Cum sa folosesti Facebook-ul cu cap

Mulți sunt convinși că Facebook-ul este doar un site. Însă lumea ține să te contrazică.

Facebook-ul este un Big Brother care se poate întoarce împotriva ta dacă nu știi să îl folosești, dar poate fi de un real folos dacă alegi să îl folosești cu cap.

how-to-use-facebook

În 2009 1 din 5 cupluri divorțau din cauza schimbării “relationship status”-ului de pe Facebook, există persoane care s-au sinucis din cauza unor statusuri negative, există hoți care monitorizează activitatea ta online, ca să vadă când pleci și când te întorci acasă.  Astea e partea negativă.

O mulțime de companii trăiesc datorită Facebook-ului, mici întreprinzători au câștigat clienți în plus sau i-au fidelizat, companii care vor fi listate la bursă există datorită ecosistemului creat în jurul Facebook-ului mulți oameni și-au găsit perechea datorită acestei rețele sociale. Asta e partea pozitivă.

Facebook te poate ajuta foarte mult:

Foarte foarte mult.

Îți poate da acces la persoane pe care nu ai cum să le întâlnești.

Îți poate da acces la oportunități pe care nu le-ai fi găsit vreodată.

Îți poate furniza informație de mare valoare dacă urmărești activitatea persoanelor care trebuie.

Toate acestea și totuși te poate ajuta și mai mult.

Cum sa scoti tot ce e mai bun din acest articol monstru de 2439 cuvinte:

  • Ia pentru început 3-4 idei și aplică-le pe contul tău. Încearcă mai multe zile, chiar săptămâni la rând, vezi ce se întâmplă.
  • Dacă te ajută cu ceva, dacă ai beneficiat de oportunități noi, dacă ai câștigat concursuri, dacă timpul pe care îl investești în aplicarea sfaturilor mele dă rezultate, atunci îți sugerez să te integrezi Facebook-ul în stilul tău de viață ca și tool.
  • Nu fă nimic ce ar putea să îți pună în pericol relația cu prietenii tăi, sănătatea ta sau timpul pe care îl investești în alte proiecte importante.
  • Tot ceea ce ai de gând să faci în plus, trebuie să îți ofere valoare adăugată.
Ești de acord cu mine? Bun, să începem.

În acest articol voi vorbi despre sfaturi, strategii, idei și oportunități, despre teorie, practică și despre absurd. Este un colaj complex și e un articol care trebuie citit de mai multe ori ca să fie complet înțeles, așa că te rog să îl citești 1 dată azi cu un pix și o foaie lângă tine și recitește-l în câteva zile sau peste o săptămână să vezi dacă mai ai aceeași părere.

1. Cunoaste oameni noi.

Probabil e cea mai simplă și de bază idee. Conectează-te cu persoane noi. Ai de ales între a deveni “friends” cu cineva cu care ai cunoștințe în comun sau oameni care îți sunt total străini.

Recomandarea mea este să încerci a doua treabă mai mult, pentru că pe cei pe care îi ai în comun, ar trebui să îi întâlnești față în față ca să construiești relații mai directe.

Împrietenește-te cu oameni din alte țări, de peste ocean, oameni care stau în capătul celălalt al lumii.

Facebook este un sat global cu peste 800 de milioane de utilizatori (la momentul scrierii acestui articol) și merită să îți extinzi orizonturile, cunoștințele despre alte culturi și/sau să îți elimini din preconcepțiile pe care le ai.

2. Dezvolta/Poarta conversatii interesante si inteligente.

Degeaba ai prieteni mulți dacă nu “profiți” intelectual de ei.

Cu cât ai o rețea mai mare, cu atât crește șansa ca tu să îți extinzi orizonturile intelectuale. Poartă conversații inteligente în română sau dacă știi, într-una sau mai multe limbi străine.

Află diferențe culturale, află best case practice-uri de dincolo, cere adrese de email ale oamenilor importanți de dincolo, cere adrese de site-uri utile din alte țări și citește acele site-uri cu ajutorul lui Google Translate.

