re\u021bine mai mult\u0103 materie<\/em>, se d\u0103 mai bine pe l\u00e2ng\u0103 profesor \u0219i nu este neast\u00e2mp\u0103rat.<\/p>\nDe\u0219i \u00een liceu mi se p\u0103rea o re\u021bea valid\u0103 pe care urm\u0103rea majoritatea colegilor mei, acum o v\u0103d ca pe o prostie ce d\u0103uneaz\u0103 grav calit\u0103\u021bii.<\/p>\n
De ce?<\/p>\n
Pentru c\u0103 \u00een primul r\u00e2nd nu se pune accentul pe calitate, ci pe cantitate. \u00cen loc ca elevii s\u0103 \u00een\u021beleag\u0103 felul \u00een care pot deveni mai productivi \u0219i mai utili \u00een societate, s\u0103 re\u021bin\u0103 cu pl\u0103cere \u0219i s\u0103 \u00eenteleag\u0103 gre\u0219elile din istorie, ei sunt pu\u0219i s\u0103 memoreze zeci de pagini de con\u021binut, care va fi util \u00een propor\u021bie de c\u00e2teva procente pe tot parcursul vie\u021bii.<\/p>\n
Da, \u00eenteleg c\u0103 multe dintre aceste cuno\u0219tin\u021be, vor deveni “cultur\u0103 general\u0103”, dar ce folos \u00eei este cultura general\u0103 unui copil care se poate izola de prieten, are du\u0219mani de la 14 ani \u0219i singura fericire a lui \u00een via\u021b\u0103 este s\u0103 ia un 10 la istorie pentru c\u0103 a \u0219tiut toate datele pe care le-a recitit de 10 ori.<\/p>\n
Nepotismul \u0219i concuren\u021b\u0103 asta eu am v\u0103zut-o \u00eentotdeauna c\u0103 duce la copiat, tri\u0219at \u0219i du\u0219m\u0103nie.<\/p>\n
Poate pentru unii func\u021bioneaz\u0103 sau a func\u021bionat, \u00eens\u0103 dac\u0103 este s\u0103 prive\u0219ti retrospectiv, ce lec\u021bii despre omenie \u0219i onestitate te-au \u00eenv\u0103\u021b\u0103t cele 2?<\/p>\n
Solu\u021bii propuse:<\/strong><\/p>\n\nmai mult lucru \u00een echip\u0103<\/li>\n proiecte \u0219i aplica\u021bii practice<\/li>\n schimbarea sau \u00eembun\u0103t\u0103\u021birea felului in care o not\u0103 se d\u0103 (complicarea notei finale, care ar trebui s\u0103 aib\u0103 componente similare cam cum este la facultate, o not\u0103 pt proiect, o not\u0103 pt seminar, o not\u0103 pentru activitate de la or\u0103, astfel \u00eenc\u00e2t un copil care nu e bun la una, s\u0103 poat\u0103 s\u0103 recupereze la cealalt\u0103)<\/li>\n anularea nepotismului \u0219i includerea tuturor elevilor \u00een procesul de educa\u021bie, nu doar promovarea celor care sunt de top<\/li>\n<\/ul>\nDegeaba ai 3 elevi buni \u00een clas\u0103, c\u00e2nd restul clasei este perceput ca pe o adun\u0103tur\u0103 de oameni pro\u0219ti \u0219i f\u0103r\u0103 perspective.<\/p>\n
Elitele \u00een general reu\u0219esc s\u0103 se ridice singure din mul\u021bime, nu au neap\u0103rat nevoie de un mega-push din partea tuturor oamenilor din via\u021ba lor.<\/p>\n
<\/object><\/p>\nMotivul #3: Mentalitatea cu care facem educatie<\/h3>\n Acesta este un punct sensibil care s-ar putea s\u0103 \u00eemi aduc\u0103 multe repro\u0219uri, ins\u0103 simt nevoia s\u0103 atrag aten\u021bia asupra mentalit\u0103\u021bii cu care mul\u021bi se educ\u0103.<\/p>\n
Scopul facult\u0103\u021bii este clar s\u0103 \u00ee\u021bi dea acces la un loc de munc\u0103 mai bun.<\/p>\n
P\u0103rin\u021bii \u00een a\u0219a fel te \u00eendrum\u0103 \u00eenc\u00e2t s\u0103 faci facultatea aia care te scap\u0103 de belele cu banii \u0219i \u00eentr-un fel sau altul \u00eei scap\u0103 de tine (o zic cu cea mai mare dragoste, \u00een ideea c\u0103 p\u0103rin\u021bii vor s\u0103 \u0219tie sigur c\u0103 te po\u021bi descurca de capul t\u0103u \u0219i c\u0103 nu o s\u0103 ai probleme cu banii).<\/p>\n
