Primul capitol: \u201eModelul factorilor comuni \u00een psihoterapie\u201d<\/strong><\/p>\nAutoarea abordeaz\u0103 o tem\u0103 nu doar inedit\u0103 \u0219i original\u0103 dar \u0219i de mare actualitate, aceea a eficacit\u0103\u021bii demersului psihoterapeutic, eficacitate care transcede grani\u021bele uneori partizane trasate de diferitele \u0219coli \u0219i orient\u0103ri de profil.<\/p>\n
Tratarea acestei teme este realizat\u0103 dintr-o perspectiv\u0103 la fel de actual\u0103, aceea a necesit\u0103\u021bii schimb\u0103rii accentului de pe problema evalu\u0103rii eficien\u021bei orient\u0103rilor teoretice \u0219i a metodelor diferitelor forme de psihoterapie pe problema eficacit\u0103\u021bii acestora, respectiv pe studiul mecanismelor care produc \u0219i men\u021bin schimbarea \u00een psihoterapie, ca o modalitate de a integra progresele \u00eenregistrate de pozi\u021biile uneori divergente \u0219i unilaterale ale \u0219colilor de psihoterapie.<\/p>\n
\u00cen continuare, sunt analizate cele mai reprezentative abord\u0103ri integrative ale psihoterapiei ultimelor trei decenii, \u00een care accentele cad pe importan\u021ba modelului factorilor comuni \u00een psihoterapie, care ofer\u0103, a\u0219a cum constat\u0103 autoarea, \u201eun cadru generos de \u00een\u021belegere a rolului \u0219i personalit\u0103\u021bii psihoterapeutului pentru ob\u021binerea eficacit\u0103\u021bii \u00een practic\u0103\u201d(Ciorbea, 2010, p.29).<\/p>\n
Al doilea capitol \u201ePersonalitatea psihoterapeu\u021bilor\u201d<\/strong><\/p>\nIulia Ciorbea argumenteaz\u0103 pertinent pentru studiul personalit\u0103\u021bii psihoterapeutului – variabil\u0103 primordial\u0103 a unei psihoterapii de succes, factor care explic\u0103 cea mai mare parte a variabilit\u0103\u021bii performan\u021belor psihoterapeutice.<\/p>\n
\u00cen favoarea acestei viziuni, \u00eentreaga carte, dar mai ales acest capitol, abund\u0103 in \u00a0informa\u021bii, exemple, ob\u021binute dintr-o sintez\u0103 a peste 200 de studii \u0219i cercet\u0103ri \u00een domeniu.<\/p>\n
Capitolul al treilea: \u201eFormarea psihoterapeu\u021bilor\u201d \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0\u00a0<\/strong><\/p>\nUn aspect foarte meritoriu al acestei c\u0103r\u021bi este faptul c\u0103 \u00eentregul demers teoretic, care este centrat pe identificarea argumentelor \u00een favoarea tezei c\u0103 personalitatea psihoterapeutului constituie sursa esen\u021bial\u0103 a succesului terapeutic,\u00a0 are o evident\u0103 finalitate practic\u0103: eviden\u021bierea dificult\u0103\u021bilor \u00eent\u00e2mpinate \u00een parcurgerea etapelor de formare \u0219i formularea de propuneri \u00een favoarea cre\u0219terii eficien\u021bei stagiilor formative ale viitorilor psihoterapeu\u021bi.<\/p>\n
Este prilejul pentru autoare\u00a0 s\u0103 dovedeasc\u0103 conving\u0103tor c\u0103 \u0219i aici personalitatea viitorului psihoterapeut este factorul determinant \u00een asimilarea \u0219i filtrarea informa\u021biilor teoretice \u0219i al abilit\u0103\u021bilor tehnice, \u00een integrarea metodelor psihoterapeutice \u0219i a valorilor etice \u00eentr-un stil personal, \u00een aderarea la o \u0219coal\u0103 sau alta de psihoterapie, al implement\u0103rii teoriilor \u0219i tehnicilor \u00een practica psihoterapeutic\u0103 nemijlocit\u0103.<\/p>\n
Capitolul aplicativ, al patrulea, \u201eStudiul privind personalitatea psihoterapeu\u021bilor\u201d<\/strong><\/p>\nPrezint\u0103 rezultatele unui studiu exploratoriu privind personalitatea psihoterapeutului rom\u00e2n, realizat pe un e\u0219antion de 387 de psihoterapeu\u021bi apar\u021bin\u00e2nd a patru \u0219coli de psihoterapie, acreditate de Colegiul Psihologilor din Rom\u00e2nia, afla\u021bi \u00een toate stadiile de formare.<\/p>\n