Stimulează conversații prin intrebări, situații ipotetice, conversații care nu se obișnuiesc a fi purtate în “public”. Poți șoca cu condiția să nu provoci repulsie, ură și injurii.

Poți porni grupuri de Facebook de nișă. Dacă îți place să tricotezi, fă grupul amatorilor de tricotat și share-uiește acolo informații despre tricotat și modele interesante pe care ați putea să le tricotați. Poți chiar să mergi mai departe și să creezi un întreg site în jurul tricotatului.

Fă-i pe cei din “jurul” tău mai deștepți și oferă-le șanse acelorași oameni să te facă și pe tine mai deștept prin conversații interesante și inteligente.

3. Afla lucruri noi sau cere recomandari.

Un lucru extrem de util atunci când habar nu ai ce să cauți sau ce să faci, este să pui întrebarea ta pe Facebook. Dacă ai rețeaua potrivită, cineva sigur va avea să îți dea un răspuns, iar de cele mai multe ori, primești unul bun sau care măcar te aduce mai aproape de ceea ce tu ai nevoie să știi.

Descoperă noi locuri de plimbat cu prietena, noi locații pe care ar trebui să le vizitezi, informații despre diverse obiective/orașe/obiceiuri/practici.

Cere recomandări de cărți, de programe, de filme, de site-uri, de forme de studiu.

Economisește bani, nervi, timp folosindu-te de rețeaua pe care tu oricum o ai. Îți ia 1 minut maxim să îți postezi întrebarea, iar răspunsul îți poți primi chiar și în 30 de secunde.

Cere sfaturi la probleme deosebite, apelează la inteligență comună a rețelei tale, fă crowdsourcing.

4. Baga-te in seama cu oameni importanti/influenti din domeniul tau.

Conectează-te cu oameni pe care i-ai văzut la televizor.

Conectează-te cu oameni cu care ți-ar plăcea să lucrezi.

Sau cu oameni de la care ai vrea să înveți.

Sau cu oameni pe care vrei să îi înțelegi mai bine.

Conectează-te cu oameni influenți care au acces la alți oameni influenți.

Majoritatea sunt la nume introdus de la tastatură și la un click distanță :).

Fă-te remarcat în mod pozitiv, pune întrebări pertinente prin mesaje private. Nu ai ce pierde.

5. Creste un site cu ajutorul Facebook-ului.

Exemplu concret: acest blog. 60% din vizitatori vin de pe Facebook.

Blogul la momentul scrierii acestui articol are aproape 700 de fani și zilnic peste 10 persoane dau like la pagina blogului de Facebook. Nu e mult, dar toate aceste lucruri se întâmplă natural. Eu recomand un articol, cine este interesat dă click și citește, cine nu, ignoră.

Desigur, dacă pățește ceva contul meu de Facebook mi se duce o sursă fenomenală de trafic… de fapt STAI! pierd mai mult de atât.

Am peste 2000 de friends pe Facebook, care spre surprinderea multora au interacționat cu mine într-un fel sau altul.

Câteva sute sunt persoane care mi-au citit articolele, minim 500 sunt oameni cu care am avut ocazia să interacționez în AIESEC, alte câteva zeci poate chiar sute sunt oameni cu care m-am întâlnit personal de-a lungul vieții mele, petreceri, ieșiri în oras, facultate, liceu, școală generală.

Desigur sunt și sute de persoane cu care nu am schimbat prea multe vorbe, dar sigur voi ajunge să conversesc cu acestea.

În jurul identității mele sociale mi-am adunat oameni cu care aș vrea să vorbesc sau care vreau să mă citească.

Toate aceste grupuri de persoane îmi furnizează idei de a scrie, idei pe care le pot aplica, inspirație și foarte mult feedback, care este indispensabil în dezvoltarea unui proiect.

