{"id":103,"date":"2016-06-15T12:28:25","date_gmt":"2016-06-15T09:28:25","guid":{"rendered":"http:\/\/www.1cartepesaptamana.ro\/obiceiuri-comune-ale-oamenilor-foarte-talentati-codul-talentului-daniel-coyle\/"},"modified":"2016-06-15T15:33:30","modified_gmt":"2016-06-15T12:33:30","slug":"obiceiuri-comune-ale-oamenilor-foarte-talentati-codul-talentului-daniel-coyle","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/1cartepesaptamana.ro\/obiceiuri-comune-ale-oamenilor-foarte-talentati-codul-talentului-daniel-coyle\/","title":{"rendered":"Cum \u00eenva\u021b\u0103 rapid oamenii talenta\u021bi"},"content":{"rendered":"
Ultima editare: 15 iunie 2016.<\/em><\/p>\n Daniel Coyle, jurnalist \u0219i scriitor, adun\u0103 \u00a0\u00een Codul Talentului<\/a>\u00a0obiceiurile comune ale persoanelor extrem de talentate, indiferent c\u0103 e vorba de fotbali\u0219ti, matematicieni, muzicieni, scriitori sau c\u00e2nt\u0103re\u021bi.<\/p>\n Cum reu\u0219esc unii oameni s\u0103 fie excep\u021bionali \u00een domeniul lor, iar al\u021bii nu?<\/p>\n Care este diferen\u021ba dintre persoanele care ajung talente mondiale \u0219i cele ce r\u0103m\u00e2n \u00een mediocritate?<\/p>\n Ce face ca \u00een unele locuri din lume s\u0103 apar\u0103 adev\u0103rate \u201cfocare\u201d de talente mondiale?<\/p>\n <\/a> \u00cen 1997 Corea de Sud nu avea nici un juc\u0103tor de golf profesionist \u00een top 20 mondial. Acum are 8 femei \u00een top 20 \u0219i o \u00eentreag\u0103 alt\u0103 pleiad\u0103 concur\u00e2nd \u00een campionatele mondiale de profesioni\u0219ti \u0219i avans\u00eend spre primele locuri.<\/p>\n Cum s-a \u00eent\u00e2mplat asta?<\/p>\n Cumpara cartea<\/a><\/p>\n Coyle pomene\u0219te inclusiv fenomenul performan\u021belor ob\u021binute de regizorii de film rom\u00e2ni la festivalele interna\u021bionale de film.<\/p>\n Ce au f\u0103cut ace\u0219ti oameni ca s\u0103 ajung\u0103 la performan\u021bele atinse? Cum se antreneaz\u0103 ei? Cum \u00eenva\u021b\u0103 ei? Exist\u0103 vreo asem\u0103nare \u00een modul \u00een care lucreaz\u0103 ace\u0219tia?<\/p>\n Mielina este un strat de substan\u021b\u0103 care \u00eembrac\u0103 circuitele neuronale. P\u00e2n\u0103 aici nimic interesant. \u00cens\u0103:<\/p>\n Se spune c\u0103 exerci\u021biul este mama \u00eenv\u0103\u021b\u0103turii. Cu siguran\u021b\u0103 a\u0219a este, dar cum se face c\u0103 nu to\u021bi cei ce exerseaz\u0103 nu ajung cei mai buni? Care e diferen\u021ba \u00eentre ei?<\/p>\n Coyle sintetizeaz\u0103 rezultatele cercet\u0103rilor sale \u00een c\u00e2teva obiceiuri simple, comune oamenilor pe care i-a \u00eent\u00e2lnit. Interesant c\u0103 ace\u0219tia au declarat lucruri similare, indiferent c\u0103 e vorba de sportivi, matematicieni sau muzicieni.<\/p>\n Prin absorbire Daniel Coyle se refer\u0103 la obiceiul top-performer-ilor de a privi ce au \u00een fa\u021b\u0103 ca un \u00eentreg.\u00a0Spre exemplu, un muzician prive\u0219te noua pies\u0103 pe care vrea s\u0103 o \u00eenve\u021be \u00een \u00eentregul ei. \u00cenainte de a \u00eencepe s\u0103 o \u00eenve\u021be, \u00eei vede componentele, cum sunt ele legate \u00eentre ele.<\/p>\n Dac\u0103 ai de citit o carte, \u00eenainte de a citi prima pagin\u0103 po\u021bi citi descrierea de pe coperta din spate, cite\u0219te-i cuprinsul, vezi care sunt elementele componente ale c\u0103r\u021bii \u0219i cum se face trecerea de la unul la altul. Asta \u00ee\u021bi va ajuta mintea s\u0103 integreze \u00een cuno\u0219tin\u021bele pe care le are deja noile informa\u021bii. \u00cencep s\u0103 se fac\u0103 leg\u0103turi \u00eentre ce \u0219tii \u0219i ceea ce vrei s\u0103 \u0219tii \u00een plus.\u00a0Dac\u0103 e\u0219ti student po\u021bi aplica acela\u0219i principiu \u00een sesiune.<\/a><\/p>\n Urm\u0103toarea etap\u0103 este s\u0103 rupi totul \u00een buc\u0103\u021bele. Nu \u00eencerca s\u0103 \u00eenghi\u021bi \u00eentregul din fa\u021ba ta, ia o buc\u0103\u021bic\u0103 mic\u0103 \u0219i exerseaz-o, apoi urm\u0103toarea, urm\u0103toarea \u0219amd.\u00a0\u00cen acest fel creierul are ocazia s\u0103 \u201cdigere\u201d integral prima bucat\u0103 \u0219i s\u0103 o integreze \u00een ceea ce cuno\u0219ti, apoi urm\u0103toarea, apoi va lega a doua bucat\u0103 de prima, apoi integreaz\u0103 a treia bucat\u0103 \u00een primele dou\u0103. Cred c\u0103 ai prins ideea.