Profesorii \u00ee\u021bi povestesc despre mirajul domeniului pe care ace\u0219tia \u00eel predic\u0103 cu scopul de a o duce bine, eventual chiar s\u0103 \u00eei citezi c\u00e2nd ajungi tu mare \u00een turnul t\u0103u de filde\u0219.<\/p>\n
Toat\u0103 concep\u021bia asta c\u0103 facem educa\u021bie pentru un loc de munc\u0103 mai bun, este pe jum\u0103tate adev\u0103rat\u0103. Asta \u00eenseamn\u0103 c\u0103 este \u0219i pe jum\u0103tate gre\u0219it\u0103.<\/p>\n
Gre\u0219it este s\u0103 crezi c\u0103 facultatea \u00ee\u021bi d\u0103 foarte multe \u0219anse la un loc de munc\u0103 foarte bun. Nu, competen\u021ba ta \u0219i capacitatea de a crea \u0219i ob\u021bine \u00eencredere, precum cum \u0219i accesul la oportunit\u0103\u021bi, acestea 3 \u00ee\u021bi ofer\u0103 acces la un job bun.<\/p>\n
E nevoie s\u0103 \u0219tii oamenii care trebuie, ai nevoie de o re\u021bea de contacte.<\/p>\n
E nevoie s\u0103 fii competen\u021b, ai nevoie de experien\u021b\u0103 practic\u0103.<\/p>\n
E nevoie s\u0103 fii de \u00eencredere, trebuie s\u0103 ai integritate \u0219i s\u0103 fii consecvent.<\/p>\n
Lucruri care nu se predau \u00een facultate sau se men\u021bioneaz\u0103 superficial. Lucruri pe care le po\u021bi ob\u021bine f\u0103r\u0103 ca s\u0103 faci \u0219coal\u0103.<\/p>\n
Totu\u0219i, eu v\u0103d \u00een facultate momentul c\u00e2nd ar trebui s\u0103 devii altul, s\u0103 te \u00eenve\u021bi sau s\u0103 prinzi ideea c\u0103 \u00eencepi s\u0103 fii pe cont propriu.<\/p>\n
De\u0219i to\u021bi te \u00eemping \u00eentr-un fel sau altul de la spate, niciunul nu \u00ee\u021bi este neap\u0103rat de folos, pentru c\u0103 tot “sprijinul”\u00a0\u0103sta creeaz\u0103 iluzia cum c\u0103 ai \u0219i vrea s\u0103 lucrezi \u00een pozi\u021bia \u00een care to\u021bi te recomand\u0103.<\/em><\/p>\nNu to\u021bi trebuie s\u0103 fim \u0219efi de firme, antreprenori, ingineri de top. Trebuie s\u0103 existe \u0219i scriitori \u0219i c\u00e2nt\u0103re\u021bi \u0219i v\u00e2nz\u0103tori la supermarket.<\/p>\n
Eu unul nu simt c\u0103 \u00ee\u021bi atingi scopul ca \u0219i om, atunci c\u00e2nd atingi un anumit nivel de bani (de\u0219i recunosc, cu ajutorul banilor po\u021bi s\u0103 creezi iluzii sau s\u0103 scapi de griji), ci mai degrab\u0103 atunci c\u00e2nd e\u0219ti fericit \u0219i e\u0219ti \u00eentr-o stare continu\u0103 de flux (adic\u0103 faci ceea ce \u00ee\u021bi ofer\u0103 cea mai mare satisfac\u021bie \u0219i e\u0219ti \u00eentr-o stare de total\u0103 concentrare).<\/p>\n
Deci \u00een loc de atitudinea de oameni de recrutare, p\u0103rin\u021bii \u0219i profesorii, ar trebui s\u0103 \u00eenve\u021be copilul\/studentul s\u0103 capete propriul discern\u0103m\u00e2nt \u0219i capacitatea de a fi st\u0103p\u00e2nul propriei vie\u021bi. Un om preg\u0103tit pentru via\u021ba \u0219i a\u0219a care planeaz\u0103 \u00eentr-o stare continu\u0103 de incertitudine.<\/p>\n
Proiect\u00e2ndu-ne propriile visuri, speran\u021be \u0219i frustr\u0103ri asupra copiilor, nu facem dec\u00e2t s\u0103 le perpetu\u0103m \u0219i s\u0103 tr\u0103im via\u021ba pe care noi ne-am fi dorit-o, dar prin al\u021bii, care dup\u0103 cum \u0219tim, nu au acelea\u0219i nevoi.<\/p>\n