6. Foloseste Facebook-ul ca si tool de branding personal.

Să zicem că vrei în viitor să devii consultant de marketing. Ce ai putea să faci în acest sens:

  • Ai putea să te împrietenești pe Facebook cu toți oamenii de marketing pe care îi admiri.
  • Ai putea să postezi articole interesante despre marketing.
  • Ai putea să scrii articole de marketing pe care să le promovezi prin contul tău de Facebook.
  • Ai putea să mergi la evenimente de marketing și să apari prin poze.
  • Ai putea să postezi păreri despre marketing-ul pe care îl fac anumite firme.
  • Ai putea să faci poll-uri în care îi rogi pe oameni să voteze și să obții informații pe care să le poți folosi în marketing-ul brandului tău personal.

Vrei să fii asociat pozitiv cu un anumit domeniu: vorbește, scrie, citește, participă, implică-te în tot ce ține despre domeniu respectiv.

Fă acest lucru vizibil prin contul tău de Facebook, care poate funcționa ca o lupă care mărește brandul tău personal.

7. Cauta oportunitati de invatare: internship-uri, conferinte, evenimente, intalniri informale.

O mulțime de firme oferă prin intermediul paginilor sau al angajaților acces la internship-uri, conferințe, evenimente sau întâlniri între persoanele interesate de un anume domeniu.

Imaginează-ți cât de complicat ar fi să ai în agenda ta telefonică, 1000 de persoane care ar putea știi ceva despre astfel de  oportunități. Ai cheltui o grămadă de bani contactând fiecare persoană și nu ai obține prea mult lucru.

Însă Facebook prin intermediul like-urilor și al share-urilor și al persoanelor care postează oportunități de genul îți oferă posibilitatea de a economisi timp, bani și nervi reușind să îți afișeze în News Feed astfel de oportunități.

8. Gaseste-ti un job sau clienti.

Ambele să știi că funcționează.

Multe persoane postează joburi (nu neapărat furnizate de ei) cu scopul de a-i ajuta pe ceilalți. Mie mi se pare chestia asta o treabă minunată.

Dacă m-ar întreba pe mine ce sfat i-aș da unui șomer ar fi: să își facă un cont de Facebook și să adauge toate tipurile de persoane pe care le enumăr mai jos la punctul 11 :), cu o concentrație de 20-30% numai de oameni care postează joburi sau activează în zona HR-ului.

Sigur, poți să stai pe site-urile de job-uri, dar sunt mai sigure job-urile postate în rețea, pentru că acele persoane de fapt funcționează ca niște mesageri/filtre, îți zice exact ce se cere și ce este disponibil, fără măcar ca tu să ceri asta și să dedici  prea mult timp.

Clienți îți poți găsi și dacă nu îți găsești clienți, sigur dai măcar de niște referințe/lead-uri.

Unele deal-uri le-am realizat/încheiat cu ajutorul Facebook-ului. Faptul că eu știu să creez, să administrez și să cresc o pagină de Facebook îmi oferă la fel oportunități pe care le pot capitaliza prin intermediul Facebook-ului.

Power tip: ești proprietarul/administratorul unei pagini mari de Facebook? Dacă da, pune-te ca și featured owner pe pagina respectivă dacă vrei și sunt convins că vei mai obține o cerere de administrare a unei pagini sau chiar să crești alte pagini.

Cei care caută idei și sau posibili manageri de FB pages de obicei caută pe paginile lor preferat inspirație și nu ar fi exclus să dea chiar de tine.

Mă rog, poți trece dincolo de exemplu meu cu administrarea unei pagini de Facebook, mai ales dacă aplici ceea ce am zis la punctul 6.

9. Reconecteaza-te cu prieteni vechi sau de care nu ai cum sa dai decat prin Facebook.

Rude, amici, foste prietene, foști prieteni, iubiri peste care n-ai trecut, oameni cu care ți-ar fi plăcut să petreci mai mult timp… Toate aceste persoane pot fi din nou persoane active în viața ta, dacă au un cont pe Facebook și vor să audă de tine.

Ce este amuzant este faptul că pentru anumite persoane Facebook-ul are prioritate în fața mail-ului, asta însemnând că îți cresc șansele să dai de cineva dacă încerci mai întâi prin Facebook.

Aici depinde și de felul persoanei de care încerci să dai, ce trebuie tu să înțelegi este că poți profita de acest tool ca să îți rezolvi din regrete sau să administrezi diverse relații de prietenie :).