<\/p>\n Ai v\u0103zut vreodat\u0103 cum repet\u0103 un copil noile mi\u0219c\u0103ri de fotbal? Sau cum recit\u0103 o poezie nou\u0103? Sau cineva care \u00eenva\u021b\u0103 o limb\u0103 str\u0103in\u0103, cum cite\u0219te prima oar\u0103 un text?<\/p>\n Nu se gr\u0103be\u0219te. O face \u00eencet, chiar chinuitor de \u00eencet. Va \u00eencerca s\u0103 prind\u0103 fiecare element al noii piese, mi\u0219c\u0103ri, etc. Va gre\u0219i \u0219i va repeta din nou \u00eencet p\u00e2n\u0103 prinde mi\u0219carea. Apoi mai repede, \u0219i mai repede, \u0219.a.m.d.<\/p>\n Astfel fiecare bucat\u0103 nou\u0103 se leag\u0103 de celelalte anterioare, construind \u00eencet un \u00eentreg. Este creat\u0103 mielin\u0103 suplimentar\u0103, care se depune peste stratul deja existent, \u00eent\u0103rind conexiunile neuronale \u0219i f\u0103c\u00e2ndu-le tot mai rapide.<\/p>\n Repet\u0103 \u00eencet prima bucat\u0103, p\u00e2n\u0103 c\u00e2nd o faci perfect. Apoi treci la urm\u0103toarea \u0219i reia \u00eentreg procesul. Repet\u0103 \u00eempreun\u0103 primele dou\u0103 elemente \u00eenv\u0103\u021bate \u2013 de data asta o vei putea face rapid \u2013 dup\u0103 ce tocmai le-ai \u00eenv\u0103\u021bat.<\/p>\n Treci apoi la urm\u0103toarea bucat\u0103 \u0219i a\u0219a mai departe. Pe m\u0103sur\u0103 ce repe\u021bi, cuno\u0219tin\u021bele \u021bi se \u00eentip\u0103resc, se formeaz\u0103 noi conexiuni neuronale peste care se adun\u0103 un strat tot mai gros de mielin\u0103, ceea ce duce la cre\u0219terea performan\u021belor \u2013 vei putea c\u00e2nta mai bine piesa \u00eenv\u0103\u021bat\u0103, vei putea executa mai rapid mi\u0219carea de fotbal pe care tocmai ai exersat-o, etc.<\/p>\n Foarte interesant, Daniel Coyle a cerut elevilor din \u0219colile pe care le-a v\u0103zut s\u0103 \u00eei defineasc\u0103 \u00een cuvinte cum simt ei practica lor \u0219i rezultatele excep\u021bionale ob\u021binute. Ace\u0219tia au folosit cuvinte precum:<\/p>\n Observ\u0103 c\u0103 sunt cuvinte care evoc\u0103 efortul, realizarea, succesul, e\u0219ecul, gre\u0219elile, repeti\u021bia, corectarea gre\u0219elii \u0219i din nou succesul. Nici unul nu a folosit cuvinte cum ar fi natural, f\u0103r\u0103 efort, rutin\u0103, automatic, talent, geniu<\/em>.<\/p>\n Muzicianul Glenn Kurtz descrie \u00een cartea sa \u201cPractica<\/em>\u201d aceste senza\u021bii:<\/p>\n \u00cen fiecare zi, cu fiecare not\u0103, exers\u00e2nd acela\u0219i \u0219ir, \u00eencerc\u00e2nd s\u0103 atingi ideea din mintea ta pentru m\u0103re\u021bia a ceea ce vei deveni \u00eentr-o zi.<\/em><\/p><\/blockquote>\n \u00cen final te las cu o \u00eentrebare care s\u0103 te pun\u0103 pe g\u00e2nduri: Cum obi\u0219nuie\u0219ti s\u0103 exersezi tu? \u021aii cont de recomand\u0103rile de mai sus?<\/p>\n Acest articol a fost scris de Florin Ro\u0219oga, care scrie pe blogul s\u0103u personal<\/a> despre dezvoltare personal\u0103.<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Cum reu\u0219esc unii oameni s\u0103 fie excep\u021bionali \u00een domeniul lor, iar al\u021bii nu?<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1602,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[1],"tags":[],"yoast_head":"\nCum \u00eenva\u021b\u0103 oamenii talenta\u021bi<\/h3>\n
\nCoyle a interogat elevi \u0219i profesori ai unui club de tenis din Rusia, club care a dat c\u00e2\u021biva juc\u0103tori de tenis de top mondial. A vizitat o \u0219coal\u0103 de muzic\u0103 din Dallas, \u0219coal\u0103 care a lansat o \u00eentreag\u0103 genera\u021bie de c\u00e2nt\u0103re\u021bi-fenomen.\u00a0A studiat fenomenul fotbalului brazilian. Cum poate o \u021bar\u0103 precum Brazilia s\u0103 dea \u2013 an de an \u2013 juc\u0103tori de top? \u00cen condi\u021biile \u00een care p\u00e2n\u0103 \u00een anii \u201940-\u201950 fotbalul brazilian era pu\u021bin cunoscut.<\/p>\nMielina \u0219i efectele ei<\/h2>\n
\n
1. \u00a0Absoarbe<\/h3>\n
2. Rupe totul \u00een buc\u0103\u021bi mici<\/h3>\n
\u00a03. \u00cencetine\u0219te<\/h3>\n
4. Repet\u0103<\/h3>\n
5. Simte<\/h3>\n
\n