Solu\u021bii propuse:<\/strong><\/p>\n\nprofesorii s\u0103 reprezinte platforme pentru crearea de experien\u021b\u0103, s\u0103 ofere oportunit\u0103\u021bi de internship si experien\u021be practice oricui, nu doar celor care agreeaz\u0103 materia lor<\/li>\n p\u0103rin\u021bii s\u0103 \u00een\u021beleag\u0103 c\u0103 odrasla lor nu este o unealt\u0103 \u0219i c\u0103 ar fi cazul s\u0103 nu mai pun\u0103 presiune pe acesta<\/li>\n copii s\u0103 \u00een\u021beleag\u0103 c\u0103 e cazul s\u0103 nu mai stea la s\u00e2nul \u0219i mila p\u0103rin\u021bilor \u0219i c\u0103 sunt indeajuns de maturi \u00eenc\u00e2t s\u0103 se dea cu capul de pere\u021bi<\/li>\n<\/ul>\n\u00centotdeauna am admirat p\u0103rin\u021bii \u0219i profesorii care te \u00eenv\u0103\u021bau cum<\/em> s\u0103 g\u00e2nde\u0219ti \u0219i nu ce<\/em> s\u0103 g\u00e2nde\u0219ti.<\/p>\n***<\/p>\n
Sunt de p\u0103rere c\u0103 niciodat\u0103 o reform\u0103 nu o s\u0103 schimbe situa\u021bia \u0219i felul cum percepem educa\u021bia. \u00cen loc s\u0103 o vedem ca pe o obliga\u021bie, ar trebui s\u0103 o vedem ca pe o nevoie. O nevoie pe care dac\u0103 o acoperim, devenim mai oameni \u0219i mai buni, nu mai avu\u021bi materiali \u0219i mai respecta\u021bi prin simplul fapt c\u0103 o ducem bine cu banii.<\/p>\n
Da, sunt de acord c\u0103 to\u021bi ar trebui s\u0103 \u021bintim sus, \u00eens\u0103 cred c\u0103 sunt o mul\u021bime de oameni care au avut bani \u0219i au sf\u00e2r\u0219it singuri \u0219i neferici\u021bi, poate la fel de mul\u021bi oameni ca cei care au sf\u00e2r\u0219it s\u0103raci, dar \u00eenconjura\u021bi de prieteni.<\/p>\n
Produsul educa\u021biei ar trebui s\u0103 fie omul educat, care este capabil s\u0103 se descurce singur, care vrea s\u0103 fac\u0103 un bine \u0219i care s\u0103 fie fericit cu ceea ce are sau cu ceea ce face.<\/p>\n
Produsul educa\u021biei nu ar trebui s\u0103 fie un b\u0103iat de\u0219tept la costum, care st\u0103 \u00een birou \u0219i conduce dintr-un turn de filde\u0219 de la 9 la 18 \u00een fiecare zi, timp de 5 zile pe s\u0103pt\u0103m\u00e2n\u0103, pentru 3 s\u0103pt\u0103m\u00e2ni de vacan\u021b\u0103 anual.<\/p>\n
Sistemul educa\u021bional curent, \u00eempreun\u0103 cu to\u021bi cei care fac parte din sistem, nu \u00eencurajeaz\u0103 creativitatea, leadership-ul, nici excelen\u021ba \u0219i nici oamenii care s\u0103 fac\u0103 lucruri din pl\u0103cere. (da, sunt convins c\u0103 sunt \u0219i excep\u021bii, dar vorbesc de impresia general\u0103)<\/p>\n
Dac\u0103 nu face asta, ce lucruri bune produce?<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Foarte rar scriu articole care \u00eemi produc o senza\u021bie de nelini\u0219te \u00een corp. Senza\u021bia asta de nelini\u0219te o am pentru c\u0103 observ cum educa\u021bia formal\u0103 (sistemul educa\u021bional rom\u00e2nesc \u00een principal) \u00ee\u0219i pierde din relevan\u021b\u0103. Nu sunt teoretician \u00eentr-ale educa\u021biei, cu at\u00e2t mai pu\u021bin academician sau profesor. Am \u021binut multe preg\u0103tiri, prezent\u0103ri \u0219i workshop-uri, \u00eens\u0103 e […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1021,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[1],"tags":[],"yoast_head":"\n
3 Motive pentru care scoala si-a pierdut din relevanta - 1 Carte pe Saptamana<\/title>\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n