O mulțime de amici și cunoștințe de-ale mele au plecat dincolo, dar și-au administrat sau chiar și-au îmbunătățit anumite relații cu ajutorul Facebook-ului. Deci se poate.

10. Nu spune (mult) prea multe despre tine.

shhhLasă pe mai târziu, pe mâine sau pentru viitoarea ta interacțiune/întâlnire.

Ai nevoie de un pic de mister și curiozitate ca să poți să beneficiezi de atenția celor care îți urmăresc contul.

În plus, nu vrei nici să știe hoții toate mișcările tale… 😛

Glumesc, eu încă nu am avut casa spartă și nici nu cred că o să am norocul ăsta. Am vecini mult prea vigilenți :)).

Spune ce este mai important și spune ce este mai interesant.

NU îți spun să te prefaci sau să spui doar chestii de bine despre tine, dar cred că ai văzut destule exemple de statusuri și povești plictisitoare ca să îți dai seama că nimeni nu are o viață 100% interesantă sau demnă de menționat.

Spune chestii utile, chestii care să favorizeze o conversație.

Secretul stă în ceea ce alegi să nu spui despre tine :).

11. Creeaza-ti reteaua potrivita.

Ai văzut că am mai repetat sintagma “rețeaua potrivită”. Să știi că este un detaliu extrem de important și deseori, desconsiderat.

De ce?

Nu știu sincer. Probabil din dezinteres sau din lipsă de timp. Sau din lipsă de chef, dar cred că e aproape același lucru ca și dezinteresul :).

Poți să ai 200 de friends extrem de bine aleși sau 2000 care doar îți indică o sumă rotundă.

Include în rețeaua ta șefi de firme, recruiteri, PR-iști, bloggeri, politicieni, traineri, studenți, liceeni, mame gospodine, mame care lucrează, femei care vor să devină mame, maneliști, rockeri. Crede-mă toți îți sunt de folos, dar unii îți sunt mai de folos decât alții.

Dacă folosești Facebook-ul ca și metodă de a-ți lărgi orizonturile și de a înțelege ce motivează un om să facă anumite lucruri, poți să ajungi departe în viață.

Nu glumesc, astfel de resurse, rețele sociale care conectează oameni cu interese comune și diferite, cu educații similare și diferite, cu dorințe de viață superficiale sau profunde și așa mai departe, astfel de rețele îți sunt extrem de benefice în cercetări, strategii, exerciții și în viața de zi cu zi.

12. Îmbratiseaza tehnologia.

Facebook îți oferă informație, iar informația egal putere, mai ales dacă știi cum să o aplici.

De altfel, ăsta este marele secret al Facebook-ului. Au mai existat rețele sociale care conectau oamenii din toată lumea, dar parcă Facebook-ul este cea mai mare fermă de informații :).

La final îți recomand și câteva cărți care îți pot fi de folos în aventura ta de a folosi Facebook-ul cu cap:

Alte perspective despre același subiect dezbătut în acest articol găsești la Mădălina și la Jacqueline.

Sper că îți sunt utile sfaturile mele, mi-ar plăcea să discutăm mai multe despre acest subiect în zona de comentarii.

Răspund cu plăcere la orice fel de întrebare, atâta timp cât știu răspunsul. Dacă nu știu răspunsul, postez pe Facebook și sigur îl aflu :D.

PS: apreciez dacă dai acest articol mai departe, ca să implicăm cât mai multe persoane în această discuție despre utilitatea Facebook-ului.

Atenție: prin acest articol nu încurajez pe nimeni să își petreacă prea mult timp pe Facebook, să adauge cât mai multe persoane ca să strângă limita maximă de 5000 de fani și nici nu încurajez lauda/modestia falsă.

Chiar îți recomand petreci mai puțin timp pe Facebook (îți poți limita timpul cu ajutorul extensiei StayFocusd) și să mai dai delete din când în când celor cu care tu vorbești (eu fac asta 1 dată la 6 luni: primăvara și toamna).