103 citesc aceast\u0103 carte?\u201d.<\/p>\n
Ideea din spatele metodei de stabilire de obiective \u0219i strategii este implicarea mai puternic\u0103 \u00een \u00een\u021belegerea motivelor pentru care ar trebui s\u0103 cite\u0219ti o carte. Consider\u0103 c\u0103 este o metod\u0103 de engagement a sineloui.<\/p>\n
Scopul acestei strategii de citit este s\u0103 treci dincolo de motivele oferite de profesori, colegi sau prieteni.<\/p>\n
Pe m\u0103sur\u0103 ce cite\u0219ti este necesar s\u0103 \u00ee\u021bi adresezi alte \u00eentreb\u0103ri precum:<\/p>\n
Evident, la unele \u00eentreb\u0103ri po\u021bi r\u0103spunde mai bine dac\u0103 treci mai mult prin con\u021binutul c\u0103r\u021bii. Dup\u0103 ce ai r\u0103spuns la precedentele \u00eentreb\u0103ri, \u00eencearc\u0103 s\u0103 r\u0103spunzi \u0219i la urm\u0103torul set:<\/p>\n
Dac\u0103 \u00ee\u021bi este greu s\u0103 \u00ee\u021bi r\u0103spunzi la toate aceste \u00eentreb\u0103ri, \u00eencearc\u0103 s\u0103 te g\u00e2nde\u0219ti la cartea pe care o cite\u0219ti din urm\u0103toarele perspective:<\/p>\n
Practic prin r\u0103spunderea la aceste multe \u00eentreb\u0103ri, asimilizezi mai bine con\u021binutul \u0219i \u00ee\u021bi structurezi felul \u00een care ai concentrat informa\u021bia din carte.<\/p>\n
Nu te a\u0219tepta ca autorul s\u0103 \u00ee\u021bi dea toate cuno\u0219tin\u021bele \u0219i argumentele din prima. \u00cencearc\u0103 pe parcursului citirii c\u0103rtii s\u0103 \u00eeti pui \u00eentreb\u0103ri \u0219i s\u0103 \u00eence4rci s\u0103 r\u0103spunzi activ la ele:<\/p>\n
Scopul acestei citiri active este s\u0103 ne \u00eenl\u0103tur\u0103m anumite presupozi\u021bii \u0219i s\u0103 ne l\u0103murim anumite ipoteze legate de autor, mesajul c\u0103r\u021bii \u0219i utilitatea c\u0103r\u021bii.<\/p>\n
Dac\u0103 este nevoie, noteaz\u0103-\u021bi aceste \u00eentreb\u0103ri \u0219i r\u0103spunde repetat pe m\u0103sur\u0103 ce cite\u0219ti cartea.<\/p>\n
Probabil cea mai bun\u0103 strategie prezentat\u0103 \u00een acest articol. De fiecare dat\u0103 c\u00e2nd vei citi cartea vei avea un alt obiectiv.<\/p>\n
Obiectivul primei citiri:<\/strong> ob\u021binerea perspectivei de ansamblu.<\/p>\n Treci repede prin con\u021binutul c\u0103r\u021bii, concentreaz\u0103-te pe perspectiva de ansamblu. IDeea este c\u0103 dup\u0103 ce cite\u0219ti fugitiv cartea, \u00een maxim 20-30 de minute, s\u0103 po\u021bi zice c\u00e2teva lucruri simple despre argumente, metode, tehnici \u0219i autor \u00een general.<\/p>\n Obiectivul celei de-a doua citiri:<\/strong> \u00een\u021belegerea \u00een detaliu.<\/p>\n Te intereseaz\u0103 ca dup\u0103 ce cite\u0219te cartea pentru a doua oar\u0103 s\u0103 po\u021bi oferi argumente \u0219i contraargumente atent dezvoltate, bazate de date \u0219i informa\u021bii specifice din carte, pe care le-ai ob\u021binut dup\u0103 ce ai citit foarte atent cartea.<\/p>\n Acord\u0103 aten\u021bie sporit\u0103 capitolelor care \u021bi-au aten\u021bia pe parcursul citirii fugitive sau asupra c\u0103rora ai f\u0103cut diverse noti\u021be scurte.<\/p>\n Obiectivul cele de-a treia citiri: <\/strong>reamintirea \u0219i fixarea informa\u021biilor.<\/p>\n Te intereseaz\u0103 s\u0103 \u00ee\u021bi fixezi concret \u00een memorie informa\u021biile pe care le de\u021bii despre autor, carte \u0219i con\u021binutul c\u0103rtii, astfel \u00eenc\u00e2t s\u0103 fii preg\u0103tit oric\u00e2nd s\u0103 scrii o recenzie complet\u0103 sau un rezumat complex al c\u0103r\u021bii.<\/p>\n Noteaz\u0103-\u021bi orice insight, orice fapt interesant. Po\u021bi ajunge la 5-10 de no\u021bite la o carte de 150-200 de pagini.<\/p>\n Simulare de aplicare a acestei strategii pe o carte de 250 de pagini:<\/em><\/p>\n Ajusteaz\u0103 aceast\u0103 simulare \u00een func\u021bie de ritmul \u0219i nevoile proprii.<\/p>\n C\u0103r\u021bile de specialitate prezint\u0103 de obicei o structur\u0103 a con\u021binutului \u00een stil clepsidr\u0103, date generale spre margini \u0219i date specifice, pe care de obicei se construiesc argumentele, la mijloc.<\/p>\n <\/p>\n Astfel \u00eenc\u00e2t, informa\u021bia general\u0103 se g\u0103se\u0219te \u00een introduceri \u0219i sf\u00e2r\u0219iturile de capitole, paragrafe, sec\u021biuni (adic\u0103 marginile) \u0219i con\u021binutul valoros se afl\u0103 la mijloc.