Concluziile care se degaj\u0103 din demersul aplicativ sunt urm\u0103toarele:<\/p>\n
\nTr\u0103s\u0103turile de personalitate ale psihoterapeu\u021bilor, tind s\u0103 se grupeze \u00eentr-un profil (pattern) specific, deosebit de acela al popula\u021biei generale rom\u00e2ne\u0219ti. Structura de baz\u0103 a personalit\u0103\u021bii terapeutului este dat\u0103 de trei factori: competen\u021ba psihologic\u0103, prezen\u021ba interpersonal\u0103 \u0219i integrarea social\u0103.<\/li>\n Exist\u0103 diferen\u021be semnificative la nivelul unor variabile de personalitate \u00eentre terapeu\u021bii apar\u021bin\u00e2nd unor orient\u0103ri diferite.<\/li>\n Personalitatea psihoterapeutului cunoa\u0219te modific\u0103ri pe m\u0103sura cre\u0219terii nivelului de competen\u021b\u0103 \u0219i a avans\u0103rii \u00een practic\u0103.<\/li>\n Exist\u0103 diferen\u021be \u00eentre variabilele de personalitate \u0219i anumite aspecte ale competen\u021bei terapeutice, m\u0103surat\u0103 prin: num\u0103rul de clien\u021bi pe s\u0103pt\u0103m\u00e2n\u0103, experien\u021ba terapeutic\u0103, nivelul recunoscut de competen\u021b\u0103, criteriul practicii terapeutice.<\/li>\n<\/ul>\nRezultatele studiului\u00a0 au o finalitate direct\u0103 \u00een programele de selec\u021bie \u0219i de formare a viitorilor psihoterapeu\u021bi.<\/p>\n
Concluzii \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0 \u00a0<\/strong><\/p>\nCartea r\u0103spunde unei p\u0103r\u021bi semnificative din \u00a0numeroasele fr\u0103m\u00e2nt\u0103ri<\/a> pe care le au sau ar trebui s\u0103 le aib\u0103\u00a0 studen\u021bii-viitori psihologi , psihoterapeu\u021bii practicieni, profesorii \u00een domeniu:<\/p>\n\nCine e potrivit pentru a deveni un bun psihoterapeut?<\/em><\/li>\nCe orientare psihoterapeutic\u0103 ar fi de preferat s\u0103 \u00eembr\u0103\u021bi\u0219eze fiecare t\u00e2n\u0103r dornic de a\u00a0 deveni \u00a0psihoterapeut?<\/em><\/li>\nCare este locul \u0219i rolul psihoterapeutului \u00een procesul schimb\u0103rii terapeutice? \u00a0<\/em><\/li>\nCare sunt atributele care ii diferen\u021biaz\u0103\u00a0 pe psihoterapeu\u021bii \u201ebuni\u201d de cei \u201eslabi\u201d? \u00a0<\/em><\/li>\nPe ce ar trebui s\u0103 se pun\u0103 accent \u00een stagiul de formare al psihoterapeutilor?\u201d<\/em><\/li>\n<\/ul>\n\u00cen final a\u0219 mai ad\u0103uga o p\u0103rere, poate prea personal\u0103, care m\u0103 determin\u0103 s\u0103 recomand aceast\u0103 lectur\u0103 nu doar persoanelor care sunt \u00een contact direct cu domeniul, ci tuturor celor care au avut, au sau vor avea deschiderea spre psihoterapie chiar \u0219i \u00een calitate de clien\u021bi.<\/p>\n
Dac\u0103 lucrurile \u201e nu merg\u201d \u00eentr-un astfel de proces, e foarte probabil ca stilul psihoterapeutic s\u0103 nu fi fost ajustat nevoilor dumneavoastr\u0103, ceea ce nu face dec\u00e2t s\u0103 v\u0103 responsabilizeze \u00een c\u0103utarea personalit\u0103\u021bii cu care rezona\u021bi \u0219i nicidecum s\u0103 renun\u021ba\u021bi la \u201esperan\u021ba de mai bine\u201d .<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Recenzia aceasta face parte din provocarea Cite\u0219te o carte pe s\u0103pt\u0103m\u00e2n\u0103 \u0219i a fost scris\u0103 de c\u0103tre Andreea Butucescu. De\u0219i nu sunt la prima lecturare a acestei c\u0103r\u021bi, iar o parte din concluziile de mai jos le-am exprimat \u0219i \u00een alt context, \u00eentoarcerea la aceast\u0103 lectur\u0103 nu poate fi dec\u00e2t un c\u00e2\u0219tig pentru acea parte […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1021,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[1],"tags":[],"yoast_head":"\n
Personalitatea psihoterapeutului si procesul terapeutic - 1 Carte pe Saptamana<\/title>\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n