<\/p>\n Av\u00e2nd imaginea aceasta a clepsidrei, po\u021bi s\u0103 creezi o structur\u0103 a noti\u021belor dup\u0103 acest schelet de organizare:<\/p>\n \u00centotdeauna este necesar s\u0103 marchezi \u0219i s\u0103 delimitezi zone importante din ceea ce cite\u0219te. C\u00e2nd vei reveni asupra unei c\u0103r\u021bi, \u00ee\u021bi va fi foarte u\u0219or s\u0103 \u00ee\u021bi faci loc prin con\u021binut.<\/p>\n Marcheaz\u0103 doar zonele importante, cuvinte importante sau (simplific\u0103) delimiteaz\u0103 paragrafe \u00eentregi scriind 2-3 cuvinte descriptive la \u00eenceput de sec\u021biune.<\/p>\n Scopul este s\u0103 organizezi informa\u021bia \u00eentr-un mod c\u00e2t mai u\u0219or de parcurs pentru tine.<\/p>\n Scopul acestei strategii este s\u0103 \u00een\u021belegi care au fost organiza\u021biile care l-au influen\u021bat pe autor s\u0103 scrie aceast\u0103 carte \u0219i cum anume \u0219i-au l\u0103sat aceste organiza\u021bii amprenta asupra autorului.<\/p>\n Po\u021bi face asta foarte u\u0219or r\u0103spunz\u00e2nd la urm\u0103toarele \u00eentreb\u0103ri:<\/p>\n Toate aceste \u00eentreb\u0103ri te vor ajuta s\u0103 \u00een\u021belegi mai bine contextul intelectual al autorului.<\/p>\n Sunt multe lucruri care se \u00eent\u00e2mpl\u0103 in \u201cbackoffice-ul\u201d min\u021bii, astfel \u00eenc\u00e2t suntem nevoi\u021bi s\u0103 in\u021belegem faptul c\u0103 informa\u021bia este digerat\u0103 de la sine, iar aceast\u0103 digestie necesit\u0103 timp.<\/p>\n De aceea este bine s\u0103 cite\u0219ti \u00een reprize de c\u00e2te 1 sau 2 ore maxim \u0219i s\u0103 la\u0219i un pic de pauz\u0103 \u00eentre reprize, pentru ca informa\u021bia s\u0103 fie digerat\u0103, descompus\u0103 \u0219i asimilat\u0103 de c\u0103tre subcon\u0219tient. Astfel subcon\u0219tientul \u00ee\u021bi poate deveni de un real folos.<\/p>\n Dup\u0103 ce ai citit o carte determin\u0103-te s\u0103 treci printr-o serie de exerci\u021bii care te vor ajuta s\u0103 repe\u021bi con\u021binutul:<\/p>\n Cercet\u0103rile au demonstrat c\u0103 vei \u00een\u021belege mai bine dac\u0103 vei citi \u00een 3 reprize de c\u00e2te o or\u0103, fa\u021b\u0103 de o repriz\u0103 de 3 ore.<\/p>\n Ca s\u0103 intri mai bine \u00een starea de citit, aloc\u0103-\u021bi pentru fiecare or\u0103 de citit, o or\u0103 \u0219i un sfert, un sfert de or\u0103 \u00eemp\u0103r\u021bit pentru eliminarea perturba\u021biilor din mediu \u0219i pentru acomodarea privind realiz\u0103rii unor task-uri ulterioare rundei de citit.<\/p>\n De\u0219i unele metode de a citi o carte pot p\u0103rea bizare sau grele, trebuie s\u0103 le \u00eencerci de c\u00e2teva ori pe fiecare dintre ele, pentru a-\u021bi da seama care anume \u021bi se potrive\u0219te, personal eu recomand strategia citirii unei c\u0103rti de 3 ori, pentru c\u0103 mi se pare cea mai pragmatic\u0103, \u021bie \u00eens\u0103 \u021bi se poate p\u0103rea obositoare sau redundant\u0103.<\/p>\n Scopul acestor metode este s\u0103 ne cre\u0103m un algoritm s\u0103n\u0103tos prin care noi putem s\u0103 asimil\u0103m con\u021binutul unei c\u0103r\u021bi.<\/p>\n \u0162ie care metod\u0103 crezi c\u0103 \u021bi se potrive\u0219te mai bine?<\/strong><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Nu \u0219tiu dac\u0103 \u0219tiai, dar sunt mai multe feluri \u00een care po\u021bi citi o carte, fiecare fel sau metod\u0103, potrivindu-se unui alt tip de cititor.<\/p>\n Toate aceste metode \u00eens\u0103 te duc mai aproape de acea fixare a conceptelor \u00een mintea ta \u0219i te vor ajuta s\u0103 argumentezi altcumva conceptele pe care le-ai dob\u00e2ndit.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":603,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[1],"tags":[],"yoast_head":"\n\n
6. Concentreaz\u0103-te pe capitolele cu informa\u021bie bogat\u0103<\/h3>\n
\n
7. Folose\u0219te PTML (personal text markup language)<\/h3>\n
8. Exploreaz\u0103 contextul institu\u021bional al autorului<\/h3>\n
\n
9. Exploreaz\u0103 contextul intelectual al autorului<\/h3>\n
\n
10. Folose\u0219te-te subcon\u0219tient<\/h3>\n
11. Repet\u0103, testeaz\u0103-te<\/h3>\n
\n
Recomandare privind cititul \u0219i timpul alocat cititului<\/strong><\/h3>\n
Concluzii<\/strong><\/h3>\n